Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby
mosty 1 by měly pojednávat především o mostech s oddělenou zátěží mostovky a podpor - jako jsou například deskové dálniční mosty
obsah příspěvku
statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice
statika 1/ část 1
ohybový moment
statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor
statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad
statika 1/ část 5
album mostů
statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby
ROZCESTNÍK STAVBA
Rozcestník mosty
"statika 1" - Dálniční most přes Křešické údolí ( mosty 1+1 s oddělenou zátěží mostovky a podpor )
mosty typu "Nuselský most" - tedy mosty s rozdělenou zátěží mostovky (ohyb) a zátěží podpor (tlak) - tento příspěvek
"mosty 2" - Dálniční most přes Křešické údolí 2 ( mosty se sdruženou zátěží mostovky a podpor 2v jednom)
mosty se sdruženou zátěží mostovky a podpor - tedy mosty nejrůznějších typů od klenbových, visutých nebo třeba dálniční mosty budované na dálnici D1 zejména v 70tých letech - tedy s šikmými podpěrami - které přenáší část ohybových momentů podobně jako například klenbové nebo visuté mosty
v odkazované příspěvku rovněž začleněno gonioemetrické cvičení z matematiky "goniometrické funkce: sinus, cosinus, tangens, kotangens - a jejich odlišné uplatnění při aritmetických a geometrických výpočtech"
Mosty od kembových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - Blog iDNES.cz
"mosty a stroje 3" - Dálniční most přes Křešické údolí 3 ( neboli kinematika mostů a mechanismů 3)
Kinematika - doplňková disciplína dalších oborů mechaniky což je statika a dynamika (ačkoli mosty jsou zdánlivě bez pohybu - obvykle je pevně ukotvená pouze jedna podpěra - a druhá je často situována na nějakém pohybujícím se elementu)
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz
Nejúžasnější mosty na světě (msn.com) odkaz vně
Administrativa a výkres
Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz
malé stavby
Toulky se skicákem - obchod s výtvarnými potřebami, skici malých staveb - Blog iDNES.cz
stany, polní stavby
V cirkuse, Brněnský Prátr, jak vypočítat a postavit stan - Blog iDNES.cz
Mechanika silnic a stavebních strojů
rozcestník silnice, dálnice, mosty, stavební stroje
ROZCESTNÍK MECHANIKA
Statika viz stavba
Mechanika pohybu
Mechanika KFD - linie frekvence - rychlost (linie kinematika - dynamika)
silné vozy - tahače a traktory "sesterský příspěvek " - moment síly - tedy záběr síly má maximum na středu kola, proto také tahače mají povícero kol o nevelkém průměru
síla lze vypočíst z času? jakkoliv to může znít nepravděpodobně, o kolik se například za pootočí siloměr - takový může být rozdíl v síle
jinak se jeví změřitelné veličiny divákovi vně - a řekněme cyklistovi na závodní trati
divák vlastně vnímá derivaci - zlomek cyklistova úsilí
Mechanika KFD 2 kinematika frekvence dynamika - měřící přístroje pro sport a zdraví - Blog iDNES.cz
Mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda výkon)
Mechanika A1 - úhlové míry a míry obvodu - Výkon nebo točivý moment ? Mechanika DPM - Blog iDNES.cz
Mechanika DPMW- mechanika porovnávání různých metodik výpočtů výkonu, rychlosti a dalších veličin
Mechanika DPMW výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz rozcestník pro mechaniku porovnávání
Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz zde především porovnávána hybnost a moment hybnosti
Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz porovnání dvou metodik výpočtu rychlosti - převodem z frekvence a rychlost jako dráha lomeno čas
Mechanika DAV (PM) - dynamika - rychlost a zrychlení
rychlé vozy "velká kola" - kola s velkou obvodovou rychlostí která se zvětšuje právě směrem k obvodu
