Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu
OBSAH
ČKD město strojní práce
rozcestník pražská doprava a průmyslová zastavení na lince metra "B"
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části
první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"
ROZCESTNÍK AC nebo DC napětí?
ROZCESTNÍK výkon v elektrotechnice i mechanice a motor v elektrotechnice, rozvody v průmyslu (včetně spínání a jištění) a veřejné rozvody elektřiny
ROZCESTNÍK CESTY ELEKTRICKÉ ENERGIE - SILNOPROUD rozvody (přibližně řazeno od dálkových přes transformační stanice, jištění, spínače po místní a domovní rozvody) - stroje a přístroje
ROZCESTNÍK ELEKTRÁRNY
ROZVODY na ŽELEZNICI a pro TRAMVAJ a TROLEJBUS
ROZCETNÍK PROUD o NORMÁLNÍM NAPĚTÍ (běžné spotřebiče pro domácnost - pračky, vysavače atd)ROZCETNÍK PROUD o NORMÁLNÍM NAPĚTÍ (běžné spotřebiče pro domácnost - pračky, vysavače atd)
ROZCESTNÍK ELEKTRICKÉ OSVĚTLENÍ
ROZCESTNÍK ATOELEKTRIKA
ROZCESTNÍK SLABOPROUD - ELEKTRORTECHNIKA, RADIOTECHNIKA
hospodářský rozcestník Praha pro obor elektrotechnika, světelné zdroje a akumulace elektrické energie
druhý rozdělovník
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie
1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)
ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby
rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD
vlastní příspěvek
Co se děje kolem elektřiny 16 - cívka, kondenzátor - předbíhání, zpožďování proudu, napětí
ČKD - město strojní práce
Adresa sídla: Kolbenova 609/38, Praha, 190 00, Česká republika
ČKD (původně zkratka z Českomoravská-Kolben-Daněk, po znárodnění podniku se zkratka nerozepisovala) - byla spolu s plzeňskou Škodovkou pravděpodobně nejvýznamnějším strojírenským (a také elektrotechnickým) podnikem v Československu. Vzestup podniku však začal. v druhé polovině 19. století - v období označovaném také jako "český ekonomický zázrak". Dnes se značkou ČKD v názvu působí v Česku několik menších společností.
V roce 1854 založil Čeněk Daněk v Karlíně společnost Daněk a spol. Ta se roku 1872 sloučila se společností Breitfeld & Evans a vznikla tak Akciová společnost strojírny, dříve Breitfeld, Daněk i spol. Do jejího výrobního programu patřilo hlavně vybavení dolů a potravinářského průmyslu.
V roce 1871 byla založena akciová společnost První Českomoravská továrna na stroje v Praze a na ploše přes 10 ha postavila svůj závod v Libni u Prahy. Mezi její velké realizace patřila i Petřínská rozhledna či Průmyslový palác na Pražském výstavišti. Na přelomu století zahájila výrobu kolejových vozidel,[1] v roce 1907 pak spolu se společností Ringhoffer založila výrobce automobilů Praga.
Roku 1896 založil ve Vysočanech inženýr Emil Kolben společnost Kolben a spol. O dva roky později fúzovala se společností Pražská a.s. a vznikla tak Elektrotechnická a.s. Od roku 1901 vyráběla kompletní vybavení pro vodní elektrárny.
Roku 1921 se První Českomoravská továrna na stroje v Praze sloučila s Elektrotechnickou a.s. a vznikla tak Českomoravská – Kolben. Ta se v roce 1927 spojila s Akciovou společností Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol. a vznikla Českomoravská–Kolben–Daněk (ČKD), největší strojírna v tehdejším Československu. V čele podniku stál Emil Kolben, a to až do roku 1939, dne 6. června 1943 byl zatčen nacisty.
ROZDĚLOVNÍK O1 ELEKKTROTECHNIKA (ELEKTRICKÉ KOLO)
"elektrické kolo" rozcestník pro tento příspěvek - Co se děje kolem elektřiny 16 / Ohmův zákon 16
nejprve elektřina ekonomicky - ceny elektřiny Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HUTE - Blog iDNES.cz
některé pojmy
Dodavatel/prodejce elektřinu "prodává" - může jich být několik v okrese - cena za energii při tom obsahuje "pružnou" část, která se liší podle dodavatele (vlastně dodavatel takto předklá zákazníkovi různé výhody a benefity) + cena zahrnuje také fixní část pro distributora, danou distributorem v konkrétním okrese...
Aktuálně v ČR kolem 350 dodavatelů, ale hlavní distributoři jsou jen 3 (EDG, ČEZ, PRE) - přičemž distributor - navzdory anglickému názvu zajišťuje dodávky elektřiny technicky. Tedy dodavatelé by měli být civilové - zatímco zaměstnanci distribuce jsou "vojáci elektrotechniky - soldiers of electric" .
