Jde to i bez aut?
spalovací motory, zakazují krávám prdět a další podobné věci, na kterých sami vyrostli a nedávají žádnou nebo jen nejistou alternativu.
Evropa byla do nedávna stále s někým v konfliktu, jenže potom co ztratila svého největšího nepřítele, si nutně musela vyrobit dalšího, aby mohla vést novou válku za lepší svět. Tímto nepřítelem se stalo znečišťování planety. Samozřejmě že hned od začátku nešlo bojovat proti těm největším znečišťovatelům, hlavně potom, co jsme jim všechny ty neekologické výroby "nenápadně" nastěhovali, abychom se mohli tvářit "eko" a stali se tak na nich závislí. Musel se najít nepřítel, který se dá porazit a hrdina, který jej nahradí - elektromobil.
Jak se to dělalo dřív - člověk nejdřív chodil pěšky, potom začal jezdit na nějakém čtyřnohém savci, potom toho savce zapřáhl do kočáru a nakonec přesedlal do vozu se spalovacím motorem. Vždy to byl co do pohodlí kvalitativní skok do předu. Ne vždy to bylo jednoduché, ale nový způsob dopravy si svoje místo na slunci vybojoval. Dnešní elektromobil je fracek z lepší rodiny, kterému díky politické inkluzi dláždí cestu na výsluní. Ještě nic nedokázal, ale to nevadí.
Při poslední konference OSN o změně klimatu (COP 26) se mluvilo o klimatické krizi, které se Greta vysmála a ještě si k tomu zatančila. Nevím proč, ale osobně si myslím, že konference byla o tom, jak tu párty zaplatit a to je vždycky krize. Neřešilo se jak najít novou lepší cestu, jen se pořád šlapalo na bábovičky na pískovišti, znáte to malí zlí kluci a holky z pískoviště a nakonec se vlastně nic nedomluvilo a to se dalo čekat. Nebyla tam rozumná alternativa.
Elektromobil totiž není řešení.
K čemu vlastně dnes potřebujeme auto? Ráno vstaneme, odvezeme předškoláky do školky nebo jeslí, případně k pediatrovi, všichni jsou minimálně kilometr od Vás a tahat se pěšky přes půl města se nikomu nechce, zvlášť, když pracujete na opačném konci. Školák jede autem z toho důvodu, že při cestě do školy přechází přes tři frekventované silnice, kde by jej mohlo srazit auto a to samé u školy, kde těch mag...ů s auty, no vlastně milujících rodičů, potkáte nejvíce a Vašeho miláčka by mohli přejet autem. Doby, kdy se zaměstnavatel staral o své zaměstnance tak, že jim postavil ubytování blízko práce je dávno pryč a přitom bez vlastního mikrokosmu ve Zlíně by Baťa svou firmu nikdy nevybudoval. Dříve bylo auto výsadou bohatých a bydlení bylo důvod ke stěhování, dnes stačí parkoviště a zaměstnanče, dělej jak umíš, bydli si klidně na kraji Prahy t.j. u značky Brno město. Na zpáteční cestě z práce se musí zajet do nákupního chrámu a potom odvést děti do kroužků a zpět a když už někomu ještě zbyde trocha energie jede se samozřejmě autem do kina. Všimli jste si - auto, auto a zase auto a přitom je to pár let, kdy bylo auto výsadou bohatých, kteří jej měli jen jako ukázku svého bohatství.
Jak to fungovalo ve Zlíně? Bydlení, práce, lékař, obchody, zábava, ..., všechno blízko. A dnes? Satelit deset kilometrů od centra je ještě výhra. Zelená vdova s řidičským průkazem fungující jako přivez/odvez. Druhý z rodiny jede hodinu do práce, hodinu vydělává na auto a hodinu se vrací domů a to jen v případě, když bydlí na té správné straně města. Potom přijede domů, vezme si oznámení o nedoručení zásilky a jede znova. Cestou potkává spoustu dalších nešťastníků, kteří jedou domů, převáží zboží z bodu A do bodu B, aby je druhý den další řidič převezl z bodu B přes bod C zpět do bodu A, nebo jen nabízí zboží, zapomněli něco koupit, jedou k doktorovi, no prostě jedou a zavazí si se všemi ostatními navzájem. Večer jim ve zprávách řeknou, že řešením je elektromobil, který všechno spasí a cestou kolem sídliště slyší jak v paneláku nadávají, jakže to budou nabíjet s prodlužovačkami natahanými s oken. Nešlo by jenom ve městě upgradovat řešení od Bati?
Praha má spoustu vhodných pozemků, kde by se tento demonstrační projekt dal postavit.
Sídliště bez aut.
Těch pár cest pro hasiče, rychlou, taxíky, stěhováky, údržbáře a veřejnou dopravu zakopat pod zem. Byt bude bez garáže nebo placeného stání s povinnou přípojkou pro elektromobil levnější. Do školky dítě hodíte cestou na veřejnou dopravu, školák dojde do školy, aniž by přecházel přes cestu, obvodní lékaři v místě, sport a zábava v místě a když to nebude stačit, dvě zastávky metrem a jste tam. Neřešíte skleničku vína, Vy ten autobus neřídíte. Práce? I s cestou 6 hodin, nemusíte totiž popojíždět v kolonách, nemusíte platit auto, nemusíte kupovat garáž a k tomu více času na všechno jako bonus. Nákup si objednáte přes internet a automatický vozík Vám ho dopraví až do bytu. Že to nejde? Ve Fakultní nemocnici v Motole už to funguje:
https://www.smartprague.eu/projekty/automaticky-vedeny-vozikovy-system-ve-fakultni-nemocnici-v-motole
Výhoda sídliště bez aut je i výhoda pro samé město - nemusí udržovat silnice, nemusí stavět okruhy kolem města, tam kde pracujete, tam i utratíte svoje peníze, takže další malá domů do městské pokladny. Autonomní doprava dokáže snížit i množství odpadů - kupujete jen to, co zrovna potřebujete, minerálku nebo jogurt koupíte ve skle, ovoce a zeleninu ve vratné krabičce a vše jednoduše pošlete zpět a nemusíte vynášek koš s plasty.
Že by nás to stálo spoustu peněz? Existuje státní firma, která je těsně před krachem a přitom má v Praze pozemky. I když je před krachem má spoustu peněz a s dopravou má zkušenosti. Takže by ji malá změna oboru přišla vhod, ale o tom až příště.
Jaroslav Haluza
Nesouhlasím s účastí evropských členů NATO na jednání o Ukrajině

