Jan Hus - katolík, kněz a občan
I dnes jsem se několikrát dočetl, že Jan Hus, rozvraceč tehdejšího téměř dokonalého pořádku byl po právu - možná jen trošičku dobově podmíněném - upálen. Některým to je dokonce líto, ale tenkrát to prý bylo bohulibým zvykem. Tento postoj mě docela šokuje - tím víc, že jsem byl do svých 38 let také katolík.
Pokud v tomto článku řeknu církev, myslím tím její viditelnou podobu, žádnou mystiku. Proč? Prostě se budu zabývat fenoménem křesťanských církví ve společnosti. A tudíž budu hodnotit a popisovat jen to, co je jednoznačné, viditelné a uchopitelné.
Církev zde na zemi je společenstvím lidí. Má jejich přednosti a jejich slabiny. Církev má pochopitelně i duchovní ambice - alespoň to neustále tvrdí.
Naprosto neoddiskutovatelným faktem však je, že církev má na tomto světě i
mocenské ambice .
Křesťané budou tvrdit, že jejich církev založil Ježíš při poslední večeře. S tím nebudu souhlasit.
Církev - v její 1700 let trvající podobě - nezaložil Ježíš, ale římští císaři čtvrtého století.
Sám Hus je toho nejpřesvědčivějším důkazem. V církvi Ježíšově muselo platit: "Ne ten, kdo mi říká Pane, Pane, ale ten kdo činí vůli Boha Abrahámova, Izákova, Jákobova ...."
Dalším důkazem je skutečnost, že prvotní církev až do 4. století znala pouze jáhny a kněze. Neznala a nepotřebovala jakékoli preláty.
Velice rád bych zdůraznil, že v inkriminovaném 4. století vnikala i Vulgáta
- dodnes všeobecně příjmaný text Bible v latině.
Překlady do národních jazyků se dělaly přímo z vulgáty, žádné originály se až do 20. století nepoužívaly.
Vulgáta jako celek musí být poplatná době svého vzniku. Její nekritické absolutizování
je jedním ze základních zdrojů problémů v učení křesťanských církví.
Římský císař nebyl ani naivka ani blouznivec. Církev vyhodnotil jako nejlepší formu opory své i říše v měnícím se tehdejším světě. Potřeboval zkrátka nějakou "inovaci" která by Řím odlišila zcela zásadně od stále více se prosazujících "barbarů".
Cokoli bylo vyhodnoceno jako zpochybňování této opory a moci tak bylo přímo útokem proti císaři a jeho moci. Podle toho se také postupovalo. Od samého začátku.
Císař měl v té době naprostou moc i nad papeži. Nikajský sněm - který formuloval již r.325 nejzákladnější články a fundamentální modlitbu "Věřím v Boha" - řídil přímo císař. Papeže na sněm vůbec nepustil. Papež se účastnil až závěrečného schvalovacího ceremoniálu.
Upalování kacířů není žádný středověký výstřelek. První doložená poprava kacíře je z r. 382. V pátém a šestém století již hořely hranice ve velkém. V tomto ohledu jsou dokonce katolíci docela i žabaři.
Naprostou genocidu ženského principu - upalování čarodejnic ve velkém - spustili téměř všechny reformované církve. To co zvládli oni, je mnohonásobkem "katolického výkonu" v této oblasti.
Je docela zajímavé, že maximální hustota čarodejnických procesů a hořících hranic se nachází na území budoucí třetí říše.
Pokud se chcete podívat, co vlastně Jan Hus učil, odklikněte si na www.husitstvi.cz .
V období, kdy čeští stoupenci Viklefova realismu v čele s Husem zdůrazňovali křesťanský způsob života, nemohli být v žádném případě nařčeni z kacířství. K fatálnímu střetu došlo poté, kdy Hus a jeho reformní stoupenci začali prizmatem Viklefova realismu pohlížet na úlohu církve, která se ocitala tehdy v hluboké morální krizi.
Docela rád bych zdůraznil, že Jan Hus možná měl dělnický či rolnický původ, ale jinak byl katolickým knězem, měl nejvyšší možné vzdělání a několik let byl také rektorem Karlovy university.