Mechanika DAV - Čím se liší frekvence, rychlost , zrychlení a rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz příspěvek by také mohl mít název čím se liší tachometr a otáčkoměr (zde se zkoumá rychlost a zrychlení) a protože značná část příspěvku je věnována přepočtům perioda frekvence rychlost mohl by se příspěvek rovněž nazývat mechanika KFD
Mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů)
(Mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti)
Matematická mechanika
Mechanika A - úhly a míry a matematická kinematika a dynamika
Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence - Blog iDNES.cz
Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány (výkon a točivý moment 3) - Blog iDNES.cz pojednává stejné téma jako předchozí příspěvek
( Mechanika integrálů a derivací v rámci mechaniky DPM - dynamika - přepočty sil a momentů)
rozcestník na téma matematika V zajetí počítačů, elektroniky a kybernetiky 4 - rozcestník na téma matematika - Blog iDNES.cz
pět nejdůležitějších čísel v matematice - nula, jedna, Eulerova konstanta, Ludolfovo číslo ("pí") a imaginární jednotka
Eulerova konstanta (Co se děje kolem matematiky, fyziky a elektrotechniky 11) - Blog iDNES.cz
Mechanika DAV (PM) - rychlost a zrychlení - veličina "čas" jako dělitel - Blog iDNES.cz
Statika
Mechanika SK - statika staveb a konstrukcí
statika 2 / mosty "2 v jednom" pokračování tohoto příspěvku
statika na FCB
ještě odkaz na více podobných malůvek ze statiky na FCB https://www.facebook.com/media/set/?vanity=101341581569399&set=a.166338245069732
Mechanika SM - statika mostů
odkazy stavba mostů a stavebnictví celkově
odkaz na rozcestník stavebnictví "FASD" -> Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz
Nedělní toulka do Ivančic a Moravských Bránic - Babákův Mlýn v Moravských Bránicích, Ivančický viadukt a dráha Steg z Brna do Vídně, Státní nádraží ve Vídni https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2283699478513171&type=3
nádraží, železnice a mosty v Praze https://www.facebook.com/media/set/?vanity=nabdazplus&set=a.655816882916951 album na FCB
konec rozcestníku
obsah příspěvku
statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice
statika 1/ část 1
ohybový moment
statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor
statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad
statika 1/ část 5
album mostů
statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby
následuje
vlastní příspěvek
Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory)
statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice
Otázka může znít - co je to vlastně moment v mechanice? mohlo by se říct moment síly\- ale to je možná příliš zúžený pojem - ale proč ne. ...
Moment síly je vlastně záběr síly - síla, či tíha působící na nějaký předmět - nejnázorněji automobil projíždějí po mostě by přímo a stoprocentně patrně zabírala jen v místě, když automobil přejíždí právě přes podpěru - pokud síla nezabírá přímo proti sobě - ale záběr se děje s nějakým posunem - vytváří se moment - který lze s jistým zjednodušením označit jako moment síly.
Polemika v hodině matematiky byl následující....
Když přes most přejíždí automobil, je zcela nesporné, že most je zatížen ve svislém - tedy y-novém směru ... zátěž zde označená jako y-nový tlak
složka y
Tímto y-novým tlakem se vytváří vlastně ohyb mostu... tedy síla krát rameno - čímž se vytváří ohybový moment.
Navíc ohybový moment se vytváří ke každé podpoře, takže tyto ohybové momenty jsou vlastně dva, souhrnný ohyb lze označit jakoohybový dvoumoment(hypotéza).
složka x
Most je ovšem zatížen i ve směru x - jedná se o tzv. podélný tlak/tlak - kdy je část mostovky buď smršťována nebo roztahována, a v místech kde se mění tlak/tlah, respektive obrací z horní části mostovky na dolní se i mění ohybový moment z kladného na záporný. V tomto bodě je v podélném x-ovém směru pravděpodobně nulový ohybový moment - a zde se budují typické šíkmé podpory mostů podle novějšího projektu ze sedmdesátých let...
