Boj o vodu a její cenu 1

17/2 2014  uspěla Evropská občanská iniciativa pro vodu na veřejném slyšení v Evropském parlamentu s požadavkem, aby voda jako veřejný nezcizitelný majetek byl zakotven mezi základní lidská práva a vyjádřila svůj nesouhlas s privatizací vodohospodářství. Světová organizace vodního hospodářství IWSA 25 let usilovala o tyto změny marně, iniciativa potvrzuje  jakou mají občané v demokracii sílu změnit stav vodovodů a kanalizací.

    1 . Srovnání vodního hospodářství světa se současným stavem v České republice.

      Srovnávací průzkum o výkonnosti a efektivnosti komunálních vodáren a úpraven vod ve východním NěmeckuDusseldorf 1990 – Dr, Maarten Schalenkamp, ředitelWasserversirgubg Zůrich,  prezident mezinárodní společnosti Wasserwerke v Poruří,  Švycarského spolku pro plynárenství a vodárenství .¨     Německá demokratická republika koncem 70 let  převzala a zavedla systém organizace, řízení výroby i  správu oboru vodního hospodářství České republiky. Kladný posudek se zdůvodněním na 12 stranách  současně je hodnocením  českého systému organizace oboru vodního hospodářství:  -zásobování vodou a doprava odpadních vod je v současné době organizována tak, že přesahuje rámec bývalých krajů. Dosažené velikostní uspořádání provozů je proto hospodářsky i organizačně výhodné,- příznivou stávající organizační strukturu s jejím vysokým stupněm kooperace je proto  bezpodmínečně nutno zachovat. Přináší obyvatelstvu  po hospodářské a kvalitativní stránce dobré výsledky,

- jestliže by se komunální zásobování vodou a čištění odpadních vod ve východní části Německa decentralizovalo a přizpůsobilo struktuře v západním Německu,  vedlo by to k národohospodářským ztrátám !

Poznámka 1  Navzdory tomuto příznivého hodnocení  stavu vodárenství v České republice, však politici  schválili zákon 274/2001Sb, který zlikvidoval obor VaK v ČR.a jeho perfektní chod.

2.    Anglii potřeba soustavné regulace veřejného sektoru po  masové privatizaci v osmdesátých letech 20 století iniciovala vznik regulačních institucí. Byly zřízeny regulační úřady pro telekomunikace a  pro monopolní dodavatele plynu a v roce 1990 .  Úřad pro regulaci elektrické energie podporuje konkurenci  na trhu a stanovuje pravidla, aby ceny elektřiny odrážely úroveň inflace. Po privatizaci vodního hospodářství v roce 1989,   Anglie  zákonem upravila statut  vodohospodářských podniků se zákazem provozovat    další činnosti komunálního charakteru (odvoz odpadků). Organizačně obor VaK  sjednotil na počet 39 podniků.  Vznikl  Úřad pro dodávky vody, podle zákona o vodě (v roce 1991 ho nahradil vodohospodářský zákon) Úřad reguluje činnost vodohospodářských a kanalizačních firem v otázkách cenové politiky. Anglie má přebytek zdrojů vody, takže u 60 % domácností se dodávka vody neměří vodoměry.

 V roce 1995 se přešlo z regulace  přiměřeným %  ziskem   na objektivnější kontrolu cen !!  (165)

                Místní samosprávy v Angli na rozvoj infrastruktury využívají prostředky z daní nemovitostí,  z dotací a z veřejných půjček .  Systém kontroly  místní samosprávy  zajišťovaný  vnitřním nebo  profesionálním auditem   ustoupil pečlivému zkoumání ústředně jmenovanými úředníky – krajskými auditory!  V případě že zjistí úmyslné z neužití pravomoci nebo jiné nezákonnosti, má právo  vymáhat finanční pokutu nebo náhradu škody  od dotyčných radních či od úředníků.

3.     Řízení vodního hospodářství ve Francii a děje se na úrovni státu,  povodí, departementů, regionů a místní správ.  Země je rozdělena na 22 regionů (země), které sdružují 96 distriktů.(okresů) Měst je 4,888 a obcí  venkovského typu 31.545. V oblasti zdrojů vody, zvláště podzemních,   země netrpí nedostatkem vody . Na území povodí je zřízen institut Finanční správy Povodí ( pověřený výkonem správy finančních prostředků, řízením jakosti vody, kontrolou, provozem i zpracováním plánů rozvoje, oprav, investic ,  atd).

