Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem a letiště Čakovice
obsah
rozcestník letectví, letiště a kinematika - dynamika v letectví
rozcestník AVIA
rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví
rozcestník matematika
Letoun Avia Av-57
U Madridu se bojuje za Prahu
Letoun Dewoitine D.510
jak se počítá na tachometru rychlost letounu
rozcestník letectví a letiště
nejprve odkaz vně
Jak přistát s letadlem v případě nouze (msn.com)
firma AERO a letiště Kbely
letecká pošta a letiště Kbely Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta - Blog iDNES.cz
firma Avia a letiště Čakovice
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice (tento příspěvek)
letiště Letňany
letadla Letov
letadla Praga (koncermu ČKD)
Letadla Praga a pražská tovární letiště ve Vysočanech – www. Fler BLOG
Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz (automobilce Praga ovšem věnován příspěvek Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz )
letiště Brno
„staré“ letiště (Slatina) – Černovice
Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m
Vojenské letiště Brno Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz
pouze okrajová zmínka Vlaková a letecká pošta – inernet či pošta – jak se připojit k internetu 3.1 Blog iDNES .cz
„nové“ letiště (Slatina) – Tuřany
Iljušin Il – 14 v Brně – Tuřanech – moment a změna hybnosti Blog iDNES.cz
letiště Holešov
firma Baťa - Zlín Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Z 142 - Blog iDNES.cz
parašutismus a paragliding Krásné staré zemědělné stroje a letní čtení na táboře - Blog iDNES.cz část 3. Odboj 1939 - 45 a partizánská brigáda Jan Hus, skupina Vpřed
letiště Žatec
odkaz na rozcestník letectví Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz
rozcestník Avia
stíhací dolnoplošník Avia BH3 z dvacátých let Letecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz
Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem - letiště Čakovice (tento příspěvek)
sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz( výkon, moment otáčení, moment setrvačnosti, přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek
U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510, Avia B - 534 - Blog iDNES.cz
sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, druhy frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty zdravotnictví - Blog iDNES.cz přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku)
rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví
rychlost letounu s vrtulovým pohonem Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem a letiště Čakovice (tento příspěvek)
zrychlení letounu s vrtulovým pohonem Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142 - Blog iDNES.cz
prostorová rychlost letecké vrtule (jedna složky na obvodu a druhá složka ve směru letu) Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz turbovrtulový a turbodmychadlový motor, rozdělení leteckých motorů
rychlost, zrychlení a výkon letounu s proudovým motorem Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu , letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz
rozcestník kinematika - dynamika
odkaz na rozcestník kinematika Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
odkaz na rozcestník dynamika Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz
rozcestník matematika
vnitřní matematika – matematika přepočtů
vnější matematika – matematické funkce (i pro jiné obory)
Letoun Avia Av-57
Při zalétávání však zkušební piloti upozorňovali na řadu nedostatků - co se týče letových vlastností jako jsou třeba vibrace při vyšších rychlostech a tak dále...
Návrh stroje vyšel z konstrukční kanceláře ing Nebesáře - tedy méně známé ze tří konstrukčních skupin továrny Avia.
Posloupnost zkušebních letů ukončil start z továrního letiště Čakovice - v dubnu roku 1935. Letoun se na letiště už nevrátil - kuriózní je - že stejný osud potkal další letoun který z letiště startoval v rozdílu několika desítek minut - a to letoun Avia Av-156 z produkce téže konstrukční skupiny. Na počátku vyšetřování havárie se dokonce mělo téměř jisté - že došlo ke strážce obou strojů - což se ovšem při dalším shromažďování fakt nepotvrdilo.
U Madridu se bojuje za Prahu
rozcestník první republika Z parlamentních kuloárů aneb nad dobovou satirou, "první a třetí republika" - Blog iDNES.cz
Roku 1931 Španělsko opustil král Alfonzo XIII a v zemi byla ustanovena republika označovaná jako druhá. Změnu přinesl rok 1936 kdy volby vyhrála Lidová fronta - což znamenalo výrazný posun republiky doleva.
