- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vybraná ustanovení vedou k radikálnímu navýšení limitů hluku ze silniční a železniční dopravy. To by mohlo negativně ovlivnit okolí až 80 % dopravních staveb v ČR od železnic a dálnic až k místním komunikacím III. tříd. Senátoři upozorňují i na možné zdravotní riziko a ekonomické dopady tohoto opatření.
Nařízení s účinností od 1. 7. 2023 nově povoluje v okolí silnic a železnic, až 20násobné navýšení hlučnosti provozu než doposud, přestože se již dnes mnoho občanů bydlících v okolí dopravních staveb bouří a protestuje kvůli nadměrnému zatížení hlukem a požadují od vlastníků těchto staveb (Správy železnic, Ředitelství silnic a dálnic či od krajských, městských a obecních správ údržby silnic), zajištění ochrany proti nadměrnému hluku. Lze očekávat, že počet takto negativně dotčených obyvatel se znásobí.
Bedlivě jsem zvažovala, zda se připojím ke kolegům a podepíši ústavní stížnost. Po projednání problematiky nadměrného hluku ze silniční a železniční dopravy s odborníky a kompetentními osobami, které dokáží odborně posoudit enviromentální a zdravotní dopady, jsem se rozhodla svým podpisem návrh podpořit.
Z analýz Evropské komise a z doporučení Světové zdravotnické organizace vyplývá, že z dlouhodobé perspektivy se zvyšování hluku nevyplácí. Společenské náklady spojené s negativními účinky nadměrné hlučnosti prostředí totiž podle odborných studií až 10x převyšují náklady na protihluková opatření.
Závěry z důvodové zprávy mi potvrdili i lékaři, se kterými jsem problematiku diskutovala. Vyjádření podpory vycházelo mimo jiné i z mých profesních zkušeností ve funkci vedoucí Odboru životního prostředí Magistrátu města Brna a Městského úřadu v Boskovicích. Již dlouhodobě se věnuji oblasti dopravy, především se zasazuji o výstavbu nové kapacitní komunikace I/73, proto vnímám nadměrné zatížení hlukem jako citlivé téma. To zdůrazňovali i starostové obcí, jejichž katastry nová silnice povede.
23 senátorů proto žádá Ústavní soud, aby uvedená problematická ustanovení nařízení vlády č. 433/2022 Sb. zrušil bez dalšího a aby se tak znovu uplatnily původní limity regulace hluku z dopravy, které platí od r. 2011 podle nařízení vlády č. 272/2011.
Další články autora |