Distributor elektřinu dodává prakticky a technicky - v okrese je jenom jeden.
CO SE DĚJE KOLEM ELEKTŘINY 16 - ROZCESTNÍK PRO ELEKTROTECHNIKU
odkud?
zkoumaný výrobce: ČKD Praha
kam...
ROZCESTNÍK AC nebo DC napětí ?
rozdíl AC/DC proud, frekvence, perioda, amplituda, oscilační proměnná Co se děje kolem elektřiny 5.6/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda, oscilační proměnná, firma Iron rádio Brno - Blog iDNES.cz a současně rozcestník pro rozhlasové vysílání
rozdíl AC/DC proud Co se děje kolem elektřiny 1 AC, DC proud - rozcestník na téma elektro spotřebiče - Blog iDNES.cz
válka rozvodů Edison DC - Tesla (Křižík) AC Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz
jiné produkty ČKD než elektrotechnika v části "3" tohoto příspěvku
ČKD lokomotivka: Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
ROZCESTNÍK výkon v elektrotechnice i mechanice a motor v elektrotechnice, rozvody v průmyslu (včetně spínání a jištění) a veřejné rozvody elektřiny
Příkon (celkový výkon) je tvořen "jalovým výkonem" a "využitým výkonem" - což může být například štípaní dříví na otop a vlastní topení.
odkaz na rozcestník na téma výkon Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz
rozdíl výkon P apříkon S - účinnost a účiník Výkon a příkon, větrné elektrárny Východní Frísko - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, účinnost - Blog iDNES.cz
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou - Blog iDNES.cz třífázový AC motor
Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz stejnosměrný motor (DC) i AC motor
CEE 16 - DC magnet pro nakládku kovů - přístav Wilhelmshaven a elektrické rozvody pro ponorky - Blog iDNES.cz přístavní stejnosměrný (DC) magnet
Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz
rozvodny a transformovny
Cesty elektrické energie 9 (spínání transformačních stanice Černovice) - ZME v Brně - Blog iDNES.cz
elektrické rozvody na železnici Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz
Olejový vypínač ČKD Praha
stručný popis vypínače
zde se vypínač připojuje k vedení
zhášecí komora
zde se při rozpojování kontaktů vytváří oblouk, který se zháší v oleji
spínací mechanismus, zde se vypínač ovládá
Cesty elektrické energie 6 (pojistky) - Blog iDNES.cz
Cesty elektrické energie 7 (rozcestník na téma jištění a pojistky) - Blog iDNES.cz
Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.cz
domovní rozvody 1/ elektrárna bez připojení k veřejné síti Co se děje kolem elektřiny 1 AC, DC proud - rozcestník na téma elektro spotřebiče - Blog iDNES.cz
domovní rozvody 2 + domácí elektrárna Domácí minielektrárna technicky vzato - kombinované zdroje elektřiny různých druhů - Blog iDNES.cz
domovní rozvody 3 Co se děje kolem elektřiny 17 - jak vařit elektricky doma i na cestách, veganská kuchařka - Blog iDNES.cz v části příspěvku pojednán "Světový den veganství 2017"
domovní rozvody 4 Co se děje kolem elektřiny... (2) - elektronické součástky dioda, tranzistor, triak, domovní DC rozvody/ AC pračky a historie praní - Blog iDNES. cz AC rozvody i DC rozvody
odkud?
zkoumaný objekt : stanice Židlochovice
kam...
elektřina na železnici AC proud
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0 - Blog iDNES.cz
Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440 - Blog iDNES.cz
odkud?
zkoumaný objekt : měnírna na konečné v Řečkovicích
kam...
