Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku
Evropská unie rozhodla, že napříště jedinou alternativou současné mobility bude elektromobilita. Jiné pohony, například vodíkové nebo plynové, sice připouští, ale zatím za podmínek, které nedokážeme splnit. Veškerá podpora nyní a do budoucna je namířena k elektřině. Sem také míří vývoj masové produkce automobilových výrobců.
Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců. Zakázat ji zatím úplně nelze, ale vztyčí se problémy, emisní a bezpečnostní normy, aby se zdražila a znelíbila. Postupně se získá veřejné mínění opakovaným zdůrazňováním, jak je hnusná a vlastně zbytečná. Teprve pak se přikročí k zákazu spalovacích motorů. Ten je sice určen na rok 2035, ale už v roce 2027 má platit norma Euro 7, která spalovací motory prakticky vyřadí z výroby. Automobilky hlásí, že pro malá vozidla se jim nevyplatí nové motory vyvíjet a vyrábět.
Už nyní se ale ukazuje, že nebude tak snadné plánovaných cílů dosáhnout, dokud se ještě spalovací motory mohou. Lidé elektroautům nedůvěřují, jsou pro ně drahá a mají nižší užitnou hodnotu. Málo se kupují. Proti tomu plánovači najdou dva protihmaty. Dotace a podporu hybridních aut. Dotace se částečně zařídí tím, že se uvalí daň – pokuta na automobilky za to, že vyrábějí auta, která chtějí zákazníci, tedy ta spalovací. Na hybridy pokuty nepadnou a navíc se jim poskytnou podobná privilegia, jako plně elektrickým vozům. Jenže se ukáže, že lidé zvesela poberou dotace a další výhody na hybridy, ale s dobíjením se neobtěžují, je to opruz a někdy ani není dostupné, tak dál jezdí na benzín. Tak už je v návrhu další protihmat. Že by se do hybridů přidávalo zvláštní zařízení, které ohlídá, zda je vůz v městském provozu, a když je a baterie za jízdy dojde, tak se auto zastaví a nepojede ani na benzín.
Plány hatí další potíž: nízká hustota dobíjecích stanic. Ale snadná pomoc. Nachystá se další plán, další úřední rozhodnutí, že dobíjecí stanice musí být po každých 60 km dálnice. Ber kde ber. To se bude zase dotovat. Samozřejmě to má zase předem naplánovaný termín. A odpadne tím další problém, proč lidi elektroauta nekupují.
Přesto je nyní situace taková, že plán přechodu na elektromobilitu se neplní. Jezdí jich stále málo a v cílovém roce jich nebude jezdit tolik, kolik si naplánovala EU. Automobilky už hlásí, že stahují z výroby malá auta, protože se jim jejich elektrické verze nevyplatí. Levnější elektromobily také nebudou, navzdory ujišťování, slibům a plánům, že se zlevní na základě úspor z velikosti výroby. Dotace nezabraly, velikost výroby se nekoná. Tak se od příštího roku v Německu a Velké Británii dotace na elektromobily krátí a na hybridy se ruší. Nasazuje se nový protihmat: emisní povolenky na dopravu. Restrikce a pokuta místo podpory.
Co teď s tím? Trošku zavzpomínejme a zavymýšlejme. EU nařídí automobilkám, aby malá auta vyráběly, a stanoví na ně cenový strop, aby byla dostupná prostému lidu. Protože jinak by ten lid dál jezdil v zastaralých vozech se spalovacím motorem, což je proti plánu. Automobilky na to dostanou dotace. Ty se zařídí novými daněmi a pokutami na benzín a naftu a na zastaralá spalovací auta. Automobilky prohlásí, že na vývoj a zavedení výroby potřebují trochu času. Řekněme tak pět let – to je taková obvyklá doba v plánované ekonomice. Dobrá, EU souhlasí, ale s tím, že po pěti letech už nebude možné žádné nové spalovací auto přihlásit k provozu. Otevře se nový šedý trh s novými ojetými spalovacími vozy. Po určeném datu se v každém slušném autobazaru vyskytne solidní pan vedoucí nebo jeho zástupce, který si vás vezme stranou a nabídne auto, skoro nové, s neprůstřelnými papíry ojetiny, a kdyby byly potíže s převodem, hned mu zavolejte, on tam má známé a zařídí to. Nových malých elektroaut se zastropovanou cenou bude málo. Bude se na ně stát fronta, dodací lhůty bez známosti nějakých 9 až 12 měsíců.
Dosavadní vývoj elektromobility k těmto procesům a k tomuto nebo podobnému stavu spěje neodvratně. Ale vysvětlujte to někomu, kdo to nezažil.
Auta v této historce vystupují jako příklad. Podobným procesem prošla elektroenergetika a už letos ji máme na příděl – od 1. prosince existuje povinnost snížit o 5 % spotřebu v určených dnech a hodinách. Zatím bez sankce za nedodržení, ale systém je nastaven. Proces běží v regulaci stavebnictví – příkaz od letošního 1. ledna stavět jen nízkoenergetické domy a od roku 2030 domy bezemisní. Dostupnost bydlení se vzdaluje.
Ještě nedochází ke znárodnění. Také soukromé vlastnictví je stále chráněno. Ale volné podnikání a svobodné užívání soukromého majetku je striktně omezováno. Systém je jištěn taxonomií. Ta určí, jaké jsou správné a nesprávné průmysly. Mějte si třeba soukromou slévárnu, ale banky mají určeno, co smějí financovat a pojišťovny co smějí pojišťovat. Když si na slévárnu alespoň nedáte solární panel, nezískáte provozní úvěr. Že podnikáte v IT? Když si před kancelář nedáte stojan s dobíječkou na elektrokola, nejste dost zelení a banka vám ani neotevře běžný účet. Zanedlouho budete těžko hledat pojišťovnu, která s vámi sjedná povinné ručení na váš starý benzínový automobil.
Nová dohoda o rozšíření emisních povolenek na dopravu a vytápění budov je jen dalším krokem k plánované nedostatkové ekonomice. Zdraží se většina zboží a služeb, výrobky z dovozu ze třetích zemí budou podpultovka. Tuzex. Uměl by to někdo alespoň přeložit do eurounijštiny?
Psáno pro server Neviditelný pes
Jan Ferenc
Rychlost je hazard, kterému žádný zákon nezabrání