Otázka, či polemika na hodině matematiky zněla - zda x-sová složka - tedy podélný tah/tlak v mostovce se vytváří až při ohybu, nebo pro tento případ je třeba vytvořitnáhradní schéma za ohybový moment kde je "simulován" ohyb - i když mostovka není prohnutá (osobně zastávám názor klonící se k náhradnímu schématu za ohybový moment).
Následně vyjádřen souhrn (či pokus o souhrn hlavních sil působících na most - alespoň v rovině xy)
momenty v mechanice by bylo možno rozdělit
moment 0ého stupně (bez času) - momenty ve statice + moment setrvačnosti
na momenty zcela bez času - což jsou zejména momenty ve statice - neboli momenty 0tého stupně - důležité zejména u konstrukcí mostů
momenty 1.stupně - neboli kinematické momenty
a pak by následovaly momenty u pohybujících se mechanizmů - které lze rozdělit zda je zde veličina čas zastoupena pouze jednou na momenty 1.stupně - neboli kinematické momenty
jistou zajímavostí jemoment setrvačnosti - podobně jako statické momenty zcela bez času - platný zejména pro rozjezd strojů u strojů v provozů pak platí již moment otáčení - což je standartní moment v kinematice, kde veličina čas figuruje jednou
momenty 2. stupně - výkony neboli momenty dynamiky
a momenty 2. stupně - výkony - které by bylo možno zařadit jako momenty v dynamice, u kterých veličina čas figuruje dvakrát - typickým momentem dynamiky je výkon P - kde se násobí rychlost "v" krát moment otáčení (neboli síly) Mt
rozdíly mezi další
mi disciplínami mechaniky -kinematikou a dynamikou
by se měly zabývat příspěvky
základní druhy namáhání ve statice mostů
z cela bez času
/v kinematice
moment setrvačností (rozjezdový kinematický moment) - zcela bez času - možno zjednodušeně vyjádřeno - jen hmotnost zátěže a délková jednotka/
ve statice
ohybový moment (základní moment statiky) - hlavní, nebo nejznámější statický moment ve směru osy X, v případě přesahu přes podpěru se ohybový moment modifikuje na moment kroucení
smyk - v ose YX - dvě síly proti sobě - mají tendenci most jakoby přesmýknout
krut - v ose YZ - kdy začátek a konec mostu jakoby se proti sobě kroutil
mimochodem se objevuje i v kinematice - a má jiný význam něž ve statice - jedná se o otáčení kladky - a vlastně se jedná o variantu momentu setrvačnosti
namáhání v ose x
tah/tlak -> který mezi podporami vytváří ohyb
tah/tlak -> mohou vytvářet ovšem i kroucení (při přesahu - spíše vyjímečně)
název "kroucení" se v mechanice ovšem používá pro povícero (trochu odlišných) jevů
namáhání v ploše xz
- "smyk" - dvojice sil působících posunutě proti sobě jako by měla tendenci vozovku přesmýknout
namáhání v ploše "yz"
- "krut" - vozovka jako by měla tendenci se proti sobě pootáčet - krut lze považovat za vzdálreného příbuzného smyku
ohybový modul průřezu mostu
Pokračováním teorie - zejména statickou (ne-, pře- ) určitostí by se měl zabývat následující příspěvek Mosty 1 (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - mosty od klenbových po vysuté - Blog iDNES.cz
obsah příspěvku
statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice
statika 1/ část 1
ohybový moment
statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor
statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad
statika 1/ část 5
album mostů
statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby
statika 1/ část 2
ohybový moment
jak se začaly stavět mosty - aneb nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů
Možná někdo v dávných časech dostal nápad přelézt například rokli
přes kmen stromu po polomu.
