Akumulace elektrické energie 3 - oprava baterií
odkaz na tématický rozcestník autoelektrika celkově Hallův efekt, autoelektrika a elektromobil - Blog iDNES.cz
odkaz na tématický rozcestník autobaterie - elektromobil Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobily - Blog iDNES.cz
odkaz na příspěvek na téma elektrické rozvody v letadlech Boeing 707, letiště Wien - Schwechat V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz elektrické rozvody v letadlech - letecká navigace
obsah
1. přejímka baterie s drobnými opravami a posouzením elektrolytu
2. měření upotřebitelnosti baterie (zjišťování použitelného napětí, měření elekrolytu, zjišťování kapacity)
3. Oprava baterie
3s sulfitace
3z zkrat
4. nabíjení baterie
5. rozdělení elektrických okruhů v automobilu
,Autobaterie je vlastně výchozím elementem pro celou instalaci ve vozidlech, nejprve tedy nástin průběhu celé elektroinstalace v automobilu Škoda Octavia (1959)
nejprve trochu teorie na téma znaménka u elektřiny
Autobaterie jako zdroj elektřiny s výchozím kontaktem kladnou anodou - a zápornými elektrony jako nosiči elektrického proudu
nabitá autobaterie má kladný náboj - nosičem elektrického proudu jsou ovšem elektrony se záporným nábojem mínus -> z čehož vyplívá jistý protimluv
historicky bylo zavedeno značení jakoby naopak - což vede k mnoha protimluvům v názvosloví
podle reálného značení
--------------------------
(protony plus, elektrony minus) jakoby nosičem elektrického proudu byly (podle označení zdroj spotřebič) kladné protony - jelikož při nabíjení se autobaterie stává kladnou, a zároveň se kapalina uvnitř náboje z technické vody přetváří na kyselinu - ovšem současně jako reálný nosič náboje elektřiny jsou označovány záporné elektrony - z čehož plyne - elektřina jakoby se přenášela přes kladný kontakt (tedy spojení anoda plus zdroje - tedy autobaterie - na kladný kontakt spotřebiče - což by měl být v případě automobilu kladný kontakt - tedy anoda zapalovací svíčky)
(záporný kontakt - tedy katoda minus je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění nebo zpětný vodič) - při nabíjení autobaterie z jednoho vozu na druhý se také zapojují kontakty plus na plus - minus na kostru)
výhodnější, či ideální
-----------------------
by bylo značit kladným znaménkem nosiče elektřiny, tedy elektrony
podle reálného - reálného značení - kdy jakoby nosičem elektřiny byly kladné protony - ale i podle ideálního značení - podle kterého by byly nosičem proudu kladné elektrony - je základním kontaktem PLUS - kladná anoda - a druhý kontakt MINUS (záporná katoda) je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění - či zpětný vodič
vzhledem k tom. že PLUS JE HLAVNÍ KONTAK ze kterého proudí elektřina (podle reálného zavedeného značení jakoby se znaménkem PLUS pro protony - PLUS by při ideálním značení se znaménky naopak a kladnými protony odpovídalo i danému ději jak funkčně - tak elektrofyziálně)
tedy PLUS je hlavní kontakt -
a zapojuje se PLUS na PLUS jak při nabíjení se zdroje na automobil, tak při nabíjení z jednoho automobilu na druhý
zatímco MINUS je vedlejší kontakt pro zemnění - či zpětný odvod vybitého náboje (nulování) - ovšem aby byl elektrický okruh uzavřen - zapojuje se minus z prvního automobilu na kostru druhého automobilu (nebo na kontakt mínus - při nabíjení ze zdroje)
vlastní příspěvek
Akumulace elektrické energie 3 - oprava baterií
Spíše se jedná o záležitost pro profesionální opraváře-údržbáře. A dokonce zdaleka ne opraváře ve všech opravnách - ale pouze v těch opravnách, které jsou sloučeny s nabíjecími stanicemi - jak tomu bývá u velkých podniků - nebo traktorových stanic.
Oprava baterie se člení do tří fází...
- přejímka baterie s drobnými opravami a posouzením elektrolytu
- měření upotřebitelnosti baterie (zjišťování použitelného napětí, měření elekrolytu, zjišťování kapacity)
- případná oprava baterie
- nabíjení baterie
Autobaterie v podnikových opravnách dokonce mívají svou evidenční kartu - na které jsou zaznamenávány veškeré zásahy a opravy.
ad1 - přejímka baterie
Při přejímce se baterie nejprve baterie zhruba prohlédne - aby se zjistilo zda baterie není viditelně poškozená, takzvaná zalévací hmota - což je v podstatě pryskyřičný lep - užívaný na víku baterie jako lepidlo či těsnění - tedy zda není zalévací hmota popraskaná (zde se pro případnou opravu uplatňuje elektrická lopatka - což je pájka s násadkou - kterou se dá popraskaná zalévací hmota nahřát a rozetřít.
Dále se kontroluje jaký je stav mezičlánkových spojek - či můstků - plus jaký je stav pólových vývodů elektrod a zda nejsou uvolněny. Rovněž se čistí povrch elektrolytu při zašroubovaných zátkách do jednotlivých článků baterie.
