3: OBCHOĎÁK TVRDEJ CHLEBA MÁ - DÍL TŘETÍ: PROSÍM VÁS NENÍ TO PYRAMIDA NEBO LETADLO?

Neexistuje v téhle zemi horší pozice než obchodní zástupce firmy pracující na bázi multi level marketingu!

Chcete-li zničit americkou firmu, obviňte ji ze zavádění metod scientologické církve, rasismu či sexismu na pracovišti. Chcete-li zničit konkurenta ve Skandinávii, obviňte ho z nešetrného vztahu k životnímu prostředí a přírodě. U nás postačí, pokud o vás někdo v médiích prohlásí, že děláte multi level marketing! To je horší, než kdybyste prokazatelně šidili na DPH, kšeftovali načerno s naftou či krevní plazmou nebo podvodně získávali evropské dotace. V takovém případě vám bude vždy část veřejnosti fandit. Děláte-li multilevel či network marekting, pak vám kromě lidi z vaší firmy nebude věřit nikdo, často ani přímí pokrevní příbuzní vašich lidí!

Network marketing je podnikatelské odvětví jedněmi nesmírně milované a druhými krutě nenáviděné. Network marketing je podnikatelské odvětví opředené spoustou mýtů. Network marketing je podnikatelské odvětví považované neinformovanou veřejností za něco minimálně polo-legálního. Network marketing je moderní a lidová forma frenčízingu. Network marketing je podnikání jako každé jiné.
Část metod networkingu - totiž navazování vztahů a setkávání se za účelem obchodního rozhovoru, předání zkušeností a informací dnes občas využívají i firmy, které s network marketingem nechtějí mít a skutečně nemají nic společného - na podobném principu fungují coworkingová centra či různé podnikatelské snídaně nebo koneckoncův i obchodní komory a sdružení apod.

Co je skutečný network marketing? Jeho základem je spokojený zákazník, který doporučuje ochotně zboží nebo službu dál. Oproti "normálnímu světu" za to v network marketingu dostává tento spokojený zákazník, jenž se takto proměňuje v obchodního zástupce, odměnu. Něco vám to připomíná - jasně, podobné nabídky vám dnes dávají restaurace, banky, telefonní operátoři a doslova kde kdo. Nikdo z nich ale "v žádném případě nedělá multi level!" Finančně poradenské firmy fungují na jeho principu naprosto všechny, ale přizná to přibližně jedna jediná. Ta mediálně nejsilnější - tyrkysová - podniká ve "strukturním systému". A to je, prosím, ehm, co?! Dnes navíc nenabízí levné frančízy formou MLM, ale drahé frančízy klasickým způsobem, které kupují buď lidé zevnitř firmy s přefouknutou hlavou nebo ještě přefouknutější lidé bez zkušenosti z oboru, maximálně nezkušení zaměstnanci bank. MLM je opak - pohoda, model přístupný každému a určený téměř pro každého a pro každého zajímavý.

Tedy mělo by to takto být. Realita je trochu jiná. Typickým představitelem network marketingu je, bohužel, dost často zfanatizovaný přemotivovaný cvok, rozhodnutý za každou cenu prodat vám ten krám, který přinesl v aktovce a zaregistrovat vás ke spolupráci, nejlépe vás donutit koupit těch krámů celý balík a k tomu jet na seminář, abyste se co nejdříve dozvěděli, jak fantastické možnosti prodej krámů skýtá, jak už příští týden dáte výpověď v práci a za dva měsíce po návratu z Kanárských ostrovů si jdete vybrat mercedesa. Realita je taková, že takového známého vyhodíte, začnete se mu vyhýbat, zablokujete ho na facebooku, neberete mu telefon a po půl roce se velice divíte, že nejenom neodešel z práce, ale namísto mercedesu stále jezdí svou felicií.
Proč to tak je? Protože daleko pravděpodobněji potkáte špatně vedeného troubu s umělou motivací zvenčí, mlhavými sny a mizerným školením, který logicky neuspěje, než cílevědomou osobnost, vedenou zkušeným sponzorem, perfektně vyškolenou dobrými leadery, která krok za krokem směřuje k plnění svých cílů. V network marketingu je zkrátka více neúspěšných než úspěšných. Tak jako je tomu v každém podnikání. Tak jako je tomu v každé lidské činnosti.

