Krvavé peníze musí vynaložit, aby měli čistou vodu v potoce

protékající třemi obcemi v podhůří Chřibů. Obce Břestej, Tupesy a Zlechov postaví společnou čistírnu odpadních vod v hodnotě 205 mil Kč, kterou dotuje Státní¨fond životního prostředí částkou 138 mil Kč a obce se zadluží úvěrem 67 mil Kč, takže 20 let omezí ostatní investice včetně dalších aktivit.   

a kanalizací  na obce v roce 1993, která se později změnila  v privatizaci a.s. VaK ve prospěch zahraničních provozovatelů VaK. Současně se ztratila zásada "solidarity měst s obcemi v rozvoji VaK". Odpověď na otázku proč je nutno hledat v historii vzniku i zániku českých veřejných vodovodů a kanalizací.

Odvětví VaK se začalo utvářet v padesátých letech 20 stol začleněním všech místních vodáren pod jednu odbornou instituci "Ústřední správu vodního hospodářství"  Protože v odvětví VaK byla nízká průměrná mzda nebylo výhrad z KSČ proti přijímání "politicky nespolehlivých pracovníků. A právě díky těmto lidem se podařilo vytvořit organizaci, která úzce navazovala na veřejnou správu. V roce 1960 byly vytvořeny samostatné státní podniky VaK podle okresů. V roce 1990 obor VaK ČR byl řazen mezi nejlepší v Evropě.

Po roce 1968 vyhlásila komunistická vláda masivní státní bytovou výstavbu. Díky"SVP" Státnímu směrnému vodohospodářskému plánu"(složitá agenda vedena od 1954 a částečně převzata EU), byl obor VaK schopný nabídnout, kde lze začít s bytovou výstavbou, neboť zdroje pitné vody a odvedení odpadních vod je základním předpokladem pro výstavbu nových sídlišť.

Vláda v roce 1969 stanovila "Priority v územním rozvoji VaK" v pořadí  1 Praha, krajská a významná průmyslová města 2 okresní města a střediskové obce 3 malé obce (podpora jen v projektech a materiálu - zbytek museli provádět samotní občané ! 

Současně vláda umožnila rozšiřování i zakládání nových podniků speializovaných na obor VaK  jak v průmyslu (čerpací technika, potrubí, čistírny odpadních vod ) tak ve stavebnictví (Vodní zdroje, Hydroprojekt, Vodohospodářské stavby) i zastřešení  Okresních závodů zřízením Krajských podniků VaK.

Od roku 1969 do roku 1989 (20 let !!)  již nedošlo v oboru VaK k žádným změnám, neboť organizace řízení, technická úroveň i hospodářské výsledky řadilo ČSR mezi přední země v Evropě.

Od počátku rozvoje VaK v ČSR  byla nová výstavba vodovodů ovlivněna neostatkem podzemních zdrojů vod. Tato situace vedla k nutnosti budovat přehrady na pitnou vodu a současně chránit kvalitu zadržené vody čištěním odpadních vod. Byl vypracován systém skupinových vodovodů schopných dodávat pitnou vodu do desítek km vzdálených obcí.  Týká se i obcí Břestek, Tupesy i Zlechov, které postupně v letech 1975-1980 odebírají pitnou vodu ze zdroje pitné vody skupinového vodovodu Uherské Hradiště vzdáleného 20 km.

V roce 2001 byl zrušen zákon 144/1978Sb o vodovodech a kanalizacích a nahrazen zákonem 274/2001Sb o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřeby. Nový zákon odděluje provoz (80% kapacit provozují zahraniční firmy)  od  rozvoje a rekonstrukcí (odpovídají sát, města a obce - jako vlastníci infrastruktury) .  Výsledkem tohoto stavu je, že Evropská unie z důvodů neexistence státní regulace České republiky v oboru VaK neposkytuje žádné dotace především městům a obcím Slibovaná pomoc politiků v řešení problematiky životního prostředí čištěním odpadních vod zvláště na venkově se ztratila !

Současnoste 13.8.2012.

Nejvyšší kontrolní úřad navrhuje vládě zrušit Fond životního prostředí ( zdroj financování výstavby čistíren odpadních vod) čímž se uspoří 211 mil Kč  s odůvodnění, že kontrola nenašla na úřadě fondu živ. prostředí vybavení v hodnotě 3 mil Kč.

 

Autor: Jaroslav Januška | sobota 8.9.2012 21:55 | karma článku: 8,46 | přečteno: 756x