elektřina pro železnici, tramvaj a trolejbus DC proud
tramvaje v Brně Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz
tramvaje v Praze / firma František Křižík Boříkova parta versus Zátoráci, pražské tramvaje, firma František Křižík - Blog iDNES.cz
Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz
odkaz na železniční rozcestník Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz odkaz na železniční rozcestník, kuriozitou je větvení trati - kdy hlavní trať z Tábora do Č. Budějovic je napájena elektřinou střídavého napětí AC 25 000 Voltů a frekvenci 50 Hz a z ní odbočující historicky elektrifikovaná trať z časů monarchie o stejnosměrném napětí DC 1500V, respektive 700V + 700V
,
normální proud
Co se děje kolem elektřiny 1 AC, DC proud - rozcestník na téma elektro spotřebiče - Blog iDNES.cz
zkoumaný výrobce: elektrárna Oslavany
indukční vařič a elektromagnetická indukce
zkoumaný výrobce:
Strojírenský závod T. Bracegirdle Brno - Elektrotechnické závody Julia Fučíka (EJF)
elektrospotřebiče
domácí elektrospotřebiče 1
domácí elektrospotřebiče 2, pračky
zkoumaný výrobce ALFA SEPARATOR Okříšky
Co se děje kolem elektřiny2 - elektronické součástky dioda, tranzistor + pračky - Blog iDNES.cz
rozcestník elektrické osvětlení
osvětlení "XL" elektrické rozvody v továrnách Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz - výbojky
osvětlení 1 firma Křižík Karlín Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín - Blog iDNES.cz - historické obloukové zářivky a autožárovky
osvětlení 2 Osram Bubny - Holešovice Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Choceň a Praha - Bubny - Blog iDNES.cz -především klasické žárovky
osvětlení 4 "velkoobchod" se světelnými zdroji Hasscom Brno Slatina Cesty energie 5 - místní rozvody, el. mag, indukce, ekologie, elektro v bytě a na cestách - Blog iDNES.cz - především úsporné zářivky do interiérů a výbojky pro pouliční osvětlení, dieselagregáty pro výrobu elektřiny
auto elektrika
Firma Křižík - Praha Karlín Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil - Blog iDNES.cz
Josef Procházka - Opravna vozů Škoda (Reprezentace Škodových závodů) Jihlava v Žižkově (Seifertově) ulici Hallův efekt - Blog iDNES.cz
měřící přístroje
Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop - Blog iDNES.cz
zkoumaný výrobce: Tesla Brno
slaboproud - elektronika, elektronické součástky a rozhlasové vysílání
nejprve hlavní příspěvky pro elektrospotřebiče a rozhlasové vysílání Co se děje kolem elektřiny 1 - energie z elektrárny, druhy elekrospotřebičů, rozdíl AC/ DC - Blog iDNES.cz současně rozcestník pro elekrospotřebiče / Co se děje kolem elektřiny 5.6/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz současně rozcestník pro rozhlasové vysílání
Na rádiových vlnách (prvotní rádia a zesilovače) - Blog iDNES.cz
dioda / tranzistor / triak Co se děje kolem elektřiny2 - elektronické součástky dioda, tranzistor + pračky - Blog iDNES.cz
Na rádiových vlnách 2 (jak vlastně vzniká rozhlasové vysílání) - Blog iDNES.cz
Na rádiových vlnách 3 (rozhlasové vysílání a krystalka) - Blog iDNES.cz
Na rádiových vlnách 4 (opět krystalky) - Blog iDNES.cz
Co se děje kolem elektřiny 5 - jak funguje tranzistor jako elektronická součástka - Blog iDNES.cz (jak se nastavuje rozhlasový přijímač - tranzistorová rádia)
na rádiových vlnách 5,2 Co se děje kolem elektřiny 5 - jak funguje tranzistor jako elektronická součástka - Blog iDNES.cz
na rádiových vlnách 6 Co se děje kolem elektřiny 5.6/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz
na rádiových vlnách 7 - jak funguje rozhlasový zesilovač Tábor Jetřichovice + rozcestník SSM, Pionýr a časopisové listování, na rádiových vlnách 7 - Blog iDNES.cz
Co se děje kolem elektřiny 9 - DC a AC magnetismus - jak na mikrovlnku 5 - Blog iDNES.cz jak funguje magnetron
Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m, Junkers 52 a letecká rádiostanice LR 10 - Blog iDNES.cz
Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz
elektromagnetismus a mikrozáření
Co se děje kolem elektřiny 6 - jak na mikrovlnku 2 - Blog iDNES.cz
zkoumaný výrobce: MOŠ Přerov - výrobce úsporných sporáků
odkud ?
zkoumaný výrobce: Tesla Rožnov
kam ?
telefonie
Haló, haló 1 - telefon elektromechanický, elektronický, bezšňůrový, mobilofon, MNT - Blog iDNES.cz
Haló, haló 2 (smartphone) - Blog iDNES.cz
Haló, haló 2,5 Vyzváněcí obvod TESLA MA 6520 - Blog iDNES.cz
Haló haló 3 Jak se připojit k internetu 12- tarify, aplikace, telefon místo počítače (tento příspěvek)
Na cestu s telefonní mapou - Haló, haló 4 - Blog iDNES.cz
Haló haló 3 Jak se připojit k internetu 12- tarify, aplikace, telefon místo počítače - Blog iDNES.cz Telefonní zesilovací stanice Olomouc
Haló, haló 11 V zajetí počítačů 6 "h" - jak zprovoznit počítač technicky, telekomunikační úřad Brno - Blog iDNES.cz rozcestník telekomunikace a rozcestník Brno
,
OBSAH
ČKD město strojní práce
rozcestník pražská doprava a průmyslová zastavení na lince metra "B"
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části
první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"
ROZCESTNÍK AC nebo DC napětí?