Zátěž je dvojí
– jednak zatížení vlastního kmenu – ohyb (ohybový moment – či dokonce spíše dvoumoment)
– a pak zatížení podpor (tíha respektive tlak)
Zda je tato zátěž dohromady – nebo zvlášť – pak mosty dělíme
– mosty nosníkové – kde je rozdělen ohybový moment na nosník a tlak na podpory - mosty 1 + 1 (tento příspěvek)
– mosty obloukové, visuté, řetězové – které ohyb a tlak přenáší současně - mosty "2 v 1" (navazující příspěvek)
Ke studiu statiky jsem měl k dispozici jsem měl asi troje podklady - leccos osvětlily - přesto byly objeveny jisté rozpory - a pokusil jsem je poněkud objasnit vlastními - ne zcela ověřenými hypotézami.
Podle všeho by průběh ohybového momentu u jednoduchého měl mít následující průběh...
vlastní nosník - průběh parabolický - tedy ohybový moment druhého řádu
podpory (které z hlediska osy x mají nulový rozměr) by měl namáhat ohybový moment prvního řádu - což je vlastně statický moment - a jeho průběh by měl být lineární
na obrázku výše je průběh ohybových momentů u krakorce
- přičemž vetknutá část by se měla chovat podobně jako ideální nosník a být namáhána pouze lineárně statickým momentem - zatímco volná část krakorce by měla být namáhána parabolicky
moment síly
je poměrně důležitou veličinou v celé mechanice
moment síly (statika) je vlastně ohybový moment
moment síly (kinematika, dynamika) je vlastně moment otáčení - moment otáčení se může počítat jednak přepočtem z tlaku - jednak podobným výpočtem jako obvodová rychlost (tedy přepočtem perioda, frekvence - následně takzvaná úhlová rychlost (defakto vnitřní rychlost na ose kola) - ovšem na rozdíl od obvodové rychlosti kola - maximální účinnost momentu síly (otáčení) je nikoli na obvodě - nýbrž na ose kola - tedy reálně jakoby pomyslný klíč spočíval rukojetí na obvodu a vlastní klíč do středu - ovšem síla na rukojeti je vlastně tatáž veličina přenesená na obvod - takže pro přepočet vnitřní úhlové rychlosti na vnější sílu na obvodu platilo pravidlo "židovského přepočtu" - že se rukojeť klíče umístila dovnitř kola - a vlastní klíč jakoby působil na obvodě
A zde jedena z vlastních úvah - podle všeho "reakce" není pouhým negativem "akce" - tedy zátěže - ale zohledňuje vlastnosti objektu na který působí - v tomto případě jde o nosník, kde pod zátěží vzniká namáhání ohybovým momentem - reakce - či reakční síla by měla odpovídat průběhu ohybového momentu - vlastně s geometrického hlediska by měla být kolmice na křivku znázorňující průběh ohybového momentu. Osobně se mi pro reakční sílu zalíbil pojem náhradní síla za ohybový moment.
různé průběhy ohybových momentů
Jisté upozornění - v tomto případě je nosník pojímán jako ideální nosník - průběh momentu se tedy odlišuje nákresu č. 1 - tuším,. že oba nákresy vznikly na podkladě jiných zdrojů.
A zde základní úvaha dumání nad touto oblastí statiky
- ohybový moment - či reakční sílu vytváří vlastně dvě složky - normálová ve vertikálním směru - která je vlastně bezprostřední reakcí na zátěž - a smyková - neboli tangenciální složka - či síla - která je vlastně reakcí na tvar nosníku.
takže vlastní avizovaná úvaha...
nosník je namáhán zároveň dvěma ohybovými momenty - jedním ve vztahu k podpoře č.1 a druhým ve vztahu k podpoře č.2 - na nosník tedy působí současně tři síly:
normálová sila (v ose Y) + smyková síla (v ose X ve vztahu k podpoře č.1) + druhá smyková síla (rovněž v ose X - avšak k podpoře č.2) a nelze říct - že by se smykové síly sčítaly - či rušily - nosník podle všeho by měl být namáhán ve třech směrech.