V network marketingu je několik typů lidí...
REZIGNOVANÝ ILEGÁL - kdesi má katalogy, manuály, zápisky ze školení a někde ve spižírně i produkty, které sám nesnědl, nevypil či na sebe nenaplácal. Na podnikání a na network marketing rezignoval, cítí se podvedený, protože chyba přece logicky nemůže být na jeho straně a víceméně tají, že se někdy o podnikání tohoto typu pokusil. Nutno říci, že i já sám jsem byl překvapen, když jsem doma u mojí mamky našel materiály ze školení americké, už u nás nepůsobící, firmy Neways. Myslel jsem si, že jediné její setkání s podobným druhem businessu bylo školení německé třípísmenkové finančně poradenské modré firmy, které absolvovala v polovině devadesátých let a kterým její kariéra obchodníka skončila, protože pět lidí, které oslovila už stavební spoření s psovitou šelmou měli uzavřeno. Je smutné, že takový člověk je zklamaný a zahořklý vůči network marketingu. Zřejmě za to největší vinu nese špatný, nejspíše nezkušený sponzor nebo firma, která jednoduše neměla dobré produkty a dobře zvládnutou následnou komunikaci se zákazníky. Mimochodem, to neumí většina network marketingových firem - komunikovat s koncovými zákazníky, překvapivě a trestuhodně.

SPOKOJENÝ ZÁKAZNÍK S REGISTRAČNÍM ČÍSLEM - to je ten, s kým někdo komunikuje a tak občas sám vyvine snahu a zajede do skladu, sedne k internetu a něco si objedná, nebo aspoň zavolá známému nebo mu přinejmenším zvedne telefon, když mu volá kvůli objednávce, protože s tím má/měl dobrou zkušenost. Určitě by to udělal ochotněji, kdyby ho firma vedla řádně v evidenci a starala se o něj - poslala za ním jeho původního sponzora či někoho jiného nebo aspoň hezky a zajímavě napsaný dopis nebo e-mail. Tito často nevytěžení zákazníci pak zbytečně končí jako zbytečně vedená položka databáze nebo dokonce Rezignovaní ilegálové. Přitom je jich většinou více než aktivních zákazníků/prodejců a pokud by nakoupili ročně každý v průměru třebas jen za tisíc korun, firma by to rozhodně v obratu zaznamenala!!!

HOBBISTA - Já nejsem jen zákazník, já chci vydělávat peníze! - tvrdí Hobbista. Nevěřte mu! Maskuje se! Je mu tak nějak "blbé" si přiznat, že je příliš pohodlný, než aby k tomu vyvíjel pravidelnou činnost. Ve skutečnosti tento člověk následující kategorie networkerů okrádá - o čas a energii, kterou by mohli efektivněji vynaložit jinde. Není sám o sobě zlý. Je naopak často přátelský. Má doma výrobky a používá je. Využívá služeb firmy. Hrdě se k firmě hlásí. Jezdí občas na semináře a jiné akce. Se všemi se vítá a objímá. O firmě hezky a s nadšením mluví, ještě lépe o sponzorech a leaderech. Pro podnikání samotné je však jeho přínos minimální.

NETWORKER PROFESIONÁL - je obchodník, prezentuje, prodává, registruje, sponzoruje, školí. Při práci nebo na plný úvazek pracuje, vydělává peníze. Tvoří svou síť - tvrdě na tom pracuje. Roste jako osobnost - tvrdě na tom pracuje. Až ... se buďto přerodí v rutinéra, který už neroste a jen udržuje status quo a postupně hořkne, někdy se z něj stane jen hobbista či zákazník, dokonce někdy - nejčastěji vlivem něčeho, co zavnímá jako podraz - změna podmínek, sortimentu výrobků, odměnového plánu, odchod nějaké osobnosti z firmy apod. - může rezignovat. Tito lidé jsou cenné "zboží". Pro firmu a leadery představují největší tvůrce obratu, zdroj bohatství, zbraně a štíty. Je třeba si je hýčkat, starat se o ně, cvičit je, školit je, komunikovat s nimi, pomáhat jim, motivovat je. Oni jsou podhoubím pro vznik leaderů.