ROZCESTNÍK výkon v elektrotechnice i mechanice a motor v elektrotechnice, rozvody v průmyslu (včetně spínání a jištění) a veřejné rozvody elektřiny
ROZCESTNÍK CESTY ELEKTRICKÉ ENERGIE - SILNOPROUD rozvody (přibližně řazeno od dálkových přes transformační stanice, jištění, spínače po místní a domovní rozvody) - stroje a přístroje
ROZCESTNÍK ELEKTRÁRNY
ROZVODY na ŽELEZNICI a pro TRAMVAJ a TROLEJBUS
ROZCETNÍK PROUD o NORMÁLNÍM NAPĚTÍ (běžné spotřebiče pro domácnost - pračky, vysavače atd)ROZCETNÍK PROUD o NORMÁLNÍM NAPĚTÍ (běžné spotřebiče pro domácnost - pračky, vysavače atd)
ROZCESTNÍK ELEKTRICKÉ OSVĚTLENÍ
ROZCESTNÍK ATOELEKTRIKA
ROZCESTNÍK SLABOPROUD - ELEKTRORTECHNIKA, RADIOTECHNIKA
hospodářský rozcestník Praha pro obor elektrotechnika, světelné zdroje a akumulace elektrické energie
druhý rozdělovník
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie
1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)
ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby
rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD
ROZDĚLOVNÍK O2
"O2" - rozdělovník Ohmův zákon a teorie
"8" obvod jen pod napětím
Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon pro zvídavé 3 - Blog iDNES.cz / Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon pro nezapojený obvod - jak vzniká napětí - Blog iDNES.cz s ilustračními obrazci - v nezprovozněném obvodu jsou zastoupeny veličiny odpor a napětí - proud a výkon absentují.
"2 Ohmův zákon dětem" Co se děje kolem elektřiny 6 - malá vodní elektrárna na 12V a přívoz u Senoradskýho mlýna - Blog iDNES.cz další základní pojmy z teorie - rozdíl odpor, impedance, reaktance, indukční reaktance atd...
"7 zapojený obvod - k napětí přibude proud a výkon" Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon dětem 2 - Blog iDNES.cz / Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon pro zapojený obvod - funkce a integrál - Blog iDNES.cz
"11 další odvozené veličiny - watthodiny, ampérhodiny" Mechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz aktualizovaný rozdělovník veličin - také hierarchie elektrotechnických veličin a porovnání vojenských hodností
"14" vedlejší veličiny Co se děje kolem elektřiny 14 - volty proti ohmům - Blog iDNES.cz / Co se děje kolem elektřiny 14 - volty proti ohmům - rozdělovník vedlejších veličin - Blog iDNES.cz
Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz (v rámci příspěvku též pojednána tzv. válka rozvodů - Edison / Tesla / Křižík)
Co se děje kolem elektřiny 6 - malá vodní elektrárna na 12V a přívoz u Senoradskýho mlýna - Blog iDNES.cz (Proč rychlovarná konvice vyhazuje pojistky - část 2 původní příspěvek) - která tvoří něco jako dvoupříspěvek s příspěvkem Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky - Blog iDNES.cz )...
K příspěvku "Přívoz u Senoradskýho mlýna" - původním názvem Ohmův zákon dětem - rozdělení elektrotechnických veličin
Účelem příspěvku by měl být nástin elektrotechnických pojmů zjednodušeným způsobem -který by byl stravitelný i pro začátečníky. A protože výchozím místem elektrotechniky je "Ohmův zákon" - zaměřil jsem se tímto směrem, a původní název příspěvku Ohmův zákon dětem.
V tématu zařazen specifický příklad malé vodní elektrárny na 12 voltů (proud se ovšem používá k běžné spotřebě - východiskem je reálné místo) a snažil se najít rozdíly mezi běžným rozvodem a rozvodem na 12 V.
Zjednodušeně řečeno - napětí na 12 V je jako polní cesta s malou rychlostí (výška napětí vlastně naznačuje, jakou má elektřina rychlost (potenciál rychlosti) - a když je dán malý potenciál rychlosti - pro stejný proud jaký by měla mít žárovka na běžných 220 V) je třeba zvýšit průtok - neboli průměr vodiče. Stručně řečeno vedení na 12 V je od běžného vedení na 220 V rozpoznatelné velkým průměrem drátů..