Téhož vojenského povstání proti Lidové frontě a republice. Na jedné straně vláda socialistů, komunistů, anarchistů a části liberálů oficiálně podporovaná SSSR a celou Komiternou, dále například Mexikem a dobrovolníky - interbrigadisty z různých zemí Evropy - i z Československa - a na druhé straně propuknuvší občanské války byli pravicoví povstalci (monarchisté a nacionalisté) podporovaní Itálií a Německem. Do čela povstaleckých legií byl ustanoven generál Franco - který zajistil dopravu vojáků a vojenského materiálu do Španělska z Maroka. Německá podpora vstopila do dějin například náletem a bombardováním města Guernica roku 1937 - které se stalo námětem různých uměleckých zpracování - poměrně známý je například Picasův obraz - méne známá je píseň Guernica https://www.tumblr.com/archivace/746374938992181248/guernica?source=shareod brněnské skupiny Futurum - jak se jmenoval první text pro píseň Juliet.
Letoun Dewoitine D.510
Československý letoun Avia B 534 tak trochu může připomínat francouzský letoun Dewoitine D.500 - ovšem v případě francouzského letounu se jednalo o jednoplošník, a to s otevřeným kokpitem a pevným podvozkem. Letoun byl zaveden v roce 1935, aby brzy byl nahrazen novou generací letounů s uzavřeným kokpitem a zatahovatelným podvozkem, mezi ně patřil i přímý následovník letounu – Dewoitine D.520.
Podle dostupných informací tyto dva letouny - tedy Dewoitine D.510 a Avia B 534 se nejenom podobaly - ale i spolu létaly - a to s největší pravděpodobností právě na letišti v Čakovicích - kde se setkali tovární piloti z Prahy a Francie.
Letoun Dewoitine používalo v druhé polovně třicátých let během občanské války ve Španělsku Letectvo Španělské republiky (španělsky Fuerzas Aéreas de la República Espanola, zkratkou FARE) byly vzdušné síly druhé Španělské republiky, státního zřízení Španělska legálně existujícího v letech 1931–1939.
Vývoj a popis
Dewoitine D.510, Francie
Letoun D.500 navrhl zakladatel, technický ředitel a hlavní konstruktér společnosti Émile Dewoitine na základě specifikací C1, které vydalo francouzské ministerstvo letectví v roce 1930 na letoun, který měl nahradit stroje Nieuport-Delage NiD 62. V té době bylo ještě očekáváno vítězství dvouplošníku, ale Dewoitine navrhl na svou dobu revoluční celokovový jednoplošník, který poháněl nový motor Hispano-Suiza 12Xbrs s max. výkonem 507 kW ve výšce 4 000 m. Prototyp D.500-01 poprvé vzlétnul 18. června 1932. Zkušební lety odhalily potíže s chlazením motoru, vysokou přistávací rychlost (letoun neměl klapky) a potíže s ovladatelností ve vývrtce.[1] Přesto byl letoun vybrán jako vítěz soutěže. V listopadu 1933 bylo objednáno prvních 60 kusů, přičemž první sériový letoun D.500-C1 poprvé vzlétnul 29. listopadu 1934.[2] Výzbroj letounu tvořily dva synchronizované kulomety Vickers ráže 7,7 mm a později Darne ráže 7,5 mm montované nad motor, přičemž bylo možné namontovat ještě dva kulomety do křídla.[1] Další verzí byl letoun vyzbrojený leteckým kanónem Hispano-Suiza S7 ráže 20 mm, který střílel osou vrtule. Kanón byl namontován mezi válci motoru Hispano-Suiza 12Xcrs. Tato verze byla označena D.501-C1. Další dva kulomety byly neseny v křídle.
