- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pocestoval jsem si tímto způsobem třeba po všemožných švýcarských zubačkách. Průvodcem mi byla kniha Josefa Honse HORSKÉ DRÁHY SVĚTA. A pochopitelně jsem pocítil jistou touhu navštívit nějakou takovou dráhu i reálně. Protože jedna taková zajímavá, byť poněkud netypická zubačka se nachází i ve vlastech českých, tak volba padla na ni.
Jelikož je tato dráha dostatečně známa – uvedu pouze ty nejzákladnější fakta. Jedná se o normálně-rozchodnou železnici s ozubnicovými úseky tzv. Abtova systému. Dráha byly dokončena r. 1901 a vedla z Tanvaldu do Bad Wurzelsdorf (dnešního Kořenova), kde na ni navazovala pruská trať do Hirschbergu (což je dnešní polská Jelenia Góra). Provoz obstarávala dvojice ozubnicových parních lokomotiv vyrobených ve Florisdorfu, ze zdejších strojíren pocházely dieselelektrické ozubnicové lokomotivy, které nahradili páru po 2. světové válce. V současnosti je běžný provoz na trati již pouze adhezní.
Na výlet na Kořenovskou zubačku jsem se vydal někdy v dubnu 2000 (nebo 2001?) a vzpomínám, že tento den ještě sněžilo.
Další články autora |