                Finanční správa povodí nespravuje investice, které financuje a vybuduje: správu a výstavbu vodohospodářských investic zajišťují správci (na příklad místní – obecní podniky, průmyslové podniky, veřejné nebo soukromé firmy).  Vodní zákon platí od  roku 1964 .   

                Francouzští  finančníci  v minulém  20 století vyhodnotili, že  obor vodovodů i kanalizací skýtá  možnost  značných zisků, protože:- jsou záruky v pravidelném  odběru vody uživateli, neboť „Bez vody není života“,   - vodárenské podniky zaujímají monopolní postavení,  takže  nehrozí jim žádná konkurence,              -  náročnost financí na vodohospodářské investice je sice vysoká, ale odpovědnost     státu i  obcí vůči obyvatelstvu v zajištění pitné vody (i odvedení odpadních vod)dává jistotu financování investic ze státních prostředků.

      K ovládnutí oboru VaK vymysleli fintu podle známého „ Rozděl a opanuj“, která nabízí obcím ( vlastníkům):

             a/ provozování vodovodů a kanalizací včetně styku s obyvateli  za nájemné, čímž zbaví samosprávu výrobních činností a povinností v dodržování výrobních norem (kvalitu, bezpečnost atd),

             b/  samospráva  tedy vlastník bude určovat cenu vody vypočítanou z úplných vlastních nákladů s přiměřeným ziskem,

              c/  rozvoj a obnovu vodovodu bude zajišťovat na své náklady obec (vlastník).

 

4.          Česká republika  v 90 letech min. století  transformovala obor vodovodů a kanalizací na obce   převodem státních podniků na akciové společnosti s plošnou rozlohou příslušného okresu.  Provoz  i správu  a.s.VaK ( smíšená forma)  řídili obce.  Česká vláda svým usnesením č .222/1991 předávala  obcím fungující  organizaci oboru VaK,  zaštítěnou  desítky let  ověřenou vodoprávní legislativou.      Současný stav  oboru vodovodů a kanalizací zapřičinuje  80% převaha a.s. VaK  „oddílné formy  „  Evropská unie  zastavila ČR čerpání  miliard Kč  dotací  z Fondů   EU pro obor VaK.  Jednou z příčin zastavení  dotací  zřejmě  je  znění  zákona  455/1991 Sb – živnostenský zákon.

           Evropské státy  spolu se Světovou  organizací  vodního hospodářství  IWSA  zařazují obor VaK   „ mezi monopolní organizací, které vyžadují regulaci“. Česká republika nereguluje, neboť má obor VaK  zařazen 25 let v živnostenském zákonu  455/1991 Sb  ( také v novele zákona 140/2014 Sb ) do § 2 znějícího:

v   § 2  živnosti ;  Živnost  je soustavná činnost provozování samostatně, vlastním    jménem, na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených tímto zákonem.

                Obor  vodovodů a kanalizací tak nebyl v zákonu zařazen mezi  ostatní monopolní obory  vyžadující regulaci ve znění  § 3 a to :

455/1991 Sb  § 3  živností není dle ost. 2 písmeno d/ výroba a rozvod elektřiny, plynů a tepla (kromě  malých elektráren.

140/2014 Sb novela)  § 3,  odstavec 3  Živností dále není:  bod d) výroba elektřiny, výroba plynu, přenos elektřiny, přeprava plynu, distribuce elektřiny,  distribuce plynu, uskladňování plynu, obchod s elektřinou, obchod s plynem, výroba tepelné energie a rozvod tepelné energie, které podléhají licenci podle zvláštního právního předpisu.

    .    Obor VaK z 80% v České republice ovládají zahraniční provozovatelé   díky zákonu 274/2001Sb, který preferuje „provozovatele“  před  „obcemi  jako  vlastníky“ .  Potvrzuje totaké hodnocení TI z 2009-07 Privatizace vodárenství – kam odtékají zisky ? (  188).        Zprávu  vydala společnost Transparency Internacionale. Jde o rozbor 4 a.s.     VaK , které  provozují (dokonce už i dnes vlastní)  zahraniční  provozovatelé www.vodarenstvi.com   .Závěry str.11, 15 a 20

                         Kam se poděla česká inteligence ?

Autor: Jaroslav Januška | úterý 17.2.2015 8:40 | karma článku: 16,80 | přečteno: 503x