- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Foto J.Z.2014
Médii a veřejnou diskusí proběhla nedávno série "skandálních" odhalení, jak jsou nám sem pod hlavičkou MADE FOR EU dováženy potraviny, o nichž jsme netušili, že jsou z Polska. Který svaz výrobců za tím stojí, není těžké uhodnout, ale důkazy chybí. A média jsou přece vždy čistá a "nezkorumpovaná".
A co se vlastně veřejně přežvykovalo v médiích a po hospodách ?
Jaký je to skandál, že se k nám dovážejí nekvalitní věci pochybného původu. Jestli to ale zkraje vyvolalo zděšení Polských výrobců, dneska zjišťují že se to nakonec obrátilo k jejich dobru. A ve všech směrech je to dobře. Nebyli totiž hloupí a včas přešli do protiútoku. Vyplatilo se to.
Možná že první chybou bylo to, že se to u nás doma moc nevědělo. Když si v s Sasku koupíte Šwabachem popsané pivo nebo klobásu, je to 50 ku 50 procentům, že je z Polska. Nikdo se tu nad tím ale nepozastavuje a nikdo to také netají. Pokud se začtete do tzv smallprints, tedy malých písmen dole na výrobku, tak se to dočtete.
Je zajímavé že u nás doma se neřešil například pivovar Heineken. Jeho Polské pivo se k nám dováží už asi 10 let.
Když ale skanál u nás doma vypukl, bylo třeba najít vysvětlení, proč tomu tak je. Je to ale v principu jednoduché. Polské firmy v posledních 15 letech rozsáhle investovaly. Moje generace, která pamatuje, jak v onom Jaruzelského chudém Polsku věčně nebylo co jíst, se tomu musí semtam zasmát, ale prostě je to tak, že časy se změnily. A nutno říct, že k lepšímu. V Polsku je dostupná pracovní síla, Poláci jsou pracovití, půdy tam mají dost a dnes jede v Polsku jeden z největších zemědělsko - potravinářských průmyslů nejen v Evropě, ale i na celém světě. Poláci byli odvážní a vyplatilo se to. A že to tady naší domácí, někdy trochu těžkopádný potravinářský sektor špatně snáší? A není to náhodou tak trochu jeho smůla ?
Prvních mediálních útocích před několika měsíci prostě na Polské straně zapřemýšleli a - přešli do ofenzivy. Ofenzivy, která byla dobře promyšlená a opravdu zafungovala. Z dnešního pohledu se dá říct, že kdyby to ty tuzemské svazy před časem tušily, budou chodit po špičkách a nebudou do Polských výrobců a dovozců na náš trh příliš šťourat. Teď můžou jen litovat.
Poláci k nám totiž v průběhu října - světe div se, ve velkém začali dovážet tytéž výrobky po svými vlastními Polskými značkami.
"Dobre, bo Polskie". Tak se to u nich říká. A efekt se dostavil a dnes v běžném supermarketu není regál, kde byste nenašli zboží s Polským nápisem. A konzumenti už pochopili, že Poláci umějí ty samé věci a mají to trochu levnější. Nedávno jsem byl nakupovat v obchodním domě Tesco. Našel jsem tu takové ty minislámové tyčinky, které už jsem v minulosti viděl v několika zemích. Mají všude na světě úplně stejný design a liší se jen jazykem, jímž jsou popsané. Nikde se výrobce netají tím odkud jsou. V USA se myslím říká Twizzlers, v Německu Mini salami Polnische a doma Polskie Mini Kabanosy - czosnakowe. A věřte, znám málo tak dobrých věcí.
Jestli se naši domácí výrobci domnívali, že se k českému trhu můžou chovat jako ke svému doživotnímů výsostnému území a neurvale vyhánět konkurenci, tuhle lekci si zasloužili.
Bo dobre, bo Polskie.
Až uvidíte v regálu Polský nápis, nemáte se čeho bát. I Polsku platí všechny ty unijní předpisy a i tam se poslední dobou dobře jí.
Přeju hezký večer a "Dobrou chuť".
Jan Zíma.
Další články autora |
Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...