Při studiu Husova učení jsem zažil jedno obrovské překvapení:
Hus vycházel z Viklefova učení rovněž při prosazování názorů týkajících se poslání světské moci:
Světská moc je bez jakéhokoli náznaku pochybnosti nadřazena nad mocí církevní!
M. Jan Hus tyto názory akceptoval takřka beze změny. Na tomto předpokladu byl založen Viklefův reformní program. Pojetí nadřazenosti moci světské nad duchovní sahá až ke Karlu Velikému a vzniku středověké Římské říše. Viklef však teoreticky propracoval koncepci a návod pro případ, že společenská situace není v souladu s Karolínskou tradicí. Jak by se měla za této situace zachovat světská moc, bylo dle Viklefa nasnadě. V případě, že oficiální církev sama v sobě nenalezne tolik odhodlanosti, aby našla správnou cestu k původnímu pastýřskému poslaní prvotní apoštolské církve, má světská moc oprávnění, aby církev k této nezištné pastýřské službě přiměla. Světská moc reprezentovaná panovníkem a šlechtou při tom musí postupovat v součinnosti se světskými úřady ale i s duchovenstvem zachovávajícím boží zákon.
Razantní zákrok proti provinilé církvi musí být panovníkem a šlechtou proveden
v souladu s božím zákonem a
rovněž tak nesmí být v rozporu s celospolečenskými zájmy.
Nedílnou součástí odejmutí světského panování církvi byla sekularizace církevního majetku, protože nezměrné bohatství mající původ v touze vládnout nad světem, neadekvátním pozemkovém vlastnictví, církevním fiskalismu, svatokupectví, mnohoobročnictví etc. byly hlavními původci hluboké krize církve. Proto bylo naprosto přirozené, že oba reformátoři nalezli v záležitostech týkajících se sekularizace církevního majetku podporu u dvorů svých panovníků i mezi příslušníky vysoké šlechty.
Vážení křesťané, dovedete si představit, jaké zrůdnosti v té době asi dělala církevní hierarchie?
Prostě Církev a církev je rozdíl. Tento rozdíl nenapraví ani svatořečení
všech dosavadních papežů papežem současným.
Pokud se na Husův život dívám nyní, tak vím, že z našeho novodobého pohledu
Hus byl mnohem více občanem, než knězem. Anebo v tom neviděl žádný rozdíl a rozpor.
Pro mě, jako někoho kdo byl katolíkem za minulého režimu, je to docela překvapivé zjištění:
Jan Hus se ve společenském životě spoléhal na etiku státní moci.
Etice moci církevní nedůvěřoval.
P.S. Princip naprostého nadřazení jakékoli státní moci nad mocí duchovní dovedl do extrému Martin Luther. Německé protestanské církve - až na malinké vyjímky - z tohoto důvodu naprosto podporovaly Adolfa Hitlera.
P.S2. Pokud budete diskutovat, mám zajímavý námět: Je historicky úspěšnější moc světská - při reformování moci církevní? Anebo je v historii úspěšnější moc církevní, při reformování moci státní?
Podobné téma:
5. a 6.červenec - svátky licoměrnosti křesťanských církví
Bůh Benedikta XVI. není zdrojem etiky. Je jen zdrojem jeho moci.
Křesťanství jako přímý zdroj holocaustu.
Římskokatolický kněz - můžeme mu říkat duchovní?
Svatá Boží Trojice - podvod tisíciletí
Církevní restituce - ano či ne? Církve - k čemu tady jsou?
Kam vede Grygara, Halíka i !! nás !! jejich primitivní dualismus?
Teologie je věda stejně jako astronomie či biologie.Cha cha chá!
Úsměvně úděsné - původ a aplikace dogmat římskokatolické církve
Bludný balvan č.3 pro křesťanskou akademii-Primát teologie nad vědou
Bludný balvan č.2 pro kardinála Duku za ne-vztah psyché a duše
Na čem stojí autorita římsko-katolické církve?