Už jsou to skoro tři roky, kdy se evropská část NATO snaží složit reparát po anexi Krymu Ruskem. Po třech letech války se nezdá, že by některá ze stran konfliktu měla výraznou převahu a mohlo dojít ke kapitulaci jedné z nich.
Jaroslav Haluza
Nebudu volit menší zlo

Po dnešní předvolební debatě mám jasno, bude to Marek Hilšer a vůbec mi nevadí, jestli můj hlas propadne, vnitřně bude můj vítěz.
Jaroslav Haluza
Mimořádný projev pravicového politika

V Evropě se objevila nová nemoc a léčí se úplně stejně jako ty předešlé - zásypem. Zásypem peněz. Premiér Fiala se označuje jako pravicový politik, takže jsem u něj hledal nějaké pravicové řešení, ale žádné tam nebylo.
Jaroslav Haluza
Plány konfliktu na Ukrajině

Putinův plán bezpečnostní operace na Ukrajině znali v USA už loni v srpnu. Ti s plánem seznámili ukrajinského prezidenta a pravděpodobně některé spojence v Evropě. O plánu věděli i v Číně, takže zasvědcených už bylo víc než dost.
Jaroslav Haluza
Koupí elektrárny se více elektřiny nevyrobí

Zlato je drahé, protože je ho málo. Diamanty jsou vzácné, protože jich je málo. Elektřina je drahá proto, že ... nevlastní stát elektrárny?
Další články autora |
Chlípní rudoarmějci na lovu. Slavný fotograf nafotil tutlanou sexualitu v SSSR
Seriál Jen rok po Stalinově smrti dorazil do Sovětského svazu Henri Cartier-Bresson. Slavný francouzský...
Koruny místo eur. Reebok nabízel oblečení za hubičku, Češi zběsile nakupovali
Za neobvykle nízké ceny nabízel oblečení internetový obchod značky Reebok. V sekci „výprodej“ na...
V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu
Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...
Na Rakovnicku boural známý podnikatel a miliardář. Řidič druhého auta zemřel
Při tragické nehodě ve středu 4. června u Nového Strašecí na Rakovnicku se těžce zranil jeden z...
Trefili jsme Rusům základnu s letouny, které jim ještě zbyly, hlásí Ukrajinci
Sledujeme online Ukrajinská armáda oznámila, že zasáhla vojenská letiště v ruském Engelsu a Ďagilevu a sklad...
Izrael oznámil útok na Írán. Po explozích v Teheránu čeká odvetné údery
Izrael provedl preventivní útok v Íránu, oznámil podle serveru The Times of Israel (ToI) izraelský...
Anarchie. Ne, pokojný protest. Dění v Los Angeles ničí rozpolcené demokraty
Premium Rozsáhlé protesty v Los Angeles, které jsou doprovázené násilnostmi, rozdělují americkou...
S pistolí na pytláky, agresivita roste. Porybní mají strach, na obranu se ozbrojují
Premium Vypadají jako běžní rybáři. Klidně sedí u vody, v rukou pruty, vedle sebe kýbl s návnadou. Jenže...
Zákaz energetických nápojů bude nevymahatelný, připravují se na spory nápojáři
Poslanci, kteří navrhují schválení zákazu prodeje energetických nápojů dětem do 16 let, nezvládli...
- Počet článků 59
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 919x
Max Nordau
(Historie lidského poznání je historií falešných závěrů a chybné interpretace faktů.)