obsah
rozcestník letectví, letiště a kinematika - dynamika v letectví
rozcestník AVIA
rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví
rozcestník matematika
Letoun Avia Av-57
U Madridu se bojuje za Prahu
Letoun Dewoitine D.510
jak se počítá na tachometru rychlost letounu
Jak počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem
FYZIKÁLNÍ VELIČINY VÝKONOVÉ A DEFINIČNÍ
k jedné fyzikální veličině se lze obvykle dobrat několikerým způsobem, a jedna veličina může částečně popisovat poněkud odlišný jev - jisté odlišnosti způsobuje zejména časový interval ke kterému se tato veličina vztahuje
například rychlost na tachometru jako okamžitá (neboli výkonová) veličina je rychlost, která vyjadřuje poněkud něco jiného než statistická rychlost daná definicí dráha /lomeno/ čas
výkonová rychlost (rychlost na tachometru) je odvoditelná z výkonu, přesněji okamžitého výkonu - i když čistě teoreticky by dráha (například letu) dělená mikrointervalem snímače tachometru - měla být ta samá velikost jako rychlost přímo odečtená na tachometru - nebo rychlost přepočtená z výkonu
z tohoto důvodu zde opět připomenut diagram XY kde jsou jednotlivým osám přičleněny různé fyzikální veličiny - lišící se především intervalem času - ke kterému jsou tyto veličiny snímány
osa Y výkonová osa - čas t - mikrointerval snímače
mezi osa XY provozní osa - perioda T - jedna sekunda
(a ještě při pokusu u úplnou přesnost - ještě jedna meziosa - meziosa XXY rozjezdová osa - kde se mění moment setrvačnosti na moment otáčení - čas dle intervalu od startu do rozjezdu)
osa x statistická osa - celkový čas, doba letu, doba jízdy ... případně zdolaná vzdálenost
z hlediska uživatele jsou důležité výkonové veličiny na ose y
obvykle nejvíc sledovaná rychlost
z provozních veličin na ose XY pak zejména otáčky motoru
(přísně pojato - otáčkoměr vlastně neměří frekvenci - ale obvodovou rychlost - frekvence je ostatně - jako další provozní veličiny - třeba moment otáčení poměrně nenázorná veličina - protože frekvence je stejná bez ohledu na poloměr - kdežto obvodová rychlost se s poloměrem mění)
nu a z veličin na ose X - tedy statistických veličin je nejsledovanější především výška na výškoměru
jak se tedy liší výkonové a definiční veličiny...
alespoň jeden příklad - a právě veličina VÝKON
P(výkon definiční) = práce /lomeno/ čas
P(výkon definiční celkový) = práce /lomeno/ čas celkový
P(výkon definiční částečný) = práce /lomeno/ zkoumaný interval času
P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x moment setrvačnosti
!!!
