- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
5. Reakce států a Světové organizace vodního hospodářství IWSA na oddílný model řízení
1991 Usnesení kongresu IWSA v Rio de Janeiro umožňuje vstup soukromého sektoru do Va v rozvojových zemích za podmínek:
Postav a zafinancuj stavbu, Provozuj do splacení investice,pak Předej samosprávě ! Projektuj stavbu , Postav a za financuj, PROVOZUJ heslo provozovatel Veolia
1995 Kongres IWSA v Durbanu k ceně vodného a stočného:
V regionech, kde je produkce ovlivněná nedostatkem přírodních zdrojů jsou ceny vysoké (nutnost přehrad, což je situace ČR) na rozdíl od regionů ; kde je přebytek vody (Anglie, odběratel platí za odběr vody paušální částku) jsou tam nízké ceny za vodu. Současně také platí sociální hledisko dodávky vody. To znamená, že cena vody musí být taková, aby na ni měl každý. Je nepochybné, že v pojetí oddílné formy, kde zisk je hlavním kriteriem, nelze současně uplatňovat zásady sociální politiky!!!.
20xx Světová zdravotnická organizace a Světová banka doporučuje vládám přes EK:
Sociálně únosná cena vody by neměla být vyšší než 2% příjmů rodiny. Konkrétně v ČR by neměla překročit 80-90 Kč / 1m3 . V roce 2014 dosahuje cena vody v řadě obcí ČR v rozmezí 85 – 96 Kč/ 1m3.
Přehled formy řízení oboru vodovodů a kanalizací v evropských zemích:
Nizozemí - vláda zakázala zákonem privátním subjektům vlastnit akcie vodárenských společností,
Švédsko,Finsko, Rakousko, Švycarsko,Dánsko, Lucembursko a další – V+ provozuje a spravuje municipalita
Španělsko, Portugalsko, Řecko v posledním desetiletí účast privátního sektoru narůstá (uvedené země v hospodářské krizi !)
1995-2011 Norsko Italie – obyvatelé v referendu zamítli převedení VaK na oddílný model .
2012 – srpen -Město Paříž a Berlin oznamuje, že ukončilo smlouvu o provozu VaK oddílnou formou s firmou Veolia.
2009 V. Světový kongres o vodě – Istanbul 2009- prohlášení ministrů a vedoucích ! delegací (164)
11. Budene usilovat o zlepšení monitorovacích systémů související s vodou a o zajištěn toho, aby byly užitečné informace volně dostupné všem dotčeným populacím, včetně sousedním státům.
13. V zájmu zlepšení kontroly vodního sektoru na národní úrovni se budeme dle potřeby snažit: b/ posilovat zákony regulačního rámce z vodního sektoru, zvyšovat politickou a administrativní odpovědnost pro jejich zavádění a ubezpečovat se o jejich efektivním využívání,
c/ předcházet KORUPCI a zvyšovat jednotu v implementaci politik, plánů metod vztahujících se k vodě,
d/ zajistit transparentnost v procesech rozhodování,
Prohlášení z jednání konference obsahuje 22 bodů v kterých se odráží i současné světové problémy vodního hospodářství, zejména oboru VaK.
2003 Slovenská republika provedla transformaci státních podniků VaK vytvoření
17 regionálních vodárenských společností a.s. (z toho 10 smíšená forma –provoz i vlastnictví) předáním akcií městům a obcím. Jedna a.s. Trenčianské vodárně a kanalizace oddílné formy má smlouvu se zahraničním provozovatelem u ostatních forma nezjištěna. Obor Vak jako vysoce monopolní byl zařazen pod dohled Úřadu pro regulaci síťových odvětví. Vodárenské společnosti a.s. vytvořili Asociáciu vodárenských společností (AVS). Po odstátnění vodárenských společností vzniklá AVS representuje a chrání zájmy vodárenských a.s. v kterých již hlavní slovo nemá stát, ale města a obce. Sovak 3/2012)
Česká republika po transformaci oboru vodovodů a kanalizací na obce neuváženě začala a.s. VaK privatizovat do té míry, že dnes zahraniční provozovatelé dodávají vodu 80 % podílem ČR.
Další články autora |
Velké Hamry, okres Jablonec nad Nisou
4 232 500 Kč