Druhý šálek z Baku

Druhá porce z Baku obsahuje  několik diáků. Zachycují stav města a předměstí v polovině 80.tých let. Hlavní město Ázerbájdžánu už tehdy bylo velmi výstavné – jeho charakter byl sice spíše evropský, ale blízkost Orientu je znát.

rozcestník cestování východní Evropa a Asie

Islám na Moravě - Měsíc autorského čtení 2018 se zaměřením na literaturu Turecka - Blog iDNES.cz

Měsíc autorského čtení Brno 2017 "literatura a divadlo Gruzie" a plán na cestu do Arménie - Blog iDNES.cz

Dagestán Starobylý Derbent - Blog iDNES.cz

Čečensko - Ingušsko Tenkrát v Grozném - Blog iDNES.cz

odkazy energie

Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn - Blog iDNES.cz "Třetí šálek z Baku"

Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika - Blog iDNES.cz

 

Druhý šálek  z Baku

Poloha při Kaspickém moři  znamená, že město je nejdůležitějším přístavem v zemi. Do moře vystupuje několik dlouhých mol.  Moderní tvář města potvrzuje skutečnost, že v Baku funguje výborná síť metra. Ale je přítomna i historická architektura. V té sakrální pak jednoznačně dominují mešity.

Svou lehce orientální atmosférou mohla zaujmout i místa kam se chodí nakupovat – tedy tržnice a obchodní domy.

Nejstarší částí města je jeho samotný střed – neboli „Staré město“, které je zároveň pevností.

Prohlídka předměstí Baku proběhla z vlaku, zde architektura již pochopitelně tak výstavná nebyla.

Aby byl obraz města úplný, tak nemohla chybět proslulá ropná pole – která se táhla za městem jako dlouhý pás.

a jako přídavek na závěr

Baku - těžební oblast ropy kolem Kaspického moře.

Baku a montážní vrtulník MI 10

 

Vyobrazen rovněž montážní vrtulník MI 10 (což je zde sice fikce, ale lze předpkládat, že v podobné roli by blo možno se s vrtulníkem setkat). Dále převzatý text ... Po úspěších předchozích strojů Mi-4 a zejména Mi-6 byla v roce 1958 pověřena Milova OKB vývojem specializovaného „létajícího jeřábu“, jenž by byl schopen přepravy rozměrného nákladu vážícího až 15 000 kg. Náklad o hmotnosti 12 000 kg měl vrtulník dle požadavků dopravit na vzdálenost 250 km. Helikoptéry v roli létajícího jeřábu nacházely uplatnění v sovětském hospodářství, neboť odváděly neocenitelnou práci při složitých montážních operacích.

 

 

 

 

další odkazy cestování a  historie východní Evropa a Asie

 

dvoupříspěvek na téma Ukrajina  Halič a severní Slovensko 1997, zapomenutý etnograf Haliče - Blog iDNES.cz / Divadlo na provázku - Měsíc autorského čtení Brno 2017 "literatura a divadlo Ukrajiny" - Blog iDNES.cz

cestopisy dále na východ

Tenkrát v Grozném - Blog iDNES.cz

Starobylý Derbent - Blog iDNES.cz

odkaz na spíše literární příspěvek o Arménii a také Gruzii

Neuskutečněná cesta do Arménie - Blog iDNES.cz

a ještě navíc šálek z historie Ázerbájdžánu

Jeden šálek z Baku - Blog iDNES.cz (historie Ázerbájdžánu)

 

podobná svodka:

Rusko - země křížů - album na FCB zejména o přelomovém období 1917/18

https://www.facebook.com/media/set?vanity=152784985326595&set=a.935772627027823

 

 

Autor: Jan Tomášek | úterý 6.6.2017 14:15 | karma článku: 12,20 | přečteno: 518x