Finanční pohádky: Když ptáčka lapají, hezky mu zpívají…

Tlachání o pojistných podmínkách (zde) by bylo o ničem, bez pořádného příkladu. Budu Vám tedy vyprávět pohádku. Dnes o zlém kamarádovi a důvěřivém Honzovi…

Ve městě, kde bývalo sto věží, žil byl důvěřivý Honza…

Vzhledem k tomu, že žijeme v 21. století nebude to o princeznách a o tom, jak jednu z nich dostal za ženu. Honza je poctivě pracující člověk, který ráno vstane, odejde do práce, večer z ní přijde a ráno vše opakuje. Stejně jako všichni ostatní doufá v to, že si do budoucna našetří na vlastní bydlení a později založí i rodinu, proto si část výplaty každý měsíc ukládá na stavební spoření, protože mu jeho bankéřka na pobočce poradila, že na spoření na bydlení je to nejlepší produkt.

Honza tedy uvěřil a stavební spoření založil. Uběhlo pár let.

„Ahoj Honzo!“ „Ahoj Vojto.“

„Neuhodneš, co se mi tento týden stalo. Našel jsem si novou práci a dokonce v oboru, který studuju!“

„A co teď vlastně děláš?“

„Finančního konzultanta. Pomáhám lidem spořit jejich peníze a kontroluju jim jejich stávající smlouvy. To mi tak připomíná, ty si už nějakou dobu spoříš na bydlení, že jo?“

„Jo, to je pravda, za tři roky chci kupovat vlastní byt tady v Praze.“

„A co kdybychom se podívali na to, jaké máš možnosti, aby se na ten velký nákup připravil?“

„Hele, to by asi šlo, ale jsem pořád v práci. Znáš to.“

„Tak si zítra zavoláme a zkusíme se domluvit, kdy bychom se sešli.“

To bylo asi rok před tím, než jsem potkal Honzu já a seznámil se s ním. Je stále pracující a spořivý člověk, ovšem díky Vojtovi se změnily produkty, do kterých investuje. Jednou za mnou přišel velmi překvapený s tím, co mu řekli na pobočce pojišťovny a že tomu nerozumí. Tak jsem se k jeho smlouvám dostal já. Pročetl jsem nastavení jeho smluv a zjistil pár „zajímavostí“.

Vojta navrhl optimalizaci smluv tím směrem, že nechal Honzu zrušit a vybrat stavební spoření, na kterém si připravoval peníze na bydlení a založil mu životní pojištění s tím, že peníze ze stavebního spoření budou dávat první dva roky ve větší částce, aby na tom Honza krátkodobě vydělal. Z ročně placeného pojistného se mi docela protočili panenky. Svítila na mě z monitoru částka 180.000,- Kč pravidelné roční platby. A to byl ten nejmenší problém.

Dva dny poté, co jsem od Honzy obdržel informace o jeho sjednaných smlouvách, jsme se viděli znovu. Teď už jsem i chápal, co se stalo.

„Chtěl jsem ty peníze vybrat, protože to budou dva roky. Mám kupovat za tři měsíce byt a rekonstruovat ho. Dali mi tohle.“ Podal mi papír s výpisem smlouvy životního pojištění.

Stálo na něm, že jsou vložené prostředky 360.000,- Kč za dva roky a odkupní hodnota smlouvy (To je hodnota, kterou Vám pojišťovna vyplatí, pokud nebudete spořit po celou dobu, na kterou jste pojištění sjednali.) čítala pouze 53.000,- Kč.

„Nechápu to, Vojta říkal, že mají chybu v pojistných podmínkách a že mi po dvou letech dají všechno a ještě něco navíc. Měl jsem na tom vydělat. Tohle… Nevím co říct…  Je to pro mě problém.“

Rozešli jsme se ten den s tím, že zkusím zjistit, co se vlastně tehdy stalo. Honza byl málem na prášky.

První telefonát toho dne byl s kontaktní osobou společnosti, kde Honza s Vojtou pojistku založili. Po půlhodinovém rozhovoru jsem se dozvěděl, že chyba v pojistných podmínkách, na které se takto dalo vydělat, opravdu byla, bohužel pro Honzu, ji pojišťovna stačila odstranit a pojistné podmínky změnit. To ale bylo půl roku před tím, než Honza pojistku vůbec sjednal. Někdo si ty podmínky prostě bohužel nepřečetl, než smlouvu uzavřel.

„Dá se z toho nějak toho člověka vysekat?“ To byla poslední otázka hovoru.

„Dá. Víme o hodně poradcích, kteří na tu chybu klienty stále lákají. Stačí, když s ním sepíšete stížnost na poradce, dodáte, že Vás cíleně dezinformoval a chcete pojistnou smlouvu stornovat od jejího počátku. Pak mi dejte vědět a zkusíme to zrušit. Ovšem jednodušší, než podávat stížnost je se přímo domluvit s poradcem, ať chybu uzná a zruší to sám. Bude ho to stát peníze.“

„Myslím, že provize poradce mi je v tomhle případě vážně jedno… Díky za pomoc.“ Pak jsem sluchátko položil.

Další hovor směřoval k Honzovi. Dohodli jsme se, že se sejdeme i s Vojtou a donutíme ho smlouvu zrušit.“

Ovšem to co jsem nečekal, že se to celé obrátí proti mně.

Vojta chybu vůbec uznat nechtěl, hájil se tím, že to co říkám je lež a že ty peníze Honza dostane, aniž by on musel něco vrátit. Byl jsem velmi nevybíravým způsobem vyřván Vojtou z jeho kanceláře. Celou naši hádku měl Honza z prvního sedadla jak v divadle.

Vojta se obrátil k Honzovi: „Hele Honzo, vyber si. Budeš věřit nějakému „poradci“, kterého znáš chvilku nebo kamarádovi?!“ Z kanceláře jsem odešel já. Bez Honzy. Nedivím se mu. Asi bych taky volil kamaráda.

Došel jsem domů a jedinou věc, kterou jsem ještě udělal, bylo přeposlání emailu od kontaktní osoby pojišťovny s vysvětlením problému a návrhem na zrušení smlouvy po poradě s pojišťovnou.

O Honzovi jsem neslyšel jak byl měsíc dlouhý a to doslova. Ozval se, že by mě rád viděl a navrhl schůzku u skleničky vína.

Tentokrát jsem Honzu viděl již s úsměvem na tváři, ale, jak jsem se později dozvěděl, o kamaráda chudšího. Vojta lepší plán nevymyslel. Chtěl na něm, aby si založil jiné životní pojištění a původní částky převedli jako mimořádný vklad (Peníze, které dáváte na životní pojištění navíc, k pravidelně placené částce), který bude moct vybrat. Ovšem to už se Honza stačil informovat, jestli by to vůbec fungovalo.  Dostal jsem do ruky podepsaný návrh zrušení smlouvy.

„Zařídil bys to, prosím?“ Jen jsem přikývl.

Ten večer jsme toho o práci už moc nenamluvili.

Dva měsíce po té se Honzovi vrátili všechny naspořené prostředky z pojišťovny. Dnes vlastní byt, který chtěl tenkrát kupovat.

A žil v něm šťastně až do smrti...

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jaroslav Fišer | pondělí 14.10.2013 8:00 | karma článku: 10,29 | přečteno: 761x