Gospa z Medžugorie Benediktu XVI.: opravte encykliku Fides et Ratio
Bludný balvan pro Halíka a Grygara č.1 - za papežskou neomylnost
Blízký konec nejrozšířenější utlačovatelské ideologie - křesťanství
Současná sociologie jako křesťansko-komunistická pavěda
Ústí nad Labem, 7.7. 2013
Jan Rýznar
Teologie s čumákem na zdi - co je to víra?
V diskuzích pod mými články se často objevu je slovo víra. Pokud mluvíme o víře v souvislosti s Bohem, tak vážení a milí: Víra NENÍ přesvědčení!
Jan Rýznar
Teologie používá mentální násilí jako vlastní vědeckou metodu.
Teologie přestala být vědou na konci čtvrtého století - první nám známou popravou heretika. Považovat teologii za vědu, znamená spolu s teology uznávat anebo spíše predikovat a deklarovat omezenost lidského poznání.
Jan Rýznar
Křesťanství popírá samo sebe - v učení o dědičném hříchu.
Křesťanské církve tvrdí, že každý z nás má dědičný hřích ... jen a jen oni nám ho odstraní. Nějakým viditelným úkonem, kterému říkají křest ... bez toho to prý nejde. Dokonce to svádí na Ježíše.
Jan Rýznar
Láska i jako lehounký dotek ... má stále stejnou moc a sílu.
Jak Láska vzniká, jak Láska působí? Kdoví - jistě všelijak. Ale pár řádek napoví a snad i mnohé prozradí. :-)
Jan Rýznar
Jsem inteligentní - vím, že mezi VS a NATO je zásadní rozdíl.Co vy?
V srpnu 1968 jsem byl sedmiletý kluk. Spousta věcí mi nedocházela, ale zážitků a vzpomínek z té doby mám spoustu. Celý den v rozhlase znělo stále znovu a dokola naléhavým hlasem následující prohlášení:
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Poslanci kývli na zákaz prodeje zemědělské půdy cizincům ze třetích zemí
Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schválila Sněmovna. Nemají na ní do budoucna vznikat...
Byty za peníze z korupce. Vyšetřování na Ukrajině ukázalo na nemovitosti v Praze
Premium V tuzemské bezpečnostní komunitě se už dlouho spekuluje o tom, že část milionů z korupce kolem...
Status umělce nemá nic společného se socialismem, hájí se ministr Baxa
Vysíláme Vládou prošla novela zákona, která přichází s novým pojmem: status umělce. V Rozstřelu o návrhu...
Muž násilím vnikl do školy v Litvínově. Policie ho našla v obchodě, kde kradl
Několik policejních hlídek včetně psovoda a speciální pořádkové jednotky zasahuje u gymnázia v...
Mezinárodní obchodník – balicí stroje
ManpowerGroup s.r.o.
Středočeský kraj
- Počet článků 228
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1556x
V neposlední řadě i úplně obyčejný život,kde musíme ověřovat vše,co jsme se naučili.
Seznam rubrik
- Aforizmy, významy slov
- Etika, občan a stát
- Filozofie vědy
- Fotoblog
- Kvantová fyzika, duch, hmota
- Křesťanství - u konce s dechem
- Osobní
- Politika
- Politika - ekonomie
- Politologie
- Pedagogika, školství a pod.
- Sociologie
- Spiritualita,církve
- Spiritualita-poezie
- Spol.vědy, církve a politika
- Vztahy,rodina
- Zdraví a psyché
- Nezařazené
- Armáda, bezpečnost, sebeobrana
Oblíbené blogy
- Andrea Anna Peldová
- Klára Mandausová
- David Nebeský
- Vanda Vávrová
- Jan Havelka
- Tomáš Briaský
- Kamil Novotný
- Pavel Tichý
- Tomáš Foldyna
- Jiří Mazánek
- Ivo Leinveber
- Karel Boháček
Co právě poslouchám
Oblíbené knihy
- Japonské umění války
- Kabala peněz
- Sedm návyků vůdčích osobností
- Kahlil Gibrán-promluv ...
- Tibetská kniha o životě a smrti
- J.Vacek - O jednotě a zlu
Oblíbené stránky
- Taiji.sk
- Dětský hospic Plamienok
- Problematika psychopatie
- kvantová psychologie
- Školákem v protektorátu