Vlaky začínají být trendy & cool

Pokud jste pár let nejeli vlakem, připravte se na menší šok. Pozitivní. Minimálně na příhraničních tratích teď totiž jezdí vlaky, jimiž je čirá radost cestovat. Pryč jsou tvrdé koženkové sedačky, smradlavé suché záchodky nebo dveře, na jejichž otevření potřebujete bicepsy Oty Zaremby. 

Už žádné suché díry s výhledem na ubíhající kolejnice. Vlaky teď mají kultivované toalety.Jan Stránský

Kdepak, teď vás díky spolupráci s Němci a nástupu a tlaku konkurenčních dopravců svezou moderní, čisté soupravy, s pohodlnými křesly, kultivovanými toaletami, elektronickým ovládáním dveří a téměř celoskleněnými stěnami, které nabízejí parádní výhled do krajiny. Některé vozy mají i přípojky pro notebook a Liberecký kraj teď plánuje, že do nových vozů Stadler zavede i bezplatný internet. Dokonce bych si dovolil zaspekulovat, že komfortní prostředí se odráží i v chování průvodčích - jel jsem teď v posledním měsíci vlakem asi šestkrát a pokaždé jsem narazil na milou, uctivou a profesionální obsluhu.

Na druhé straně samozřejmě dál trvá řada problémů, které cestování po železnici znesnadňují a znepříjemňují. Jako docela zásadní bych viděl nádraží. V Liberci je teď sice opravené a vylepšené, uvnitř jsou pekárničky a obchůdky, je to zkrátka moderní nádraží západního střihu. Pořád ale stojí mimo přirozené uzly, kde se dnes lidé nejvíc pohybují (terminál Fügnerova), takže pokud pracujete v centru a rozhodnete se do práce cestovat vlakem, musíte si na cestu k vlaku vyčlenit tak patnáct minut. A to nemluvím o Jablonci, kde je nádraží úplně mimo střed města a ani nově vybudovaná zastávka nazvaná "Centrum" dostupnost železnice moc nevylepšila. A co třeba teprve v Harrachově. Tam se nádraží skrývá hluboko v lesích nad městem. Cesta k němu trvá svižnou chůzí dvacet minut, a to do relativně prudkého kopce. Pro řadu potenciálních pasažérů fatální handicap. To jsou potíže, které trvají, a které se asi bez neúnosně vysokých investic nepodaří překonat.

Přesto mi pokrok, který se na dráze odehrál, přijde fajn. Cestování železnicí se postupně zbavuje odéru „sockovitosti“. Pokud dnes jedete vlakem do práce nebo na výlet, už tím nedáváte najevo, že nepatříte k nejbohatším a že si jinou variantu (= vlastním autem) nemůžete dovolit. Naopak, cestování vlakem je už dnes nejen ekologičtější a levnější, ale je i co do komfortu srovnatelné s jízdou autem. Navíc čas dosud věnovaný osamělému točení volantem a spílání ostatním řidičům v dopravních zácpách můžete věnovat užitečnějším činnostem, práci na laptopu nebo četbě, kupříkladu.

Krátce řečeno: cestování vlakem začíná být opět módní záležitostí.

Autor: Jan Stránský | úterý 22.5.2012 14:36 | karma článku: 12,47 | přečteno: 1391x
  • Další články autora

Jan Stránský

Zase cikánské lágry?

30.4.2012 v 8:05 | Karma: 27,53

Jan Stránský

E-kuřákovo martyrium

20.4.2012 v 7:32 | Karma: 20,73