Pro zopakování ještě jednou nákres č. 1 a myslím,
průběh ohybových momentů
obsah příspěvku
statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice
statika 1/ část 1
ohybový moment
statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor
statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad
statika 1/ část 5
album mostů
statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby
statika 1/ část 3
mosty 1+1 (mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor)
Základním rozdílem mezi mosty z roku 1939 a mosty budované na dálnicích v sedmdesátých letech byl
sklon podpor.
Tento příspěvek se zabývá především mosty s oddělenou zátěží mostovky a podpor - tedy mosty typu "Nuselský most" - ostatními mosty by se měl zabývat pak následující příspěvek Mosty 1 (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - mosty od klenbových po vysuté - Blog iDNES.cz
Výsledkem bylo, že ohybový moment má vlastně dvě složky - a to jednak ve vztahu k podpoře č.1 a jednak podpoře č.2 - tedy na nosník by měly působit dva ohybové momenty - které - i když působí proti sobě - tak se vzájemně neruší - ale působí současně.
Ohybové momenty momenty vlastně vytváří dvě smykové síly - které mají tendenci předmět na který působí přetvářet - například průhybem.
Síly - které vytváří přímo ohybový moment - jsem si zcela soukromě nazval náhradní síla za ohybový moment - která by měla být kolmá ke křivce průběhu ohybového momentu (přesněji k její tečně).
Teprve její průmět do osy nosníku by měla být vlastní tangenciální - či smyková síla. A protože tyto síly vždy vytváří dvojice - jde vlastně o čtyři různé síly.
Tolik tedy k úvaze o ohybových momentech - a nyní k jiné záležitosti z oboru statiky - což může být třeba statická určitost a neurčitost.
Tři různé pojmy - statická neurčitost, statická určitost a statická přeurčitost - a co že vlastně znamenají.
Zda je soustava staticky určitá či nikoli vlastně stanoví trojic rovnic - přesněji podmínek rovnováhy.
1. podmínka či rovnice rovnováhy v ose X
2. podmínka rovnováhy v ose Y
3. momentová podmínka rovnováhy
obsah příspěvku
statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice
statika 1/ část 1
ohybový moment
statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor
statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad
statika 1/ část 5
album mostů
statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby
Statika 1 - mosty 1 + 1 / část 4
příhradové mosty, železniční most Smíchov - Vyšehrad
původní příspěvek pro část 5 tohoto příspěvku OBRAZEM: Pražský železniční most se záchrany zřejmě nedočká. Kupka vyzývá k rychlému řešení - CNN Prima NEWS (iprima.cz)
příhradové konstrukce mohou zahrnovat jenom mostovku (v tom případě se jedná o námět příspěvku - statika 1 Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby - Blog iDNES.cz - kde je pojednán i v pořadí první - jednokolejný železniční most Smíchov -
- nebo příhradový most může zahrnovat i podpory (v tom případě se jedná o mosty "2 v jenom" - kterými se zabývá tento příspěvek "mosty 2 Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá.
příhradové železniční mosty
příhradové konstrukce mohou zahrnovat jenom mostovku (v tom případě se jedná o námět tuhoto příspěvku - což jsou most či statika 1 - nebo i podpory (v tom případě se jedná o mosty "2 v jenom" - kterými se zabývá příspěvek "mosty 2" Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - Blog iDNES.cz
původní železniční most Smíchov
Historický železniční most na pražském Vyšehradě zřejmě bude muset být odstraněn a nahrazen novým. Správa železnic (SŽ) jej totiž považuje za kapacitně nevyhovující a odmítá alternativní studii, podle níž je zachování stávajícího mostu možné. SŽ přišla se svou vlastní architektonickou studií nové stavby, která více respektuje podobu současného historického mostu, než jak tomu bylo u původního návrhu. Na nutnost rychlého řešení apeluje také ministr Martin Kupka (ODS).
„Správa železnic představila aktuální podobu rozpracované architektonické studie nového trojkolejného mostu na Výtoni, který se v mnoha aspektech liší od původního návrhu a lépe zasazuje novou stavbu do místa,“ napsal ministr na Facebook.
