Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby)

Mechanika jeřábů a bagrů - tentokrát jištění jeřábů - u jistících systémů je důležité samozřejmě důležité nejen vybrat vhodnou pojistku či jistič ale též stanovit jeho velikost...  

rozcestník ČKD

ČKD město strojní práce Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz

Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby - tento příspěvek)

Mechanika JB přístavní jeřáb - jak se připojit k internetu 4 (počítač a námořní přístav) - Blog iDNES.cz

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

 

rozcestník jeřáby a stavební stroje

Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby - tento příspěvek)

Mechanika JB přístavní jeřáb - jak se připojit k internetu 4 (počítač a námořní přístav) - Blog iDNES.cz

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

 

rozcestník elektrické rozvody, spínače a jištění

Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz

Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 2" spínání transformační stanice" a 3 "transformační stanice" - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 5 (spínače VN) - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 6 (pojistky) - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 7 - jištění rozvodů vysokého napětí - Blog iDNES.cz (rozcestník)

Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby, tento příspěvek)

Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz 

 

vlastní příspěvek

1/ VÝPOČET VELIKOSTI POJISTKY

Pro stanovení velikosti pojistky (míněno základní pojistky proti zkratu) je důležité několik hodnot elektrického proudu, i těch extrémních u kterých se dá předpokládat že budou, nebo by mohly protékat vodičem...

trvalý zatěžovací proud (v podstatě jmenovitý proud vodiče - vychází z přípustné teploty kterou by nemělo překročit jádro vodiče)
vypínací proud pojistky (což je v podstatě dvojnásobek trvalého zatěžovacího proudu) 
zkratový proud (dá se zjistit měřením)

Přičemž vhodná pojistka se vybírá aby její  hodnota v ampérech odpovídala hodnotě dovoleného zatěžovacího proudu zaokrouhleno směrem nahoru k normalizované hodnotě pojistky. 

Příklad: pojistce 100A odpovídá trvalý dovolený zatěžovací proud do 100A, tedy "o něco méně než 100A až 100A".
Jiný příklad: autopojiska pro vodič s odběrem -  tedy trvalým zatěžovacím proudem 12,5 A by odpovídala pojistka 15 A (která vypne při tzv. vypínacím proudu 30A) - pokud by se použila např. pojistka 25 A  s vypínacím proudem 50 A, což je zároveň předpokládaná hodnota zkratového proudu - pojistky by zkratový proud neelimilovala a nastalo by nebezpečí vzniku požáru. 

***

 

Druhá věc je stanovit hodnoty jištění u celých obvodů v průmyslových obvodech - které se samozřejmě různě větví, rozpojují - případně zase spojují.

Jeli na jedno vedení elektrického proudu napojeno několik dalších vedení - a to buď přímo (tedy v odbočkách) nebo přes rozvodnici (tedy rozvodnicový obvod) pak toto vedení může být jištěno jen před zkratem. Jmenovitý proud pojistky přívodního  vedení (neboli její velikost)  je dimenzován aby byl stejný nebo o něco větší než součet "jmenovitých proudů u pojistek všech odcházejících - neboli napojených vedení.

 

vlastní kresby nebo PC koláže na podkladech  jako v předchozích dílech

Nejvytíženější průmyslové provozy jsou jištěny proti zkratu i proti přetížení - další provozy - třeba pomocné provozy nebo jeřábové dráhy - tedy provozy s přerušovaným chodem bývají jištěny  jen proti zkratu. Proto - myslím - není od věci si zastavit právě například u takového zařízení jako je mostový jeřáb

1/2 POJISTKY a MOSTOVÝ JEŘÁB

Mostový jeřáb je definován jako zdvihací zařízení určené ke zvedání a přemisťování břemen ve výrobních halách, překladištích apod. Hlavní části mostového jeřábu je jeřábový most s pojezdovými příčníky a kočka se zdvihadlem, lanem a kladnicí s hákem. Snad ještě k motorům - u mostových jeřábů se uplatňují tři elektromotory - jeden pro pohyb jeřábového mostu, další elekromotor pro pohyb jeřábového vozíku po jeřábovém mostě a třetí s manipulací s břemenem - tedy zdvih kočky jeřábové kočky s hákem.

 

Možná ještě malá poznámka na závěr - v období "páry" byly provozovány i parní mostové jeřáby - poněkud objemnější motor parního stroje byl umístěn pod jeřábovým vozíkem.

 

2/ ROZJEZD MOSTOVÉHO JEŘÁBU

alespoň v ilustraci

kroutící momenty při rozjezdu jeřábu

 

kroutící momenty (nebo moment otáčení ?) při rozjezdu jeřábu

předchozí příspěvek na téma jeřáby

Mechanika JB přístavní jeřáb - jak se připojit k internetu 4 (počítač a námořní přístav) - Blog iDNES.cz

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Tomášek | neděle 5.4.2020 10:58 | karma článku: 6,46 | přečteno: 536x