Paní Simpsonová a Goethe / De Havilland DH 106 Comet

Opět menší exkurs do české - či spíše slovenské literární historie - možná přesněji historie literárního podhoubí. Inspirací byla knížka "Konfety a Leporela" kterou napsal Peter Karvaš. Ovšem použito pouze několik motivů.    

první příspěvek

Paní Simpsonová a Goethe (literární text)

druhý příspěvek
 
De Havilland DH 106 Comet (letectví a mechanika)

 

Paní Simpsonová a Goethe 

Paní Simpsonová byla novinářka jejímž hlavním předpokladem byl mladistvý půvab a také fakt, že její muž Tiberius D. Simpson byl majitelem tří deníků a také jednoho týdeníku v Texas city. Paní Simpsonová možná neuměla nijak zvlášť psát, ale za to měla poměrně drahý fotoaparát a jeden den v roce 1958 se objevila v Evropě, jako reportérka jednoho z časopisů svého muže.

A protože Evropy v ´e době byly dvě, po přistání letounu Lufthansy z Frankfurtu v Praze, paní Simpsonová zamířila vstříc novým dnům a také doporučeným kontaktům. 

Profesor Kolman mohl sloužit jako reklamní příklad vyučujícího humanitních oborů. Na svých přednáškách z literární teorie byl zvyklý zhruba na čtyři studující v posluchárně, ale nijak se tím nenechal vyvést z konceptu. Na jedné přednášce však Kolman utrousil vcelku vtipnou poznámku o Shakespearovi a nastala zásadní změna. "Bravo Kolmane" utrousil kolega Špringsfield - netušil jsem, že jste tak vtipný. 

Události se daly do pohybu a z profesora Kolmana se stal znamenitý průvodce po středoevropské kultuře. Ale nejen po kultuře. Na programu byla třeba návštěva Tater.

Paní Simpsonová sice začala srovnávat Studenovodský vodopád a Niagaru, ale což už. 
Ve Weimaru, při návštěvě Goethehausu se zase jala zpochybňovat pravost mistrovy pracovny, když město bylo bombardováno, ale průvodce Dürrer ji přesvědčil signovanými tisky. 

De Havilland DH 106 Comet

De Havilland DH 106 Comet byl britský čtyřmotorový celokovový proudový dopravní letoun; první s proudovými motory určený pro osobní dopravu. Byl vyvinut a vyroben společností de Havilland u továrního letiště Hatfield v Hertfordshire. Prototyp Cometu 1 byl zalétán v roce 1949.
Během provozu dušlo k několika tragickým nehodám, jako příčina se ukázaly mykroskopické prasklyny v původně hranatých okénkách. Příčin je povícero, ale obecně lze konstatovat, že v cípu je maximální tlak...Nebo také maximální moment síly - zde se tedy vytváří něco jako inverzní moment síly, který má maximum na obvodu...

 

Goetheho vyhlídka u Černošína na FCB
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1232603806893925&set=oa.2220808424802277

rozcestník literatura a písemnictví 

Kavárna Bellevue na Lažanského náměstí v Brně - Blog iDNES.cz

Literární toulky Vysočinou a Kadovské nářečí- rozcestník na téma literatura a písemnictví - Blog iDNES.cz

a protože je příspěvek i náhledem na 50tá léta z pohledu "západního" turisty, je zde i 

rozcestník 50tá léta

architektura tzv. socialistického realismu Žiar nad Hronom Malá přírodovědecká zastávka u vysokého smrku a metalurgie hliníku Žiar nad Hronom - Blog iDNES.cz

Krátce o brněnských turbínách - Blog iDNES.cz   aneb ze sekretariátu ředitele První brněnské strojírny 

a závěrečná část příspěvku Historie začíná u Kaštanů - Blog iDNES.cz

především vojenská technika (třeba Janovická kasárna proslula románem "Černí baroni") Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz

padesátá léta na Vysočině nastíněna v příspěvku Letní čtení na táboře a krásné staré zemědělné stroje - rozcestník Vysočina - Blog iDNES.cz

 

De Havilland DH 106 Comet

De Havilland DH 106 Comet byl britský čtyřmotorový celokovový proudový dopravní letoun; první s proudovými motory určený pro osobní dopravu. Byl vyvinut a vyroben společností de Havilland u továrního letiště Hatfield v Hertfordshire. Prototyp Cometu 1 byl zalétán v roce 1949.
Během provozu dušlo k několika tragickým nehodám, jako příčina se ukázaly mykroskopické prasklyny v původně hranatých okénkách. Příčin je povícero, ale obecně lze konstatovat, že v cípu je maximální tlak...Nebo také maximální moment síly - zde se tedy vytváří něco jako inverzní moment síly, který má maximum na obvodu...

 

De Havilland Comet D. H. 106

rozcestník letectví padesátých let

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

Paní Simpsonová a Goethe / De Havilland DH 106 Comet  (tento příspěvek)

další generaci (čtyřmotorových) proudových letounů představovaly třeba letadla  McDonnell Douglas DC-8  nebo Boeing 707 - odkaz na příspěvek na téma letecká navigace a  elektrické rozvody v letadlech Boeing 707, letiště Wien - Schwechat V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz 

rozcestník mechanika pohybu - přepočty tlaku a momentu síly

 

Mechanika DPM 3 /W výkon na ose z tlaku a práce - nákladní vozy Škoda - Blog iDNES.cz   nákladní automobily 3"

přepočty veličin hřídel - obvod: například úhlová rychlost - obvodová rychlost, moment síly - síla Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

 

Autor: Jan Tomášek | neděle 12.7.2020 14:35 | karma článku: 4,90 | přečteno: 236x