A ještě se při přejímce zkoumá výška hladiny roztoku elektrolytu. Měříme ji skleněnou trubičkou, po ponoření a naplnění roztokem se horní konec ucpe a trubička vytáhne na světlo a odečte hodnota na stupnici.
ad2 - měření elektrolytu a zjištění odvozených veličin - kapacita, napětí atd
Posléze se zjišťuje stupeň vybití elektrolytu - a to trojím způsobem...
Možná je na začátku vhodné zmínit několik obvyklých závad baterie - které obvykle snižují její kapacitu
- sulfitace (při měření se projevuje nižším napětím a zpožděním)
- zkrat (se naopak projevuje vyšším napětím)
- zmenšení kapacity baterie - projevující se snížením podílu na aktivní hmoty elektrody
ad2A - měření elektrolytu podle hustoty. Hustota roztoku je dále patrná podle vyloučeného sirníku na elektrodách.
Při vlastním měření se využívá faktu - že při vybíjení klesá hustota rovnoměrně.
Jak přibývá v baterii vody - hustota povolí!
Je-li známa hustota elektrolytu baterie v nabitém stavu například při minulém měření po nabití - zjistí se stupeň vybití baterie z rozdílu hustot mezi minulým a aktuáním měřením.
stupeň vybití se odvodí z tabulky podle hustoty
Je-li ovšem teplota vody odlišná od jmenovité - či normované teploty 25C - přepočte se naměřená hustota na normovanou hustotu podle další tabulky
ad2B - . kontrola stavu vybití měřením napětí
Zkoušečka napětí je vlastně zařízení - které je konstruováno aby z baterie odebíralo proud
voltmetr + regulační odpor - přičemž, toto zkoušecí zařízení by mělo odebírat proud - který by měl odpovídat startovacímu proudu - a velikost odebíraného proudu záleží právě na odporu zkoušečky.
Aby bylo měření spolehlivé - je třeba aby odebíraný proud zkoušečkou odpovídal startovacímu proudu - zkoušečka však ne vždy je v tomto smyslu s baterií v koherenci a musí se provádět přepočty.
Voltmetr měří vlastně napětí na vybíjecím odporu - který je o něco menší než u článků (o rozdílnou v napětí na odběrných hrotech a odporu) - takže i zde je třeba provést odpočet.
Napěťový zkoušeč se používá asi 5s - pokud během tohoto intervalu napětí rychle klesá - svědčí to poruše článku.
Voltmetr je třeba přitlačit ke oválným kovovým vývodkám elektrod
ad2C
Nejlépe a nejpřesněji se dá stav napětí akumulátorové baterie zjistit kapacitní zkouškou.
Kapacita je hodnota - která se udává v ampérhodinách.
Ampérhodina (značka Ah) je jednotka elektrického náboje v oboru elektrotechniky odpovídající potenciálu dodávat proud 1 ampér po dobu 1 hodiny. Používá se pro vyjádření kapacity galvanických článků nebo akumulátorů, zatímco u kondenzátorů se udává elektrická kapacita s jednotkou farad. Ampérhodina není jednotka SI a ve fyzice se proto používá odpovídající odvozená jednotka SI coulomb (1 Ah = 3600 C).
Protože proud je na základě Ohmova zákona závislý na napětí, je pro srovnání kapacity baterií o různém napětí nutné použít hodnotu ve watthodinách (Wh), která se určí vynásobením kapacity v ampérhodinách jmenovitým napětím.
P = U . I
C= T(2+(P/10))
z čehož plyne - že při výpočtu výkonu a následně i kapacity je měřením potřeba zjistit veličiny napětí (U) a čas (T) zatímco velikost zkušebního proudu se nastaví regulačním obvodem měřícího zařízení - a odpovídá 1/10 startovacího proudu.
Před vlastní kapacitní zkouškou se musí akumulátorová baterie dokonale nabít, a připojí se v opravně k a nabíjí jmenovitým regulačním proudem o velikosti 1/10 kapacity - tzv. PŘÍPRAVNÉ NABÍJENÍ.
Přípravné nabíjení probíhá až do konečných příznaků nabitého stavu - který se pozná podle
- ustáleného napětí (měřeného voltmetrem)
- hustoty elekrolytu (což lze zjistit pohledem nebo hustoměrem).
Již při tomto PŘÍPRAVNÉM NABÍJENÍ lze identifikovat řadu závad na jednotlivých článcích, které může způsobit
- sulfitace (při měření se projevuje nižším napětím a zpožděním)
- zkrat (se naopak projevuje vyšším napětím).
Pokud jeden článek při dobíjení "zaostává" lze dobít dodatečně - ovšem elektrolyt v tomto článku má i zpravidla odlišnou hustotu - a je potřeba například zahustit (část elektrolytu článku se odsaje a nahradí elektrolytem ze zásoby o nižší koncentraci)- nebo je elektrolyt potřeba naopak naředit - nejčastěji při zkratu - doleje se tedy destilovanou vodou.