"12 s jakým napětím vybrat baterky ke svítilně podle výkonu žárovky" Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 4 - v čase a nečase (verze 2) - Blog iDNES.cz / Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky, tepelné čerpadlo - Blog iDNES.cz
"14 a 16 - vedlejší veličiny jako indukčnost a kapacita"
"14" tentokrát ze zaměřením především na cívku
Co se děje kolem elektřiny 14 - volty proti ohmům - Blog iDNES.cz / Co se děje kolem elektřiny 14 - volty proti ohmům - rozdělovník vedlejších veličin - Blog iDNES.cz
"16" zeména pojmy předbíhání a zpožďování napětí
Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání, zpožďování proudu, napětí (tento příspěvek) - současně hlavní rozcestník elektrotechnika a ČKD
vlevo praxe silnoproud (XL. L) a normální proud (M)
uprostřed teorie - zde příspěvky především o elektrickém poli - Ohmův zákon
vpravo praxe elektronika (S)
OBSAH
ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části
první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"
druhý rozdělovník
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie
1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)
ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby
rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD
1.část - kondenzátor "proud předbíhá napětí" - cívka "proud se zpožďuje" za napětím
pár postřehů na úvod
obrat "proud se předbíhá před napětím", či "proud se předbíhá" za napětím spíž než popis vlastního fyzikálního děje, je zřejmě víc obrat na zapamatování - skrze odlišení elekro- fyzikálních dějů na cívce a na kondenzátoru
možná přesnější by byl výraz fázová frekvence proudu se odliší od fázové frekvence napětí - fázová frekvence proudu se posune vůči fázové frekvenci napětí - jinak velikost napětí a velkost proudu po nabytí kondenzátoru a po vytvoření konstantního magnetického pole na cívce - tedy po uvedení obvodu do stabilního stavu velkost napětí a proudu zůstává konstantní -> a jaký je fázový posuv frekvence proudu -> vůči výchozí frekvenci napětí není pro funkci spotřebičů již tak zásadní
kondenzátor "proud předbíhá napětí" - cívka "proud se
zpožďuje" za napětím
kondenzátor
po zapojení obvodu - (obvod je pod napětím vždy) začne sice kondenzátorem procházet proud, ale napětí se rovněž "spotřebovává" na nabíjení kondenzátoru
při této dvojí funkci se frekvence napětí v kondenzátoru zdvojnásobí, zatímco proud má původní frekvenci - tedy je vlastně "rychlejší" než proud - což se na výstupu projeví rozdílem ve fázi a frekvence proudu na výstupu - proud se takzvaně předbíhá před napětím - možná přesnější by bylo vyjádření, že fáze frekvence napětí a proudu se na výstupu z kondenzátoru liší
cívka
po zapojení obvodu - (obvod je pod napětím vždy) začne se cívka nejprve začne magnetizovat (přesněji indukuje se zde nejprve magnetizační pole - na což se spotřebovává proud) - podobně jako u transformátoru - po ukončení magnetizace se na cívce vytvoří quazistacionární magnetické pole střídavého proudu (podobné stacionárnímu magnetickému poli stejnosměrného proudu DC)
proud na cívce vytvoří něco jako zpětnou okliku - v rámci magnetizace se vrátí nejprve zpět na začátek cívky - a teprve po ukončení magnetizace cívkou prochází dál do obvodu
/původní předpoklad byl - že předbíhání a zpožďování napětí vůči proudu je přesně naopak - tedy že kondenzátor se nejprve nabíjí - a proud se tedy zpozdí, a na cívce zase vytvoří něco jak zkratku - podle aktuálních informací kondenzátor se zároveň nabíjí a zároveň jím prochází proud - napětí se tedy "zpomalí" dvojí "aktivitou" - cívka se nejprve "magnetizuje" - čímž se zpozdí proud/
1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
Jakmile se obvod s cívkou připojí ke zdroji a cívka se dostane pod napětí - automaticky se kolem cívky začne vytvářet magnetické pole. Čistě teoreticky se magnetické pole utváří i kolem lineárního vodiče - jeho hodnota je ovšem oproti magnetickému poli cívky prakticky zanedbatelná.
Magnetické pole charakterizují a definuji indukční veličiny indukčnost (L), magnetická indukce (B) a magnetický indukční tok (psí). Magnetická indukce je orientována od mínus k plus - neboli od severu k jihu - tedy má opačnou orientaci než elektrický proud od plus k mínus.
Jelikož se v blízkosti cívky nenachází žádný další vodivý předmět - nastane situace, že indukční tok přesně kopíruje průběh indukce - směřuje tedy se vzdálenějšího konce cívky od zdroje (tedy pomyslného minus, či severu cívky obchvatem zpět na začátek cívky - tedy než její jižní magnetický pól neboli plus).
Indukční tok tedy na téže cívce ze které vychází indukuje další elektrické pole - ovšem s opačnou orientací - a tedy i opačnou polaritou napětí. V cívce se pak vytvoří (dejme tomu) protinapětí oproti původnímu napětí ze zdroje. Jinak hodnota tohoto indukovaného napětí ve voltech je úplně stejná jako původního napětí ze zdroje. Alespoň na počátku.
Jelikož k indukci elektrického napětí dochází pouze u NEstacionárního magnetetického (tedy zvyšujícího se, či snižujícího se) - nikoliv u magnetického pole stacionárního - nadále jsou možné dvě varianty).
1. po upotřebení napětí ze zdroje na indukci se takto vytvořené magnetické pole se ustálí na maximální hodnotě - čímž se magnetické pole změní na stacionární a přestane začne na cívce indukovat (proti)napětí -> načež toto indukované napětí začne slábnout - a na cívce se umožní průchod elektrického proudu - který při poklesu napětí na nulu dosáhne maximální hodnoty a elektrický obvod se začne chovat jako běžný obvod s napětím i proudem - jenom s jistým zpožděním.
