Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čekáte vrtulník? To se možná načekáte.

Dokážete jste se zranění dostat ze zdemolovaného auta a zavolat si pomoc. Letos se na ni ještě můžete spolehnout. Za rok a půl díky politikům začnete být v situaci, kdy nebude jisté, jak rychle se Vám a Vašim blízkým té pomoci dostane. Vaše hodiny poběží pomaleji. A je jedno, jak moc zranění budete. Poděkujte politikům.

TAHLE POMOC PŘIJDE RYCHLE - ZATÍM.J.Z. 2013

Politikům je nyní třeba poděkovat zato, že pod obvyklou výmluvou úspornými opatřeními začali nahlas mluvit o zásahu do dobře fungujícího systému letecké záchrany Vašich životů. Vašich životů a Vašich blízkých.

Systém Integrovaného záchranného systému ČR, tak jak jej nyní známe, začal vznikat před skoro dvaceti lety. Česká republika měla to štěstí, že u zrodu našeho domácího záchranného systému stál houf nadšenců sdružených do dvou firem. Alfa Helicopters a Delta system Air dokázaly skoro na koleně postavit jeden z nejlepších leteckých záchranných systémů v Evropě a na dlouhá léta nejlepší v zemích východního bloku. Léta si půjčovali, stavěli zázemí a výcvik by jim mohli závidět po celém světě. Když DSA v létech 2003-2004 přecházela z francouzských strojů Eccureil na Eurocopter C 135, jednatelé této firmy si u jedné ze Švédských bank nadělali dluhy necelou miliardu korun.
Bylo by úsměvné ptát se, zda některý z politiků, kteří se nyní snaží nekompetentně zasahovat do dnešního LZS, by byl ochoten vzít na sebe takovou odpovědnost a také takové dluhy. A o tom to trochu je. Politici často rozhodují o miliardách ale nemívají žádnou velkou zodpovědnost.
Ministerstvo zdravotnictví mělo tehdy na provozovatele LZS poměrně vysoké nároky a tak padlo v Královéhradecké Deltě rozhodnutí, na pořídit na letecké zásahy techniku na úrovni v té době špičkově vybaveného Rakouského ÖAMTC. Pamatuji se, když se první tyto stroje přelétávaly z německého Donauwörtu na letiště Hradec Králové. Ačkoli dnes stroje DSA znáte jako žluté, první který do Hradce dorazil, byl hnědé barvy. Už tehdy jsme se ptali, jak je možné, že plně vybavená záchranářská verze stojí 102 milionů korun, zatímco holé Grossovy Policejní vrtulníky se Švédským sledovacím systémem FLIR v ceně necelých čtyř milionů stály těch milionů záhadně rovnou 125. Ale co já vím já jsem tehdy vlastně jen létal a kradoucí Gross mi byl - ukradený.
Stanislav Gross tehdy na několik let dopředu zasel sémě sporů mezi ministerstvem vnitra a soukromými provozovateli a poté, už jako předseda vlády za ČSSD nakupoval pro policii celkem 12 těchto strojů, ačkoli jich vnitro potřebovalo nanejvýš šest. Proč? Možná že bychom vysvětlení mohli najít v Grossově majetku na americké Floridě s jednoduchou otázkou. Kde na něj Gross vzal. Anebo, proč jich nakoupil tolik a pak pro ně vnitro dlouhá léta nemělo práci. Tehdy na letce ministerstva vnitra na Pražské Ruzyni zdomácněla fráze, že na vrtulníky dvě miliardy byly, ale na letecký petrolej navíc půl milionu letos nebude.
Ne snad, žeby Policie, která dnes létá Leteckou záchrannou službu ve středočeském kraji fungovala špatně. Totéž se zá říct i o Armádě ČR, která létá LZS v Plzeňském kraji. Ale politicky mluvit o tom, že je soukromá část LZS v podobě firem Alfa Helicopter a DSA je předražená, je asi tak totéž jako chtít na tahu mezi Prahou a Ostravou zrušit Radima Jančuru s jeho Studentagency na úkor Českých drah. Přitom všichni vědí že díky efektivitě tohoto dopravce šly na této trase ceny jízdenek dolů.
Druhou a podstatnou součástí věci je to, že Armáda ani policie nemají tak široké a perfektně zacvičené zázemí a týmy. Když jde vrtulník DSA na zásah, zatímco posádka stroj roztáčí, v zázemí se naplno rozjede lokalizace místa zásahu, komunikace s volajícími, navedení vrtulníku nad místo zásahu, vyhodnocení rizik v místě zásahu ( jsou tam dráty, budovy, nepřístupný terén, budeme slaňovat, apod) a koordinace s Policií či hasiči. Zejména v případech kdy se přistává na dálnicích, anebo fotbalových stadionech a je třeba zastavit provoz a vyklidit místo přistání. A poté, co se stroj vrátí zpátky na základnu, na jeho servis nastoupí záložní tým, doplní palivo, materál a vybavení a helikoptérta je připravená na další vzlet do 5 minut. Kéž by Armáda, či vnitro takové zázemí někdy měly.