Po úpravě koncentrace se pak nabíjí ještě 50 až 60 minut a další 30 minut trvá než se může změřit hustota elektrolytu v tomto konkrétním článku.
Po dalších dvou hodinách se provede vlastní kapacitní zkouška.
Výsledek kapacitní zkoušky se porovná s předchozí kapacitní zkouškou.
Kapacita baterie také odráží způsob jakým je baterie používána - tedy například na způsobu jízdy - zda jde například o jízdu na krátké úseky s častým startováním - nebo jsou jízdní úseky spíše dlouhé - bez přestávek.
Při jízdních cyklech - baterie opakovaně nabíjí a vybíjí
Kapacita baterie při prvních třech cyklech postupně roste ze dvou třetin na téměř 100procent - a následně se opět snižuje - ale pak začne pozvolna klesat například v důsledku opotřebení elektrodových desek - provázené úbytkem aktivní hmoty
3. Oprava baterie
ad3s sulfitace
Některé závady je možné odstranit bez rozebrání - například při nepříliš rozsáhlé sulfitaci je možno odstranit krystalický sulfid olovnatý elektrickou cestou.
Z baterie se vyleje elektrolyt a několikrát propláchne destilovanou vodou.
Během naplnění destilovanou vodu se baterie se baterie nabíjí slabým elektrickým proudem (asi jedna desetina hodnoty jmenovitého proudu)...
- přičemž se rozpouští zkrystalizovaná vrstva sulfidu olova - dovnitř elektrody se rozšiřuje zkrystalizovaná vrstva elektrolytu - a směrem do roztoku destilované vody probíhá okyselování - tedy se ve vodě vytváří kyselina sýrová a vlastně elektrolytický roztok - což se provádí - dokud hustota elektrolytu nedosáhne hodnotu 1,1 - kdy se nabíjení přeruší a roztok vyleje.
Celý cyklus se několikrát opakuje - baterie se znovu naplní destilovanou vodou - celý proces se ukončí - až hustota roztoku přestane narůstat - a po vylití poslední várky elektrolytu se baterie naplní například novým elektrolytem o odpovídající koncentraci pro správnou funkci.
ad3z zkrat
v určitých případech lze naopak odstranit i zkrat bez rozebrání...
(obvykle se jedná o odstranění zkratující kalové vrstvy při dně).
Při tomto procesu se naopak hustota roztoku snižuje - baterie je potřeba částečně vybít - zapojí se tedy tak - aby z ní vedl vybíjecí proud.
Vybíjení probíhá až do vybíjecího napětí 1.75V.
Pro odstranění zkratu je třeba baterii ale ve většině případů rotebrat.
K tomu je třeba uvolnit mezičlánkové spojovací můstky
a zároveň provrtat kovové vývody elektrod...
(nejlépe speciální dutou frézou - zručný pracovník může i vrtákem),
4. nabíjení baterie
Opravenou baterii je tedy možno nabít...
5. rozdělení elektrických okruhů v automobilu
AUTOELEKTRIKA
Jan Tomášek
Úsvit Lužice - Jindřich Ptáčník a kníže Václav
Malá výprava do desátého století na území dnešního Německa na výhod od Labe a částečně také do Čech.
Jan Tomášek
Elektrické a magnetické pole (2) - magnetizace, elektromagnetismus (rozvody v továrnách 2)
Poměrně důležitý děj - při fungování elektrotechnických strojů je krátký přechodný děj zvaný magnetizace - tedy jak silné magnetické pole může příslušná součást přenášet.
Jan Tomášek
Velká cena Brna a motocykly Kawasaki
Svodka na dané téma -z různých podkladů. Jistým překvapením bylo zjištění -- že značka Kawasaki byla velmi úspěšná dejme tomu ve zlatém období původního brněnského okruhu - tedy přibližně kole roku 1980.
Jan Tomášek
Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa)
Příspěvek je zároveň rozcestník na téma mechanika pohybu /kinematika a dynamika/. Porvovnání mechanických a elektrických převodů - tedy pastorek - kolo a transformátorů. Základními veličinami převodů je rychlost nebo napětí.
Jan Tomášek
Haló haló 3 Jak se připojit k internetu 12- tarify, aplikace, telefon místo počítače
Telefonní tarify - a rozcestník a odkazy na téma počítače, telefony a internet - plus další související témata z dřívějška.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Přímý přenos Poslanci se přeli o vládou navrženou změnu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Omyl i zneužití. Poznat predátorské časopisy není vždy lehké, říká akademik
Publikování v časopisech, které se tváří jako vědecké, může být jen omyl nebo i dlouhodobá snaha...
Rozhodnutí o přijetí či nepřijetí eura v Česku udělá příští vláda, říká Fiala
Dvacet let od vstupu do Evropské unie Česká republika stále nepřijala společnou evropskou měnu...
Pronájem bytu 2+kk, 44m2, po rekonstrukci, částečně řízený. Neplatíte provizi RK.
Heranova, Praha 5 - Stodůlky, okres Praha
13 700 Kč/měsíc
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x