2. v úvahu přichází i varianta že magnetické pole kolem cívky z počátečního maxima poklesne na nulu - tedy indukované (proti)napětí se bude snižovat tímto způsobem.
Tedy asi tímto způsobem by u cívky mělo docházet ke zpožďování proudu za napětím.
OBSAH
ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části
první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"
druhý rozdělovník
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie
1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)
ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby
rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové
jak zbylo zmíněno v úvodu - proud jako takový se za napětím nezpožďuje ani nepředbíhá - spíše se posouvá fáze frekvence proudu vůči napětí
zapojený obvod vlastně nikdy není bez napětí - a proud se začne vytvářet, nebo alespoň spotřebovávat - až po zapojení spotřebiče, čili pojem proud se předbíhá před napětím je poněkud zavádějící, neboť obvod je pod napětím vždy
jak tedy asi probíhá jev nazývaný předbíhání, či zpožďování proudu...
kondenzátor,kde se proud tzv. předbíhá
po zapojení obvodu s kondenzátorem - je pod napětím celý obvod
vytvoří se určitý přechodný - či počáteční stav - kdy obvodem sice začne procházet proud - ale zároveň se začne nabíjet kondenzátor - perioda frekvence napětí se tedy dejme tomu zahustí vůči procházejícího proudu- tento jev by měl probíhat až do chvíle nabytí kondenzátoru - v tomto okamžiku se hodnoty periody proudu a napětí srovnají - vzhledem k předchozímu přechodnému stavu - bude perioda proudu posunutá vůči napětí - což si lze představit že 0lová hodnota proudu (na počátku osy x) nastane v okamžiku kdy perioda napětí bude mít maximální velikost - ovšem zápornou hodnotu -> tedy výchozí nula vůči záporu se může jevit jako předbíhání
cívka, kde se proud tzv. zpožďuje
po zapojení obvodu s cívku - je pod napětím celý obvod
na cívce se ovšem ponejprv vytvoří - či indukuje proměnlivé magnetické pole - a proud nepokračuje v obvodu nadále jako souputník napětí <<< nýbrž zpět po magnetickém indukčním toku na začátek cívky - cívka se do svého nabytí chová přibližně jako transformátor, přesněji transformátor či transportér vlastního proudu zpět na začátek cívky
skrze magnetický indukční tok se proud transformovaný zpět na začátek cívky začne opět indukovat na vodiči - kde se posiluje - zatímco původní proud se spotřebovává na indukci cívky a slábne
po spotřebování - či po snížení výchozího proudu na nulu indukce ustane - proměnlivé magnetické pole na cívce se promění na stacionární - proud již prochází cívkou a dál celým obvodem, jenom váze jeho frekvence je poněkud opožděna vůči napětí - vzhledem k předchozí probíhající indukci.
OBSAH
ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části
první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"
druhý rozdělovník
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie
1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)
ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby
rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD
3. část "ČKD" - město strojní práce
3L ČKD lokomotivka
rozcestník ČKD lokomotivka
Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu (hlavní příspěvek na téma ČKD) - dieselové lokomotivy 2
ČKD Lokomotivka (dieselové lokomotivy) Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz
ČKD Blansko (parní lokomotivy + strojírenská energetika) Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz včetně akumulační parní lokomotivy
Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440, druhy trakcí - Blog iDNES.cz rozcestník lokomotivy podle trakcí
stejnosměrné elektrické lokomotivy Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Praha Bubny a Choceň - Blog iDNES.cz
střídavé elektrické lokomotivy Stanice Havl. brod a střídavé lokomotivy S 489.0, S 499.0, S 699.0 / textilní průmysl - Blog iDNES.cz
Zajímavým výrobkem ČKD (kupodivu ČKD mělo i pobočku v Brně) je třeba železniční drezína s jeřábem MUV - 69,2 - 154 .
Lokomotiva řady 710 (původně řada T 334.0) je motorová lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu, určená pro lehký posun a lehkou traťovou službu v nákladní dopravě. Vyráběla ji pražská firma ČKD (závod Sokolovo, od lokomotiv T334.0534 a T334.0038 pak závod Tatra Smíchov do r. 1966). Výroba pak pokračovala na Slovensku v SMZ Dubnica a TS Martin. Pro ČSD, včetně TSS bylo dodáno 99 strojů, dalších několik set kusů bylo vyrobeno pro vlečkové provozy v podnicích i na export do NDR, Maďarska, Indie i Rumunska. Byla vyráběna v letech 1961–1973.[zdroj?]
