Zkušenosti živnostníka s datovými schránkami

Pokud jste ještě datové schránky nezačali používat, tak možná hledáte zprávy o zkušenostech z pohledu někoho, kdo je několikrát použil ke komunikaci s úřady.

Když jsem si zřídil datovou schránku, neměl jsem jasný plán, k čemu ji budu požívat. Proto jsem vyzkoušel věc, o které se zrovna psalo – nechat si poslat Informační list důchodového pojištění, abych věděl, zda sociální pojišťovna má všechno zaevidováno správně. Napsal jsem v textovém souboru na dvě řádky, co chci, vložil to do datové zprávy a odeslal.

Myslel jsem, že odpověď bude promptní, ale přišla až zhruba za týden. Zřejmě na správě sociálního zabezpečení musí manuálně zapracovat pár úředníků, než pro mne ty papíry přichystají. Nicméně jsem dostal, co jsem chtěl.

Další pokus už byl náročnější. Každý březen podávám daňové přiznání a vzápětí posílám přehledy pro sociální a zdravotní pojišťovnu. Jsou v tom dvě složitosti: pro tyto výkazy je předepsán speciální formulář, a navíc musím připojit pár příloh, které mám pouze na papíře.

Firmy, které používají pro svoje finance účetní software, mají v něm často zabudovanou i komunikaci s daňovou správou, ať už přes datové schránky nebo jinak. To ale není můj případ. Kvůli těm pár fakturám ročně jsem si žádné chytré programy nepořídil, daně počítám ručně, nanejvýš s podporou excelového formuláře.

Tentokrát jsem pro změnu využil formulář vytvořený v 602XML Filleru. Napohled vypadal podobně, jako formuláře v Excelu, na které jsem byl zvyklý – tedy automaticky počítal, co se spočítat dá, zobrazoval nápovědy a podobně. Umožňovat souběžně vyplnit daňové přiznání i oba výkazy pro pojišťovny. Na konci každého výkazu bylo pěkné tlačítko „Odeslat“. Když jsem ho stisknul, formulář mně nechal zadat přihlašovací údaje do mé datové schránky, a rovnou odeslal vyplněná data příslušnému úřadu.

Ještě před odesláním jsem k daňovému přiznání přidal přílohy. Nebyl jsem si jistý, zda stačí nascanovat a připojit papíry z penzijních fondů a podobných institucí, ale udělal jsem to tak, a financové si nestěžovali. Originály jsem si schoval, kdyby je náhodou v budoucnu chtěli vidět.

Pak začalo napjaté čekání, jak si úřady poradí. První zareagovala správa sociálního zabezpečení, za 3 dny od odeslání jsem ve schránce (bohužel nikoliv v datové schránce) našel vyúčtování postavené na zaslaných údajích z přehledu.

Druhá reakce v pořadí přišla vzápětí. Zavolala mi moje „daňová správcová“, že jsem ve svých daních cosi zvoral (radši nebudu rozebírat, co). Každopádně jsem byl rád, že jsem to stihl napravit předtím, než mi naběhlo penále a podobné nepříjemnosti.

Ze zdravotní pojišťovny nepřišlo dlouho nic. Uplynul měsíc, pak druhý, až dorazil dopis, že postrádají můj výkaz. Tak jsem se zatvrdil, odmítl zavolat na nabízené číslo, a do datové schránky jsem jim napsal, že přehled dostali, tak ať si ho koukají najít. Tentokrát to zafungovalo, přehled našli a poslali mi (do datové schránky) omluvný dopis.

Poslední věc, kterou jsem vyzkoušel, byl formulář na přiznání DPH. Je jednoduchý a zdá se, že funguje.

Takže zatím to vypadá, že úřady častěji zvládají než nezvládají komunikaci přes schránky. Mně to prozatím ušetřilo nějaké posílání věcí poštou. Komunikaci to převážně zrychlilo, až na VZP, kde datová schránka předání přehledu naopak zpomalila.

Autor: Januš Drózd | sobota 29.5.2010 11:45 | karma článku: 11,77 | přečteno: 1103x