TOTO JE DE FACTO HLAVNÍ VZOREC PRO VÝPOČET VÝKONU - VÝKONU JAKO OKAMŽITÉ VÝKONOVÉ VELIČINY - PŘIŘAZENÝ K OSE Y - VÝKON VYPOČTENÝ Z PRÁCE (DEFINIČNÍ VÝKON) JE DE FACTO STATISTICKÁ VELOČINA - PŘIŘAZENÁ K OSE X
ještě stručněji vyjádřená veličina výkon (de-fakto hlavní vzorec pro výpočet výkonu)
P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x zátěž
P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x moment otáčení
poměrně důležitá fyzikální kuriozita VE VELIČINĚ VÝKON JE VELIČINA ČAS ZAHRNUTA DVAKRÁT
tedy i ve výkonové rychlosti (na tachometru, na ose y) je veličina čas dvakrát
na rozdíl od (statistické) rychlosti dráha/lomeno/čas na ose y kde je čas jen jednou
i když se jedná o tutéž fyzikální veličinu - vzájemně převoditelnou - liší se ale fyzikálním vyjádřením
no ale ze zkoumaných skutečností plyne, že výkonná rychlost (na tachometru) může mít jistou příbuznost se zrychlením (i když zrychlení má jiné fyzikální vyjádření než výkonová rychlost)
dále ze zkoumaných jevů může plynout, že
druhé násobení časem pro výpočet výkonu
P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x zátěž
(aktualizovaná úvaha - výkon je dvouveličina - na které se podílí dvě složky určující pohyb: tedy tlak -> a z něj vyplývající moment síly či síla a frekvence - a z ní vyplývající rychlost)
tedy frekvence podruhé (otáčky za minutu)
může mít vliv zda jde o
POHYB ROVNOMĚRNÝ nebo POHYB ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ nebo POHYB NEROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ nebo jiný
a když byl zmíněn výkon, znovu budiž připomenuta rychlost jako výkonová veličina odvozená z výkonu
výkonová rychlost (rychlost na tachometru) je odvoditelná z výkonu, přesněji okamžitého výkonu - i když čistě teoreticky by dráha (například letu) dělená mikrointervalem snímače tachometru - měla být ta samá velikost jako rychlost přímo odečtená na tachometru - nebo rychlost přepočtená z výkonu
novější úvaha na stejné téma - tedy frekvence, rychlost, výkon, zrychlení
prostorová rychlost letecké vrtule (jedna složky na obvodu a druhá složka ve směru letu) Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz
Mechanika A/ DAV (PM) - zrychlení neboli vzlet, katalog letišť - Blog iDNES.cz
poměrně důležitou veličinou v mechanice pohybu je úhlová rychlost omega - což je veličina v posloupnosti někde mezi frekvencí a rychlostí (frekvence například letecké vrtule je stejná bez ohledu na průměr vrtule - celou vrtuli by jakoby nahradil rotující hmotný bod)
úhlová rychlost je frekvence navíc vynásobená úhlovou dráhou (neboli úhlovým potočením) - veličinou danou poměrem mezi periodou při roztočení vrtule a periodou otáčky ve zkoumaném čase - čili poměrem T0/T1
ještě k úhlové rychlosti na hřídeli - úhlová rychlost by měla být úplně ta samá veličina jako síla - liší se jen působištěm - úhlová rychlost na hřídeli - síla na obvodu
moment síly - neboli moment otáčení je vlastně jenom něco jako přepočtová veličina mezi hřídelí (respektive osou) a obvodem - v tomto případě leteckou vrtulí
Moment otáčení (neboli Torque) by měl být jednou ze dvou veličin přes kterou lze přepočítat rychlost a sílu. Tou druhou veličinou by měla bát "ˇuhlová dráha PSÍ"- z principu - čím větší úhel otáčení - tím větší výsledná síla - lze se velmi názorně představit na principu otáčení gumy - kterou se dodává energie jednoduchým letadélkům na hraní - čím více otáček - tím větší enegie - větší síla letecké vrtule a výsledný dolet letadélka.
ovšem moment otáčení je stejně tak definován druhou veličinou výše zmíněnou veličinou - nazývanou úhlová rychlost - která se od síly vlastně liší jenom působištěm - nikoli na obvodu - ale na ose
aby však jisté posloupnosti bylo učiněno za dost - k momentu otáčení neboli síly na ose je možno ze síly na hřídeli - tzv. úhlové rychlosti se dostat přes obvod - tedy obvodovou, či rotační rychlost - například letecké vrtule - měřenou na konci listu vrtule
v rotační = omega (úhlová rychlost) krát poloměr na druhou
moment otáčení = obvodová rychlost (v rotační) lomeno poloměr
moment otáčení = omega (úhlová rychlost) krát poloměr
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Sledujeme online Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Policie obvinila muže podezřelého z postřelení třináctileté dívky v Plzni
Čtyřicetiletého muže podezřelého z pátečního postřelení třináctileté dívky v okrajové části Plzně...
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x