Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Koncentrák Buchenwald VII: Transporty utrpení

Do nacistických lágrů byly vypravovány pravidelné transporty. Hlavním dopravním prostředkem se stal vlak. Cesta bolesti a smrti po kolejích dala každému vězni představu co ho čeká na jejím konci.

   U vlaků do vyhlazovacích táborů většina cestujících netušila, že na konci cesty je čeká smrt. Němci jim nechali zavazadla. Lidé se často domnívali, že budou vysídleni někam na opačný konec světa a dostanou šanci žít. Netušili, že se stali součástí promyšleného psychologického procesu, který je měl ukolébat, aby byli v dalším dějství smrtící hry lépe ovladatelní. Od příjezdu na nádraží až po vstupní dveře do plynové komory. U transportů do koncentračních táborů nacisté nacpali cestující po stovkách do uzavřených nákladních vagónů, tzv. dobytčáků. Stráž zavřela dveře a zaplombovala je. Uvnitř nebylo nic k jídlu, ani k pití. Jen v koutě vagónu stál kbelík na výkaly, který zanedlouho přetékal a zapáchal. Vlak hlídali strážní, zpravidla s kulomety, rozmístění v pozorovatelnách upravených vagónů pro členy ostrahy.

   V dobytčácích museli vězni stát. Bylo jich tam nacpáno tolik, že neměli jinou možnost. Ani dostatek místa na to, aby si někdo sedl nebo lehl. Lidé se střídali tam, kde se uvolnilo trochu prostoru. Někteří měli svoje oblečení, jiní vězeňské mundúry nebo jen spodky a volnou košili. V létě z nich lil pot a cestující se o sebe otírali lepkavými a vlhkými těly. V tenkém oblečení v zimním období je trápil nemilosrdný mráz. Občas se někomu poštěstilo utéci. Podařilo se mu třeba vyříznout otvor v podlaze vagónu nebo na konci vozu, těsně nad jeho nárazníky, kam stráž nemohla vidět. Avšak nepozorovaně se uniknout podařilo málokomu. Pokud utečenec nezemřel na kolejích, kde ho rozmašíroval vlak, byla velká pravděpodobnost, že ho stráže zastřelí. 

Odkaz na video: Záběry z vlakových transportů do Osvětimi. YouTube.cz 

   https://www.youtube.com/watch?v=XaLQ9RXB--Y

   Utéci bylo těžké ještě z jednoho důvodu. Často docházelo k uvěznění celých rodin. Kolik otců by opustilo syny, nebo matky dcery? Pokud někdo upadl znova do zajetí, stráž ho většinou na místě zastřelila. Kdo měl výjimečně štěstí, byl pouze exemplárně potrestán, což znamenalo minimálně zbití do krvava nebo do bezvědomí. Vlaky nejezdily tak rychle jako dnes, cesta do táborů trvala několik dní. Souprava s lidským nákladem občas stála i několik desítek hodin, protože vlaky s válečným materiálem měly přednost. Transport mohlo také zničit spojenecké letectvo. Piloty stíhaček nebo bombardérů ani nenapadlo, že v dobytčácích jsou namačkány stovky osob. Čas ubíhal neskutečně pomalu. Nacisté se snažili vězně zlomit dříve, než dorazili do cíle. 

   Zápach potu a výkalů, hlad a hlavně palčivá žízeň. Někdy stráž otevřela dveře vagónu a podala trpícím vědro vody. Na každého vyšel sotva hlt. Žízeň se stala největším problémem. Není divu, že někteří vězni pili vlastní moč, jiní si rozřezali žíly a sáli ze svého těla krev. Děti, slabí, staří nebo nemocní se často udusili. Lidé umírali vysílením, žízní či dostávali infarkt. Mrtvoly nechali dozorci ve vagonech mezi živými až do místa určení. Uchovat si vlastní rozum vyžadovalo obrovskou vnitřní sílu. Kdo ji neměl, mohlo se mu stát, že zešílí. Pokud se někdo zbláznil, buď se z posledních sil vybičoval, křičel a zuřil, než se ho ostatním podařilo zklidnit, nebo upadl do letargie, sedl si na zem a nereagoval na nic. Je obdivuhodné, že se v každém transportu našlo pár jedinců, kteří dokázali do tohoto pekla vnést řád.

   Vymysleli třeba režim střídání a rotací, aby si vězni mohli alespoň sednout a na pár hodin se vyspat. Nebo strávit čas u malého větracího otvoru a dýchat čerstvý vzduch. Když transport přijížděl do cíle, řada cestujících ožila. Konečně. Těšili se na odpočinek, vodu, jídlo a spánek. První, co zahlédli mezi prkny dřevěných dobytčáků, byly řady ozbrojených dozorců SS se štěkajícími psy. Po otevření dveří se na ně spustil řev, střelba do vzduchu a někdy přímo do vagónů. Na ty co vystoupili ven, se snesly rány obuškem nebo bičem. Občas některý dozorce poštval na opozdilce psa. V Buchenwaldu pro mrtvé přijel nákladní automobil a živí museli běžet ze železniční stanice po cestě Caracho Weg až k hlavní bráně tábora. Z její vnitřní strany byl v ocelové mříži vyveden německý nápis: Jedem das Seine, Každému, co jeho jest. Utrpení mělo teprve začít, transport byl jen krutou předehrou. 