Zhruba v polovině padesátých let došlo v Československu k rozhodnutí vyzkoušet u motorových lokomotiv kromě elektrického přenosu také přenos hydrodynamický. Vzhledem k tomu že by byl vývoj příslušných komponent příliš dlouhý a složitý, byla vyjednána licence na části převodovek se švédskou firmou Svenska Rotor Maskiner. Ve spolupráci ČKD-SRM tak vzniklo několik typů převodovek pro různé výkonové kategorie lokomotiv. Jednou z nich byla převodovka H 350 Lr, určená pro připravovanou třínápravovou lokomotivu pro lehký posun. Před sériovou výrobou řady T 334.0 (710) bylo toto konstrukční řešení ověřováno na prototypu označeném jako T 324.0 a vyrobeném v roce 1959. Jeho zkoušky proběhly sice s problémy (zejména závady na motoru), ale po úpravách požadovaných objednavatelem ČSD byla zahájena sériová výroba lokomotiv řady T 334.0. Prototyp T 324.001 zůstal osamocen a pro svou atypičnost byl v depu Kolín nakonec odstaven a v roce 1974 zrušen.
MUV 69 je typové označení kolejového motorového univerzálního vozíku hojně používaného na českých a slovenských železnicích jako motorová drezína s plošinou pro přepravu nákladu a v různých modifikacích jako pojízdný pracovní stroj (vybavení hydraulickou rukou či jeřábem, sklopnou korbou, svářecím agregátem, elektrickým generátorem, plošinou pro opravy trolejového vedení, stroji pro údržbu traťové zeleně atd.). Výrobcem byl útvar ČSD Mechanizace traťového hospodářství Praha (závod Brno-Horní Heršpice). Od května 1992 byl útvar transformován v samostatný podnik MTH Praha a. s..
Modernizovaný kolejový univerzální vozík MUV 69.9 (původně 69.2), Ostrava-Mariánské Hory.
Vyrobeno bylo kolem 1000 vozíků tohoto typu.[1] MTH Praha uvádí v referencích na svých stránkách 741 kusů MUV 69 dodaných v letech 1968–1991 do České republiky, 234 na Slovensko a 6 kusů MUV 69/750 do Německa.[2] Rekonstruované a modernizované verze mají například označení MUV 69.1 až MUV 69.7, MUV 71, MUV 73. Na bázi tohoto typu jsou postaveny také například stroje ZŠ 72, KSF 70, PUŠL 71, MMD 01, MV 20 a tatranská úzkorozchodná modifikace MUV 1000.
s Brnem rovněž souvisí provoz další lokomotivy ČKD, která
Lokomotiva řady 710 (původně řada T 334.0) je motorová lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu, určená pro lehký posun a lehkou traťovou službu v nákladní dopravě. Vyráběla ji pražská firma ČKD (závod Sokolovo, od lokomotiv T334.0534 a T334.0038 pak závod Tatra Smíchov do r. 1966). Výroba pak pokračovala na Slovensku v SMZ Dubnica a TS Martin. Pro ČSD, včetně TSS bylo dodáno 99 strojů, dalších několik set kusů bylo vyrobeno pro vlečkové provozy v podnicích i na export do NDR, Maďarska, Indie i Rumunska. Byla vyráběna v letech 1961–1973.
Zhruba v polovině padesátých let došlo v Československu k rozhodnutí vyzkoušet u motorových lokomotiv kromě elektrického přenosu také přenos hydrodynamický. Vzhledem k tomu že by byl vývoj příslušných komponent příliš dlouhý a složitý, byla vyjednána licence na části převodovek se švédskou firmou Svenska Rotor Maskiner. Ve spolupráci ČKD-SRM tak vzniklo několik typů převodovek pro různé výkonové kategorie lokomotiv. Jednou z nich byla převodovka H 350 Lr, určená pro připravovanou třínápravovou lokomotivu pro lehký posun. Před sériovou výrobou řady T 334.0 (710) bylo toto konstrukční řešení ověřováno na prototypu označeném jako T 324.0 a vyrobeném v roce 1959. Jeho zkoušky proběhly sice s problémy (zejména závady na motoru), ale po úpravách požadovaných objednavatelem ČSD byla zahájena sériová výroba lokomotiv řady T 334.0. Prototyp T 324.001 zůstal osamocen a pro svou atypičnost byl v depu Kolín nakonec odstaven a v roce 1974 zrušen.
Úzkorozchodné lokomotivy TU 47,0 / 705,9
Dieselelektrické úzkorozchodné lokomotivy - původně řady T 47.0, později TU 47.0, od roku 1988 podle zcela nového označení jako 705.9 objednalo ministerstvo dopravy v roce 1946t a úzkorozchodky ČSD se měly stát prvními tratěmi kde byla ve veřejné dopravě zrušena parní trakce. Šlo prakticky o první dieselelektrické lokomotivy, vyvíjené v ČKD zcela od základu a první stroj byl vyroben až v červenci 1954.Lokomotivní skříň je postavena na hlavním rámu, který je sestaven ze dvou podélníků a několika příčníků, zvláštností jsou chybějící čelníky.
