Slunce, seno a matyka

Za ta léta s logárem za opaskem jsem nasbíral celou řadu vtipů o matematicích a matematice, a tak jsem si řekl, že jich pár přeložím do češtiny. Možná vám budou povědomé. Toto je pokračování loňské série.

Motto:

Matematik je přístroj, který proměňuje kávu na věty.

(autorem výroku je pravděpodobně Alfréd Rényi)

+++++++++

Biolog, statistik a matematik sedí v zahradní hospůdce a pozorují svět. Do protější budovy vejde muž a žena. Po deseti minutách z budovy vyjde ten samý pár a vede si za ruku dítě.

"Rozmnožili se", vyhrkne radostně biolog.

"Pouze chyba pozorování, kolego", ozve se statistik. "V průměru prošlo dveřmi v každém směru dva a půl člověka."

"Jste oba vedle, jak ta jedle", oponuje jim matematik. "Pokud teď do budovy někdo vejde, bude prázdná".

===

Anděl se dostavil na shromáždění Matematické Asociace. Poté co vzrušení trochu opadlo, anděl přítomným matematikům oznámil, že jim pravdivě odpoví na libovolnou otázku, ale pouze jednu. Matematici se ihned začali dohadovat, která by to měla být: "Jak vyléčit rakovinu?", "Jsme ve vesmíru sami?", "Jak dokázat Goldbachův problém?"... Anděl je pobaveně pozoroval: "Víte co, dohodněte se nejprve na tom, co se mě chcete zeptat a já se tu stavím zítra". A ponechal matematiky svému osudu.

Někteří účastníci navrhovali položit andělovi spojovací otázky typu "Jak vyléčit rakovinu a jak vyřešit jadernou fúzi", ale ostatní se obávali, že anděl by v tom viděl podvod a odletěl by navždy. Jeden matematik navrhl položit otázku "Jaká je nejlepší otázka?" a doufat, že někdy v budoucnosti se na shromáždění dostaví jiný anděl, který ji zodpoví. Ale i tato varianta byla zavrhnuta jako příliš nejistá.

Nakonec se matematici dohodli na následující otázce: "Jaká je uspořádaná dvojice, jejíž první člen je nejlepší otázka a druhý člen pak odpověď na ni". Spokojeni s řešením, matematici tuto otázku druhý den andělovi skutečně položili. Anděl se na několik minut zamyslel a pak řekl: "Odpovědí je uspořádaná dvojice, jejíž první člen je otázka, kterou jste mi právě položili a druhý člen je odpověď, kterou vám právě dávám".

A s těmito slovy se vypařil jako pára nad hrncem.

===

Matematik a inženýr navštívili veřejnou přednášku o 11-rozměrné geometrii teorie strun.

"Jak se ti to líbilo", ptá se matematik na cestě z přednášky.

"Ještě se mi z toho točí hlava", přiznává inženýr. "Jak si můžeš ten 11-rozměrný prostor vůbec představit?"

"Jednoduše. Představím si obecný N-rozměrný prostor a položím N=11"

===

Student matematiky si přivydělává v muzeu jako průvodce.

Jednoho dne se ho návštěvník v oddělení dinosaurů zeptá. "A jak jsou ty kostry vlastně staré?"

A student obratem odpoví: "Jsou staré přesně šedesát milionů a tři roky, pět měsíců a 18 dní".

"Ale jak to, prosím vás, můžete vědět tak přesně"

"No, když jsem tu začínal, vedoucí oddělení mi řekl, že ty kostry jsou staré šedesát milionů let. A to bylo před třemi roky, pěti měsíci a 18 dny".
===

Otázka: Jak poznáte, že matematik je extrovert?

Odpověď: Při rozhovoru se dívá na vaše boty a ne na svoje.

===

Žily byly dvě sestry: Logika a Matematika

Jedné noci se obě sestry vracely z města opuštěnou silnicí a zjistili, že je v dáli následuje nějaký muž, který už od pohledu vypadal jako násilník.

Matematika: Když porovnám naše rychlosti, vychází mi, že nás dostihne za 6 minut.
Logika: Pak se musíme zachovat logicky a zrychlit krok.

Jenže muž zrychlil také.

Matematika: Teď nás dostihne za 4 minuty
Logika: Udělejme logickou věc a rozdělme se. Pak bude záruka, že alespoň jedna z nás se dostane v pořádku domů.

Sestry se rozdělí a muž se rozhodne pronásledovat Logiku. Matematika se dostane v pořádku domů a kupodivu se za půl hodinky přihrne i Logika.

Matematika: To jsem ráda, že jsi v bezpečí. Jak jsi mu unikla?
Logika: Poté, co jsme se rozdělily, došlo na logické rozuzlení: muž mne dostihl.
Matematika: Páni! A co se stalo potom?
Logika: Zachovala jsem se logicky a vykasala si sukni.
Matematika: Vážně? A co bylo dál?
Logika: I on se zachoval logicky a stáhnul si kalhoty.
Matematika: Jémináčku. A jak to dopadlo?
Logika: Opět přišla ke slovu logika věci. Žena s vykasanou sukní dokáže běžet podstatně rychleji než chlap se stáhnutýma kalhotama.

===

Jeden student statistiky se dostavil k testu s těžkou kocovinou. A protože to byl test typu ANO/NE, rozhodl se, že si u každé otázky hodí mincí. Profesor ho zachmuřeně pozoroval, jak si celou hodinu hází korunou. Když se student proškrtal až na konec sloupce otázek, profesor očekával, že mu test přinese, ale student se pouze protáhl a pokračoval v házení. Ke konci hodiny, když už měli všichni testy odevzdané to profesor nevydržel a přistoupil ke studentovi: "Poslouchejte, je mi jasné, že jste si vůbec nic nenastudoval a pouze si tady náhodně vybíráte odpovědi. Ale proč vám to, hrome, trvá tak dlouho?". Student s korunou v dlani se na něho zamračeně podíval a sykl: "Pšššt, kontroluju si odpovědi".

===

Maminka je o 21 let starší než dítě. Za 6 let bude maminka 5x tak stará jako dítě.

Problém: Kde je tatínek?

Řešení: Označme si současný věk maminky M a věk dítěte D.

Za zadání dostaneme dvě rovnice:

M = D + 21 (současný stav)
M+6 = (D+6) x 5 (stav za 6 let)

M z první rovnice dosadíme do druhé a upravíme:

D+21+6=(D+6)x5

D+27 = 5D + 30

4D = -3

D = -3/4

Současný věk dítěte je tedy -3/4 roku. To znamená, že dítě se za 9 měsíců (3/4 roku) teprve narodí. A z toho vyplývá řešení problému: tatínek je na mamince.

===

Věta (theorém): dokažte, že krokodýl je delší než širší.

Lemma 1: Krokodýl je víc dlouhý než zelený.

Důkaz: Podívejme se na krokodýla. Je dlouhý na vrchu i na spodu, ale zelený je pouze na vrchu.

Lemma 2: Krokodýl je víc zelený než široký

Důkaz: Podívejme se opět na krokodýla. Je zelený na délku i na šířku, ale široký je pouze na šířku.

Kombinací obou lemmat získáme tvrzení věty.

QED

+++++++++

Předchozí série anekdot.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Řeháček | pondělí 9.8.2021 9:09 | karma článku: 22,63 | přečteno: 582x
  • Další články autora

Jan Řeháček

Impresionisté na hladině

9.3.2024 v 9:09 | Karma: 22,50