Příště: Koncentrák Buchenwald  VIII: Přijmout a zlomit

Odkaz na video: Trailer k německo-českému filmu Poslední vlak z roku 2006. Film téměř dokumentární formou podrobně líčí vlakový transport berlínských Židů do Osvětimi. Na režii se podílela naše již zesnulá herečka Dana Vávrová a ve snímku se objevila řada českých herců. YouTube.cz 

https://www.youtube.com/watch?v=Qlb2EnoomWg

Předchozí články série:

Koncentrák Buchenwald I: Oběšencův strom

http://jansik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=657218

Koncentrák Buchenwald II: Místo zla

https://jansik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=660524

Koncentrák Buchenwald III: Smrtihlav Karl Otto Koch

https://jansik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=669649

Koncentrák Buchenwald IV: Čarodějnice Ilse Kochová

https://jansik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=668122

Další informace o Ilse Kochové lze najít v článku ze série Dozorkyně smrti:

https://jansik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=552698

Koncentrák Buchenwald V: Vězněm v dobré společnosti

https://jansik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=661556

Koncentrák Buchenwald VI: Milující vrazi z SS

https://blogadmin.idnes.cz/admin/c/662652/preview-page.html

Americký historik Flint Whitlock a jeho knihy:

Buchenwald: Peklo na kopečku, rok vydání 2013

Buchenwaldské bestie: Karl a Ilse Kochovi a lampy se stínítkem z lidské kůže, rok vydání 2015

Přežil jsem Buchenwald: Moje osobní cesta peklem, rok vydání 2016

V drápech bestie, rok vydání 2010, autor Jan Hajšman, český novinář a vězeň

Wikipedie, otevřená encyklopedie

Muzeum koncentračních táborů Buchenwald a Mittelbau-Dora

https://www.buchenwald.de/en/171/

Fotografie a videa:

Wikimedia Commons, Wikipedie, otevřená encyklopedie, YouTube.cz, není-li uveden jiný zdroj nebo odkaz. Titulní fotografie Public Domain, odkaz: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Buchenwald_gatehouse#/media/File:Buchenwald_Ammunition_62133.jpg

Autor: Jan Šik | neděle 2.9.2018 18:00 | karma článku: 20,26 | přečteno: 944x
  • Další články autora

Jan Šik

Kdo jsou oběti zla?

Prosincová střelba na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze měla jeden efekt. Vytvořila atmosféru, v které se jisté osoby odhalují v plné nahotě.

24.2.2024 v 18:00 | Karma: 15,45 | Přečteno: 600x | Diskuse| Společnost

Jan Šik

Laskavý anděl a fólie na displej mobilu s drobky makové laskominy

Určitě každý z nás ve svém životě potkal laskavého člověka. Takového, který svůj skutek dokáže udělat pro druhého nezištně a bez postranních úmyslů. Prostě jenom tak.

10.2.2024 v 18:00 | Karma: 11,10 | Přečteno: 257x | Diskuse| Společnost

Jan Šik

Kauza psychiatr: Kdo za ni může?

V současné době čelí známý český lékař Jan Cimický obžalobě ve věci skutků se sexuálním podtextem. Tato aféra něco vypovídá nejenom o něm.

20.1.2024 v 18:00 | Karma: 24,82 | Přečteno: 745x | Diskuse| Společnost

Jan Šik

Analýza policejní akce očima čtenáře detektivek

Čtenáři detektivek dokáží detaily zločinu rozebrat na šroubky. Zvláště toho na filosofické fakultě, který se odehrál v předvánočním čase loňského roku.

13.1.2024 v 23:22 | Karma: 36,01 | Přečteno: 5041x | Diskuse| Společnost

Jan Šik

Věštba pro rok 2024: Hodně budeš někde

Co nás jednou čeká by chtěl vědět každý. Proto buďme rádi, když potkáme někoho důvěryhodného, kdo nám naši budoucnost předpoví.

31.12.2023 v 7:00 | Karma: 8,80 | Přečteno: 391x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Nevítají přistěhovalce, jsou xenofobní, řekl Biden o Japonsku a Indii

2. května 2024  20:57

Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...

„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás

2. května 2024  20:41

„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...

Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy

2. května 2024  18:22,  aktualizováno  20:15

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 407
  • Celková karma 18,21
  • Průměrná čtenost 1350x
Žijme přítomným okamžikem, ale nezapomínejme, že kdo nezná minulost, nemá budoucnost. 

 

"Spatřit svět v zrnku písku a nebe v divoké květině. Zachytit nekonečno v dlani a věčnost v jedné hodině". William Blake