„Ať už bude zvoleno jakékoliv řešení, musí to být řešení rychlé. Most na Výtoni opravdu není v dobrém stavu, a pokud chceme mít železniční most, který bude plnit svou dopravní funkci, musíme k akci přistoupit co nejdříve,“ doplnil Kupka po setkání s pražskými zastupiteli. Jeho mluvčí Filip Medelský pro CNN Prima NEWS uvedl, že by se ministr měl rozhodnout do konce roku.
Bez nového mostu to nepůjde, říká Hlaváček
Mezi příznivce nové podoby mostu patří například pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). „Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy. Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci,“ napsal na sociální síti X.
1/3
Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy.
Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci!
„Je třeba další kolej. Frekvence přejezdů se zde v budoucnu zdvojnásobí. Názory, že bude stačit stavba metra D, jdou proti datům, která máme. Jít za hranici kapacit by znamenalo pravidelné zpožďování vlaků a diskomfort cestujících. Historický most bude zachráněn a přesunut,“ doplnil náměstek.
S tím však nesouhlasí bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Nedovedu si představit, že v 21. století stát nechá zbourat svou kulturní památku. To by dal návod všem majitelům, jak se ke kulturnímu dědictví naší země mají chovat. Už dávno by takto zbourali Nádraží Vyšehrad, vily v Bubenči a mnohé další, kde by se jim hodilo vybudovat velké developerské projekty. Za město jsme nechal provést nedávno rekonstrukci obou lávek pro pěší a podobně posudky ukazují, že most se dá rekonstruovat s moderními technologiemi a materiály tak, aby vyhovoval i budoucímu provozu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.
„Samozřejmě je to složitější a náročnější cesta, ale to je obecně u všech kulturních památek, kterým chceme vdechnout nový život. Nakonec se bojím, že projekt zbourání se potáhne dlouhými povolovacími procesy, kdy proti již 2x vystoupilo UNESCO, obě městské části, občanské spolky i Zastupitelstvo hlavního města. Proto nerozumím, proč pan ministr dopravy Kupka a Správa železnic tak moc tlačí na bourání,“ doplnil zastupitel.
Most zachovat lze, tvrdí spolek
Správa železnic aktualizovaným návrhem reaguje na kritiku, kterou vzbudily původní vizualizace zveřejněné před rokem. Zásadním rozdílem je především barva, ta byla původně bílá, ale nová více respektuje současný historický most.
VYŠEHRADSKÝ ŽELEZNIČNÍ MOST@Spravazeleznic představila veřejnosti vítězný návrh budoucí podoby tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajícího železničního mostu na pražské Výtoni. 1/6
Konkrétně se však jedná o odpověď na novou studii sdružení Nebourat, která tvrdí, že současný most není potřeba likvidovat. „Realizací vhodných úprav infrastruktur lze zajistit dostatečnou kapacitu pro výhledový rozsah provozu i na dvoukolejné trati. Rozhodující pro počet vlaků bude požadavek na obsluhu Výtoně a Albertova železniční dopravou. Při vhodném kolejovém řešení dopravny Praha-Vyšehrad, uspořádání s nástupištěm u všech tří kolejí, je možné navýšení kapacity ze současných cca 11 vlaků za hodinu a směr na cca 20 vlaků za hodinu a směr,“ píše sdružení.
TECHNOLOGIE MÍSTO BETONU bylo heslo naší dnešní TK, kde jsme představili dopravní studii kolektivu odborníků na dopravních technologie. Závěr je jasný - při chytrém a moderním zabezpečení, se zastávkou Vyšehrad (2 nástupiště, 3 hrany) není 3. kolej potřeba.