Mechanická část
Uspořádání lokomotivy
Lokomotiva řady 705.9 je skříňová podvozková lokomotiva se dvěma čelními neprůchozími kabinami strojvedoucího, přesněji stanovišti, služebním oddílem a strojovnou.
Podvozky
Lokomotiva má dva hnací podvozky, každy podvozek se dvěma nápravami, tedy na každé straně čtyři hnaná kola.
Pohon
Ve strojovně je uloženo motorgenerí, skládající se ze spalovacího motoru a připojeného trakčního generátoru. Spalovací motor je typu ČKD 12 V 170 DR - jde o vznětový čtyřdobý nepřeplňovaný dvanáctiválec s válci do V a přímým vstřikem paliva. Palivo je dopravováno samospádem z palivové nádrže nad motorem. Chlazení motoru je vodní, se dvěma chladiči. Další dvojice chladičů obstarává chlazení mazacího oleje.
Trakční generátor
Zdrojem elektrické energie pro trakční motory je stejnosměrný elektrický stroj - konkrétně trakční dynamo typu SS 53/28x4. Ověem při startu v sériovém buzení slouží trakční dynamo jako startér.
Regulace výkonu a rychlosti
Otáčky motoru a tím i trakční výkon jsou voleny pákovým šestistupňovým řídicím kontrolérem (i když DC stroj na rozdíl od AC elektrických motoru regulaci výkonu umožňuje, zejména pokud je v systému jen jeden motor).
Elektřina na stanovišti
Elektrickou energii pro palubní síť dodává niklokadmiová akumulátorová baterie o 80 článcích a napětí 110 V. Dobíjení baterie zajišťuje mechanicky poháněné dynamo. Rekonstruované lokomotivy disponují novou baterií o napětí 24 V.
odkaz na rozcestník úzkorozchodné železnice Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz
a toto je naše poslední lokomotiva
a jaktože poslední táto?
jakože poslední v pořadí synku
rozcestník jeřáby a stavební stroje (nejen z ČKD)
ČKD město strojní práce Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu (hlavní příspěvek na téma ČKD) - autojeřáby ČKD
Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.cz
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz
autojeřáby ČKD
jeřáb ČKD na podvozku vozu Tatra 148 při a jak se staví Barandovský most
příspěvek na téma stavební stroje Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz
statika mostů a album mostů Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby - Blog iDNES.cz
stacionární těžní parní těžní stroj firmy Braitfeld - Daněk
více "dolování stříbra a olova v Příbrami" Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
letecké konstrukční oddělení PRAGA
Koncern ČKD vyráběl také letadla - ovšem pod značkou PRAGA - což byl i název leteckého konstrukčního oddělení v rámci koncernu. Vlastně výroba probíhala ve vojensko-tovární letištním komplexu Letňany a letadla PRAGA doplnila Aero, Letov a Avii. Letouny PRAGA - spíše sportovní byly charakteristické svou koncepcí hornoplošníku....
Poměrně originálním letounem byla Praga E-210 bylo čtyřmístné dopravní letadlo postavené leteckým oddělením ČKD roku 1936. Mělo neobvyklou konfiguraci umístění motorů Walter Minor 4 v tlačném provedení. Ocasní plochy a podvozek byly významně změněny před druhou světovou válkou a po válce byl modifikován na silnější verzi označenou jako E-211.
Použit dvakrát řadový čtyřválec inverzní motor Waiter Minor. Výhodná hmotnost byla dosažena použitím hliníkových a manganisiových slitin, podobně jako u motorů Rols - Royce. 4 x zalomený klikový hřídel chromhliníkové oceli, rozvod OHV disponoval v každé hlavě sacím a výfukovým ventilem, které byli ovládány vačkovým hřídelem uloženým v klikové skříni.
automobilka Praga Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
OBSAH
ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části
první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"
druhý rozdělovník
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie
1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)
ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby
rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD
rozcestník letectví první republiky Praha
firma AERO
letecká pošta a letiště Kbely Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta - Blog iDNES.cz
firma Avia
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4 - Blog iDNES.cz
konstrukční oddělení Praga
Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD (tento příspěvek)
rozcestník. letecký mechanický pohon
hlavní příspěvek pro pohon v mechanice Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz
hlavní příspěvek pro pohon v letectví C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody - Blog iDNES.cz
letecký pístový pohon
pístové letecké motory Zlín
pístové letecké motory Praga
Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD (tento příspěvek)
Fler BLOG | archivace.kvalitne / Letadla Praga a pražská tovární letiště ve Vysočanech
pístové letecké motory Dawotine
U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz
turbovrtulový pohon
OBSAH
ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části
první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"
druhý rozdělovník
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie
1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)
ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby
rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Sledujeme online Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
Poslední případ nedobrovolné sterilizace může být i tři roky starý, říká právnička
Nedobrovolná sterilizace žen není jen záležitostí, která se odehrávala v době totality. Případů po...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Prodej rodinného domu 123 m2 Skalka
Skalka, okres Hodonín
4 800 000 Kč
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x