Důležitým bodem diskuse o celém problému je, proč se celý spor vlastně řeší. V tomto směru se zde veřejnosti dostalo významně nepřesných informací. Celé téma je nyní navlečeno na postih exministra Julínka, který kdysi prodlužoval firmám AH a DSA v roce 2008 smlouvy na dobu osmi let. Prvním argumentem bylo, proč na tak dlouho. Vysvětlení je jednoduché. Pokud tyto firmy investují v miliardách, musí tak činit ve stabilním prostředí dlouhodobých smluvních vztahů s ministerstvem zdravotnictví. Vrtulníky se nenakupují na rok. Toto jakoby unikalo jak protikorupčnímu útvaru Policie který chce Julínka odstíhat, tak zákonodárcům za ČSSD jež nyní kritizují celý systém pomocí poměrně zavádějících argumentů.
Druhým argumentem je cena letové hodiny zasahujícího týmu. Zatímco u DSA se cituje celková cena za letovou hodinu cca 130.000.kč. u armády by mělo jít o cenu okolo 50.000.kč. Sám mluvčí Armády ČR včera tuto cenu dementoval s tím, že není celková. Dalo by se ještě pochopit, že takovou chybu udělá senzacechtivý novinář. Co se ale pochopit nedá, že tutéž chybu udělá nějaký cifršpion s funkcí vyšetřovatele na ministerstvu vnitra. Je málo pochopitelné, že si někdo neuvědomí, že kromě nákladů na servisní zázemí, lidi a palivo na provoz helikoptéry je zapotřebí připočítat rozsáhlé zdroje na nákup té helikoptéry samotné. Je opravdu možné, žeby u policie pracoval někdo tak hloupý, žeby to nevěděl?
Samostatnou otázkou jsou zde odborné kvality kritizujících poslanců za ČSSD. Osobně se domnívám, že politikovi, který nedokáže rozlišit rozdíl mezi mandatorními a investičními výdaji, jako je tomu i v tomto případě, nepatří do rukou politická a rozhodovací moc. Patří mu do nich tak leda hrábě. Nikoli na peníze, ale na seno někde na louce. Je s podivem, jaké perly byli nyní ochotni politici zase vyplodit.
Můžeme říct, že od Grossových časů se ČSSD distancovala. Je pravdou, že ČSSD si za poslední léta opravdu hodně vylepšila profil, ale jak je vidět, cosi post-Grossovského v ní pořád zůstává. A je to škoda. Tato strana, obzvláště poté, co snad konečně do svého čela zvolí současného Jihomoravského hejtmana Haška, má šanci nyní vyhrávat volby.
Samostatnou a ne zrovna štastnou roli v tomto vyfabulovaném problému sehrál bohužel mediálně včerejšího dne i sám předseda vlády. Namísto toho, aby zdravě zapřemýšlel o reálnosti celého povídání o předraženosti služeb záchranářských vrtulníků, peskuje svého bývalého vládního kolegu popoháněním, aby se Julínek veřejně vyjádřil k tomuto obvinění.
Až se náhodou dostanete do situace kdy se to budete týkat Vás či někoho blízkého, nad nímž se po nehodě budete sklánět a snažit se mu pomoci, možná se zamyslíte nad tím, o kolik minut bude Váš slábnoucí zraněný čekat na tu pomoc déle. Krvácející zraněný, který toho času většinou moc nemá, to bude mít v budoucnu těžké. Je třeba poděkovat levicovým politickým mocipánům za to, co se nyní chystají udělat.
Například poděkovat se jim zato u příštích voleb.
Jan Zíma.
PS autora.
Jsouc v Čechách jsem se zaskočil vyfotit se starou dobrou známou. Ve firmě DSA se jí říká Barunka. Tento stroj Eurocopter 135 imatrikulační značky OK-DSB má na svém kontě ke 31.12.2012 celkem 4216 zásahů. 4216 zachráněnýchch lidských životů - můžete říct. Nikdy to nikomu nepřeju, ale pokud přijde ta vaše slabá chvíle, vězte, že tenhle perfektně udržovaný stoj s vycvičenou posádkou s Vámi do té nemocnice doletí včas. Bez ohledu na momentální politickou situaci, a bez ohledu na to jestli poletí v třeskutých mrazech, nebo silném dešti.
Přeju těmto skvělým strojům dlouhá léta provozu. Přeju svým kolegům - kolik vzletů, tolik přistání