LEADER - Království za koně! Balík dolarů za leadera! Pro leadera!!! Musí mít dobrá network marketingová firma připraven. Leader je vzorem pro networkery profesionály, je tím, komu se chtějí podobat. Je vzorem. Je králem. Vojevůdcem v zářivé zbroji. Jeho úkolem je učit učitele. Jeho úkolem je žít naplno svým podnikáním, nést pochodeň, která prosvětlí tmu neznáma všem, kdo ho chtějí následovat na cestě k úspěchu. 
Musí být dobře oceněn, ale zároveň si musí být vědom, že jeho úspěch je svázán s firmou, která ho živí. A ta to musí dělat, podporovat ho, vážit si ho. Jinak odejde jinam! A to je pro firmu často katastrofa - minimálně na přechodnou dobu, než si vychová či přitáhne jiného leadera. S leaderem odcházejí často částečně i jeho věrní networkeři a hobbisté. Odchod leadera může pro firmu znamenat konec. Odchod ale může znamenat také konec leadera, obzvláště, byl-li důvodem jeho odchodu pocit, že firmu nepotřebuje a postaví si svou vlastní. Leader networkingu není klasický podnikatel a většinou pak v této roli není šťastný - neumí jednat se zaměstnanci, neumí se starat o denní rutinní agendu firmy, o logistiku, sklady, účetnictví, chod všech IT záležitostí, právní a ekonomické záležitosti a dost často jsou mu naprosto cizí. Obírají ho o čas na to, co miluje - obchod a vedení networkerů. Proto většina network marketing leaderů v roli majitelů firem trpí a neuspěje.
Nyní aktuálně vidím hned dvě NWM firmy na českém trhu odkud leadeři houfně odcházejí - jedna švédská firma má opravdu špičkové produkty a proč se to u ní děje nevím, možná proto, že rozdíl mezi hlavním českým leaderem Abrahámem Klementem a všemi ostatními v příjmech je poněkud podezřelý? Druhá firma vznikla právě odchodem naštvaného leadera od jiné české firmy se zdravými nápoji vnímané jako úspěšná. Bohužel, tento leader - Miki Frankovka, kterého dosud všichni milovali nyní v roli ředitele tráví svůj čas užíváním si a prezentací pro ostatní nedostupného životního stylu. Něco se mu muselo stát s hlavou, protože možná svěřil rutinní záležitosti spolehlivým lidem, ale ... není v těžkých časech rozjezdu se svými lidmi "v zákopech" a to se mu nejspíš vymstí. Networkeři nemají rádi velitele s rozkazem "vpřed!" ale věří těm, kteří velí "za mnou!" a na to tento dříve vynikající a inspirující muž zřejmě zapomněl... Jak se zdá, jeho lidé nikoliv... k jeho klementovi!?

BACKOFFICE - To jsou lidé, které většinou nikdo z firmy moc nezná. Má je každá firma a proto i multilevelová. Často tyto lidi znají jen networkeři profesionálové a leadeři - jsou to zaměstnanci firmy, kteří se starají právě o to, co není moc vidět, ale co je pro firmu rovněž důležité - sklady, balení, zasílání, účtování, vyřizování dotazů, stížností, objednávek, kancelář, styk s veřejností a médii, příprava a výroba tiskovin a dalších podpůrných materiálů, web, zajišťování termínů a služeb kolem školení - pokud to není v kompetenci leaderů atd. atp. Patří sem také experti, externí spolupracovníci či více méně nezávislé osobnosti, které firma vyhledává a najímá, aby testovali její výrobky a pak je svou autoritou doporučovali a školili jejich vlastnosti - těchto lidí mají nejvíce firmy z oblasti zdraví a kosmetiky. Než se najdou v síti, je třeba pár těchto pánů doktorů jednoduše najít a přesvědčit ke spolupráci aspoň jako externí poradce, mozky a autority.

No, Jaromíre a kde je rada pro dnešní den? Položte si otázku, kam vy sami v network marketingu chcete patřit! Je-li to opravdu podnikání pro vás a pokud ano, jaký typ networkera jste. A řekněte si, zda jste takto spokojení. Jestli ne, změňte to. Pokud jste firma jiného typu než MLM organizace - zvažte, zda tento model není pro vás vhodnější. Jste-li obchodní zástupce jiné než MLM firmy, přestaňte se dívat na kolegy z těchto firem jako na šílence a zkuste se od nich, minimálně od těch v kategoriích profesionálů - přiučit. Třeba se to bude hodit...

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaromír Tichý | úterý 18.5.2021 14:06 | karma článku: 6,30 | přečteno: 305x
  • Další články autora

Jaromír Tichý

Dejme šanci míru!

26.4.2023 v 14:38 | Karma: 17,58

Jaromír Tichý

Doba lithiová

11.7.2021 v 15:57 | Karma: 10,38