Paradoxy kolem zmizení F-35 v Jižní Karolíně

Některé aspekty zmizení víceúčelového letounu ve skutečnosti jen potvrzují, o jak špičkovou technologii se jedná a Norové aktuálně zlomili další tabu. 

V neděli 17. září se americký pilot F-35B katapultoval poblíž Charlestonu v Jižní Karolíně, katapultáž byla úspěšná a operátor letadla přežil bez zranění. Americké úřady nebyly schopny stroj několik dní lokalizovat, což vyvolalo podrážděné reakce některých méně znalých domácích politiků, jak je to možné. Příčiny pádu letadla nejsou známy. A zřejmě ještě dlouho nebudou, pokud někdy vůbec vyjde najevo, proč F-35B spadlo. Přesto je tu několik dost důležitých faktorů, které jsou zcela opomíjeny. 

Každé letadlo má zařízení, které se nazývá transpondér. Je to zařízení, jež vysílá údaje o poloze, rychlosti a výšce letadla. Pochopitelně ho nemají jen civilní stroje, ale i ty vojenské. Jenže transpordér se dá také vypnout, praxe v současnosti hojně využívaná na Ukrajině. Je celkem jasné, že havarované letadlo mělo transpondér vypnutý, jinak by bylo nelezeno poměrně rychle. F-35B je námořní verze s kolmým startem určená pro letadlové a vrtulníkové lodě. Klíčová je zde opět technologie stealth, která je identická jako u F-35A. Neschopnost amerických úřadů letadlo najít spočívá právě v neviditelnosti letadla. F-35 je prostě velmi obtížné na radaru zachytit a je jasné, že obsluhy řídících center v USA víceúčelový letoun neviděli. Jeden z jasných důkazů o kvalitě stroje. 

F-35B při kolmém startu

Spekulovat se bude mohutně, to je zcela jisté. Není vůbec jasné, zda se jednalo o softwarovou chybu nebo selhání techniky. Letoun má automatický program vystřelení pilota, který operátor vůbec nemůže ovlivnit. Klidně se mohlo jednat o selhání systému. Je nutné si uvědomit, že vystřelená sedačka s pilotem je zjednodušeně na raketový pohon a plameny trysek mohly silně poškodit letadlo, včetně případně zapnutého transpondéru. Letoun se následně mohl zřítit, ale mechanicky mohl být původně zcela v pořádku. V každém případě se nejedná o nic, co by naznačovalo, že F-35 jsou poruchové. Obraz selhávajících F-35 se snaží vytvořit mnoho lidí a mnoho lidí tomu ochotně věří. Nesmysl. 

Nedávno padl jeden z argumentů odpůrců nákupu F-35. Jeho náročnost na vzletovou plochu. Norové tento týden cvičili ve Finsku a letadlo odstartovalo z tamní dálnice. Jedná se o dost důležitý přelom. Přesto je nutné podotknout, že se nikdy nebude jednat o běžnou praxi. Obecně trysky letadel Lockheed Martin jsou velmi nízko a kladou vysoké nároky na ranvej, kterou extrémně tepelně zatěžují. Silniční povrch je pro tyto starty naprosto nevhodný, ale v případě válečného konfliktu se na to pochopitelně tolik nehledí. 

Vzlet norského F-35 z finské dálnice

V každém případě výše uvedené argumenty jsou jedny z nejzásadnějších pro nákup F-35. Stealth technologie je prostě rozdílová záležitost oproti švédským Gripenům nebo francouzským Rafale. Argumentů pro i proti je mnoho, ale je nesporné, že F-35 je skutečně absolutní top letadlo, které ve světě moc konkurence nemá. Prakticky žádnou. Rozhodně ne Su-57 nebo čínské J-20. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslav Červenka | pátek 22.9.2023 9:03 | karma článku: 29,06 | přečteno: 764x