Hazardem je bezohlednost, ne vysoká rychlost. Na ni jsou české dálnice stavěné už mnoho let. To by měl vědět především ministr dálnic a influencer Martin Kupka.
Jan Ferenc
Rusko není partnerem k jednání

Už déle než sto let se ruské dějiny zoufale opakují. Protože už déle než sto let je Rusko největším státem světa. Jednání s ním o čemkoliv je jen potvrzováním jeho velikosti.
Jan Ferenc
WANTED!

HLEDÁ SE: Ježíš Nazaretský řečený Kristus. Je podezřelý z šíření dezinformací, podvratné činnosti proti judskému království a z činnosti pro cizí mocnost s cílem podrývat autoritu Římské unie svobodných národů.
Jan Ferenc
Putin chce celou Ukrajinu

Požadavek demilitarizace Ukrajiny má za cíl dokončit Putinův Blitzkrieg, který se mu nezdařil před třemi lety. Jeho skutečným a neskrývaným cílem je získat Ukrajinu celou.
Jan Ferenc
Zbraněmi se nebohatne

Výdaje na zbrojení jsou čistou národohospodářskou ztrátou. Mohou zvyšovat HDP, jak ukazuje příklad tři roky válčícího Ruska, ale národní bohatství nezvýší. Zbrojení na dluh je jen přerozdělování, ze kterého také nic nového není.
Další články autora |
Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.
Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...
Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu
Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...
Nový poplatek za televizi a rozhlas: kdy se platí poprvé zvýšený a komu vznikne dluh
Od 1. května se zvýšil poplatek za televizi a rozhlas. Pro Českou televizi o 15 korun na 150 korun...
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy
Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....
Krmit zrána musejí už i šéfové farem. Pracovat v zemědělství se lidé nehrnou
Premium V českém zemědělství stále chybí kolem 5 000 lidí, situace se pomalu zhoršuje, říká v rozhovoru...
Turecký zlom. Co znamená složení zbraní kurdských povstalců pro Erdogana a Západ
Premium Historická dohoda končí letitou válku, která si vyžádala desítky tisíc životů. Rozhodnutí turecké...
Chybějí tisíce policistů, nedostatek trvá už deset let. Další hrozí, že odejdou
Premium Jsou to jednoduchá čísla: na začátku roku 2015 sloužilo u policie 39 497 policistů, o pět let...
Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování
Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít...

RD s velkým pozemkem v obci Zádub - Závišín
Zádub-Závišín - Závišín, okres Cheb
4 400 000 Kč
- Počet článků 164
- Celková karma 19,08
- Průměrná čtenost 731x