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Zíma | čtvrtek 25.4.2013 6:14 | karma článku: 37,27 | přečteno: 3839x
  • Další články autora

Jan Zíma

Jak je to s údajnými úspěchy Norské elektromobility.

Někdy je těžko pochopitelné, jak je možné, že díky zavádějícím mediálním informacím se dá nesmyslné hospodaření státu, deklarovat jako úspěch ekologické politiky.

25.11.2019 v 6:30 | Karma: 5,32 | Přečteno: 126x | Politika

Jan Zíma

Když chce stařeček namlátit stařečkovi !

Před mnoha měsíci proběhla médii zpráva o rámusu který se udál na pravidelném zasedání RRTV. Pro Vás, kdo byste nevěděli, Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

4.11.2019 v 6:07 | Karma: 3,42 | Přečteno: 51x | Společnost

Jan Zíma

Greta jako užitečný idiot Ekologického tunelování hospodářství EU.

Naše média nekriticky poslední měsíce předávají na český mediální trh neustále proudící zprávy o Švédské ekologické aktivistce Gretě Thundbergové a tom, co Greta zrovna dělá po záchranu našeho údajně umírajícího světa.

14.10.2019 v 6:42 | Karma: 0 | Přečteno: 70x | Ekonomika

Jan Zíma

Ukradené Kosovo vrátit ?

Nic Evropskou veřejnost nezaujme víc, než výkřiky politických bláznů. Asi tak, jako když Fico zaručoval vyšetření vraždy Jána Kuciaka, anebo Juncker při své poslední kandidatuře v Bruselu sliboval,

13.9.2019 v 6:35 | Karma: 3,36 | Přečteno: 98x | Politika

Jan Zíma

Jak lžou ekologové - 5 díl.

Někdy Vás překvapí jak daleko jsou ochotni ekologové zajít ve své demagogii a lhaní. Následující příklad hovoří za vše.

8.7.2019 v 6:29 | Karma: 6,98 | Přečteno: 102x | Politika
  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Co teď dělají Zemanovi muži. Mynář má novou firmu, Kruliš si v ČNB polepšil

25. května 2024

Premium Někdejší hradní kancléř Vratislav Mynář rozšířil své podnikatelské portfolio o novou firmu. Bývalý...

Po práci na vojnu. Poláci trénují střelbu i první pomoc, vojenský výcvik lidi láká

25. května 2024

Premium Dobrovolnický vojenský výcvik byl v Polsku zaveden v roce 2016. Od té doby jeho popularita strmě...

Útok ze severu už máme pod kontrolou, řekl Zelenskyj. Navštívil Charkov

24. května 2024  21:19,  aktualizováno  21:41

Ukrajinské síly získaly „bojovou kontrolu“ nad oblastmi, kterými ruské jednotky tento měsíc...

Víme, kde má Putin bunkry, tvrdí Kyjev. Šéfa Kremlu přirovnal k upírovi

24. května 2024  20:40

Známe polohu bunkrů ruského vůdce Vladimira Putina, prohlásila ve čtvrtek ukrajinská vojenská...

AURES Holdings a.s.
NÁKUPČÍ AUTOMOBILŮ - BRNO (A12460)

AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

  • Počet článků 331
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3079x
Mé objektivy toho už po světě hodně nafotily a malý laptop, který nosím v zadní kapse džínsů, by mohl vyprávět spousty neuvěřitelných příběhů.Smutných i veselých. Náš svět je složitý a přesto se o něm dá říct, že funguje podle těch nejjednodušších pravidel. Nikdo nemůžem říct, že víme všechno. Každý den objevíme malý zlomek pravdy. Každý den skládáme mozaiky. O politice, světě i svých blízkých. Mou skeptickou duši předčasně uzemněného pilota těší jediná věc. Lidi si vždycky cestu najdou. Správnou, špatnou, ale vždycky ji najdou.

 

 

Mediamonitordanforth@yahoo.com

Seznam rubrik

Oblíbené články