Se závěry studie však Správa železnic nesouhlasí. „Zpracovatel studie prezentované spolkem Nebourat chybně interpretuje vstupy do výpočtu kapacity vlaků a také účelově opomíjí některé výhledové linky. Rovněž zavádí nepřípustné zjednodušení odpovídající provozu metra, kdy všechny vlaky jedou spořádaně za sebou, což v případě železniční dopravy není možné. Navrhovaná stanice Praha Vyšehrad je umístěna zcela nevhodně s ohledem na dopravní obslužnost území a vazby na páteřní linky povrchové MHD,“ píše v tiskové zprávě.,,
železniční most přes bývalé rameno Vltavy s Karlínským přístavem - poblíž se nacházela železniční zastávka Karlín - přístav
statika 1/ část 5
album mostů
středověký padací most na hrad Zlenice již nahradila lávka
kamenné klenbové mosty
most v Písku - původně rovněž s věžemi
Kamenný, Starý či Jelení most v Písku
Podle legendy bylo běhemstředověkurozhodnuto pojmenovat ji po prvním, kdo přes most přejde. Nikdo nepředpokládal, že první bude jelen zatoulaný z okolních lesů, a proto je také z znám jako Jelení most. Rodáci v Písku ho však častěji Starým nazývají mostem. V roce 2007 bylo rozhodnuto, že most bude oficiálně Kamenným most.
Nejstarší kamenný oblokový most v Čechách - Juditin most byl postavn mezi lety 1158 a 1172 za krále Vladislava I (II) nazvaný na pořest jeho choti.
Po více jak století v čechách přibyl další kamenný most - právě v Písku přes Otavu postaven ve třetí čtvrtinět řináctého stoletíza vlády Přemysla Otakara II. Poprvé je však v písemných pramenec zmiňována v roce 1348 v souvislosti nařízením Karla IV., který nařizoval, že pokuty zaplacené ve městě musí být použity na opravu mostu.
Zajímavé je, že most byl stavěn na suchu, řeka Otava byla odvedena bočním umělým kanálem. Po jeho výstavbě byla řeka přesunuta do nového umělého kanálu, který procházel pod mostem. Písecký most se stal důležitým bodem na solné stezce, která spojovala Baltské moře se Středozemním mořem.
Má délku 109,75 m a šířku 6,25 m. Má 6 pilířů a 7 oblouků. Jeden z oblouků je větší než ostatní (všechny jsou 8,15 m široké, ale tento je 13,1 m) za účelem proplouvání vorů.
Most měl dvě věže, jedna z nich se zřítila v roce 1768 při povodni a druhá byla záměrně zbourána, aby se most mohl využít pro dopravu. Na levém břehu je možné vidět fragmenty věží, které byly zachráněny ze dna řeky při jedné z mnoha oprav mostu.
most v Písku - již bez věží
Ivančický viadukt
Nový Ivančický viadukt
původní železniční viadukt Náměšť nad Oslavou
stavba mostu
betonové mosty
jak se staví Barandovský most
k jednotlivým stavebním strojům
autojeřeb na podvozku Tatra 148 s nástavbou jeřábu ČKD
další stavební stroje
buldozer
rypadla (bagry) - pásový a kolový (rypadlo jako autonástavba)
grejdr
pojízdný exkavátor
skrejpr
dálniční mosty
dálniční mosty pro německé a projektované československé dálnice podle projektu z roku 1939
1. deskové mosty z přepjatého betonu
2. obloukové betonové mosty
3. kratší mosty, mostky a propustky
zobrazen deskový most Průhonoce,
obloukový most Senohraby
kuriózní patrový dálniční u Bystrce most pro nedostavěnou německou Exteritoriální dálnici tedy patří do kategorie 3
v 19. století se objevila také konstrukční novinka - řeťězový, či vysutý most
vyobrazen původní řetězový most z Podolska na Vltavě
Objevte nejdelší visutý most na světě na Dolní Moravě (msn.com)
obsah příspěvku
statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice
statika 1/ část 1
ohybový moment
statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor
statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad
statika 1/ část 5
album mostů
statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby
statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby
Železniční most u Náměště
původní příhradový most u Náměště nad Oslavou nahrazen mostem s jedním nosníkem
nový most most posunut asi 15m proti proudu Oslavy (souběžně s původním mostem)
původní most byl poškozen partyzánským odbojem v roce 1945
ženijní oprava mostu
- při poškození mostu je třeba míru poškození posoudit nejprve staticky
- pokud je poškozeno například pouze několik výstuží u podpěr - stačí vyměnit pouze tyto výstuže
- při rozsáhlejším poškození je třeba most alespoň částečně strhnout a vybudovat prozatímní - zpravidla dřevěné podpěry - případně i podpůrné lešení
vojenské železniční a ženijní stavby
rozcestník vojenské ženijní stavby a práce na vodě
Loděnice Libeňský ostrov a sací bagr, ledoborce, plavidla podle druhu pohonu - Blog iDNES.cz
Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby - tento příspěvek
Jak se staví pontonový most
vojenské ženijní a železniční stavitelství často souvisí s budováním mostních provizorií, staveb pontonových mostů, případně překonávání vodních toků jinými prostředky
Kohnův provizorní most - zatěžkávací zkouška Týniště nad Orlicí
stavba jiného provizorního mostu
zdvihání mostu
pracovní soulodí
přeprava vojenského mostu - konstrukce ŽTM 10
stavba provizorního mostu
oprava mostu Ostřihom - Štůrovo zničeného za války
vojenský vodní výcvik
odkazy vně
Mostní provizorium přes Svratku v Brně funguje bez potíží, přejely desítky vlaků
Některé z nejkrásnějších mostů na světě, o kterých jste možná nevěděli. (msn.com)
Carrick-a-Rede lanový most , Ballintoy (Severní Irsko)
Pouhých 20 metrů dlouhá visutá lávka spojuje Carrick Island s pevninou. Na most může najednou vstoupit maximálně osm lidí. Přestože se ještě nikdy nestalo, že by někdo spadl, někteří návštěvníci neměli odvahu most přejít a museli je na pevninu dopravit čluny.
Kintai Bridge, Iwakuni (Japonsko)
Most byl postaven v roce 1673, aby překročil řeku Nishiki a dostal se na horu Yokoyama, na níž stojí hrad Iwakuni. Tajfun Kijia most v roce 1950 zničil, ale v roce 1953 byl obnoven a v roce 1992 byl prohlášen za národní poklad.
Sölvesborg Bridge, Sölvesborg (Švédsko)
Jedná se o nejdelší most pro pěší v Evropě (760 metrů). Otevřen byl v roce 2013 a v roce 2016 jej CNN vybrala jako jeden z 11 nejpozoruhodnějších mostů na světě.
Most větru a deště, Chengyang (Čína)
Tento most, který je symbolem čínské architektury, byl postaven ze dřeva a kamene asi před 100 lety. Vizuálně působivou stavbu tvoří 19 verand, které jsou vzájemně propojeny.
Python Bridge, Amsterdam (Nizozemsko)
Python Bridge měří přibližně 90 metrů a byl slavnostně otevřen v roce 2001. V následujícím roce získalo toto architektonické dílo cenu International Footbridge Award.
Pont du Gard, Vers-Pont-du-Gard (Francie)
Tento most se klene přes řeku Gardon a byl postaven asi 19 let před narozením Krista. Most je dlouhý 275 metrů a skládá se ze tří oblouků: na třetí úrovni je dokonce akvadukt. Pont du Gard inspirovaly most nakreslený na bankovce 5 EUR.
Meydan Bridge, Dubaj (Spojené arabské emiráty)
Meydan Bridge spojuje luxusní Meydan Hotel s centrem Dubaje. Most má zvlněnou barevnou výzdobu a nabízí úchvatný výhled na dubajský skyline.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Policie obvinila muže podezřelého z postřelení třináctileté dívky v Plzni
Čtyřicetiletého muže podezřelého z pátečního postřelení třináctileté dívky v okrajové části Plzně...
Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA
Jak připravit koupel vhodnou přímo pro vaše miminko? Přihlaste se k testování a vyzkoušejte jemný dětský šampon a sprchový krém v jednom. Měsíčková...
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x