Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Evropská unie rozhodla, že napříště jedinou alternativou mobility bude elektromobilita. Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistického plánování. Nejen v autoprůmyslu, prolézá to celou ekonomikou.

Evropská unie rozhodla, že napříště jedinou alternativou současné mobility bude elektromobilita. Jiné pohony, například vodíkové nebo plynové, sice připouští, ale zatím za podmínek, které nedokážeme splnit. Veškerá podpora nyní a do budoucna je namířena k elektřině. Sem také míří vývoj masové produkce automobilových výrobců.

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců. Zakázat ji zatím úplně nelze, ale vztyčí se problémy, emisní a bezpečnostní normy, aby se zdražila a znelíbila. Postupně se získá veřejné mínění opakovaným zdůrazňováním, jak je hnusná a vlastně zbytečná. Teprve pak se přikročí k zákazu spalovacích motorů. Ten je sice určen na rok 2035, ale už v roce 2027 má platit norma Euro 7, která spalovací motory prakticky vyřadí z výroby. Automobilky hlásí, že pro malá vozidla se jim nevyplatí nové motory vyvíjet a vyrábět.

Už nyní se ale ukazuje, že nebude tak snadné plánovaných cílů dosáhnout, dokud se ještě spalovací motory mohou. Lidé elektroautům nedůvěřují, jsou pro ně drahá a mají nižší užitnou hodnotu. Málo se kupují. Proti tomu plánovači najdou dva protihmaty. Dotace a podporu hybridních aut. Dotace se částečně zařídí tím, že se uvalí daň – pokuta na automobilky za to, že vyrábějí auta, která chtějí zákazníci, tedy ta spalovací. Na hybridy pokuty nepadnou a navíc se jim poskytnou podobná privilegia, jako plně elektrickým vozům. Jenže se ukáže, že lidé zvesela poberou dotace a další výhody na hybridy, ale s dobíjením se neobtěžují, je to opruz a někdy ani není dostupné, tak dál jezdí na benzín. Tak už je v návrhu další protihmat. Že by se do hybridů přidávalo zvláštní zařízení, které ohlídá, zda je vůz v městském provozu, a když je a baterie za jízdy dojde, tak se auto zastaví a nepojede ani na benzín.

Plány hatí další potíž: nízká hustota dobíjecích stanic. Ale snadná pomoc. Nachystá se další plán, další úřední rozhodnutí, že dobíjecí stanice musí být po každých 60 km dálnice. Ber kde ber. To se bude zase dotovat. Samozřejmě to má zase předem naplánovaný termín. A odpadne tím další problém, proč lidi elektroauta nekupují.

Přesto je nyní situace taková, že plán přechodu na elektromobilitu se neplní. Jezdí jich stále málo a v cílovém roce jich nebude jezdit tolik, kolik si naplánovala EU. Automobilky už hlásí, že stahují z výroby malá auta, protože se jim jejich elektrické verze nevyplatí. Levnější elektromobily také nebudou, navzdory ujišťování, slibům a plánům, že se zlevní na základě úspor z velikosti výroby. Dotace nezabraly, velikost výroby se nekoná. Tak se od příštího roku v Německu a Velké Británii dotace na elektromobily krátí a na hybridy se ruší. Nasazuje se nový protihmat: emisní povolenky na dopravu. Restrikce a pokuta místo podpory.

Co teď s tím? Trošku zavzpomínejme a zavymýšlejme. EU nařídí automobilkám, aby malá auta vyráběly, a stanoví na ně cenový strop, aby byla dostupná prostému lidu. Protože jinak by ten lid dál jezdil v zastaralých vozech se spalovacím motorem, což je proti plánu. Automobilky na to dostanou dotace. Ty se zařídí novými daněmi a pokutami na benzín a naftu a na zastaralá spalovací auta. Automobilky prohlásí, že na vývoj a zavedení výroby potřebují trochu času. Řekněme tak pět let – to je taková obvyklá doba v plánované ekonomice. Dobrá, EU souhlasí, ale s tím, že po pěti letech už nebude možné žádné nové spalovací auto přihlásit k provozu. Otevře se nový šedý trh s novými ojetými spalovacími vozy. Po určeném datu se v každém slušném autobazaru vyskytne solidní pan vedoucí nebo jeho zástupce, který si vás vezme stranou a nabídne auto, skoro nové, s neprůstřelnými papíry ojetiny, a kdyby byly potíže s převodem, hned mu zavolejte, on tam má známé a zařídí to. Nových malých elektroaut se zastropovanou cenou bude málo. Bude se na ně stát fronta, dodací lhůty bez známosti nějakých 9 až 12 měsíců.

Dosavadní vývoj elektromobility k těmto procesům a k tomuto nebo podobnému stavu spěje neodvratně. Ale vysvětlujte to někomu, kdo to nezažil.

Auta v této historce vystupují jako příklad. Podobným procesem prošla elektroenergetika a už letos ji máme na příděl – od 1. prosince existuje povinnost snížit o 5 % spotřebu v určených dnech a hodinách. Zatím bez sankce za nedodržení, ale systém je nastaven. Proces běží v regulaci stavebnictví – příkaz od letošního 1. ledna stavět jen nízkoenergetické domy a od roku 2030 domy bezemisní. Dostupnost bydlení se vzdaluje.

Ještě nedochází ke znárodnění. Také soukromé vlastnictví je stále chráněno. Ale volné podnikání a svobodné užívání soukromého majetku je striktně omezováno. Systém je jištěn taxonomií. Ta určí, jaké jsou správné a nesprávné průmysly. Mějte si třeba soukromou slévárnu, ale banky mají určeno, co smějí financovat a pojišťovny co smějí pojišťovat. Když si na slévárnu alespoň nedáte solární panel, nezískáte provozní úvěr. Že podnikáte v IT? Když si před kancelář nedáte stojan s dobíječkou na elektrokola, nejste dost zelení a banka vám ani neotevře běžný účet. Zanedlouho budete těžko hledat pojišťovnu, která s vámi sjedná povinné ručení na váš starý benzínový automobil.

Nová dohoda o rozšíření emisních povolenek na dopravu a vytápění budov je jen dalším krokem k plánované nedostatkové ekonomice. Zdraží se většina zboží a služeb, výrobky z dovozu ze třetích zemí budou podpultovka. Tuzex. Uměl by to někdo alespoň přeložit do eurounijštiny?

Psáno pro server Neviditelný pes

Autor: Jan Ferenc | pondělí 26.12.2022 8:44 | karma článku: 39,22 | přečteno: 1843x
  • Další články autora

Jan Ferenc

Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě

Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.

11.3.2024 v 10:49 | Karma: 16,16 | Přečteno: 310x | Diskuse

Jan Ferenc

Den, kdy defíni začali testovat vědce

Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.

26.2.2024 v 12:05 | Karma: 7,06 | Přečteno: 108x | Diskuse

Jan Ferenc

Problém je, jak se s bohatstvím odebraným bohatým naloží

Téma majetkové nerovnosti se neustále vrací. I nyní, v době inflace a krizí, na nichž bohatí ještě více vydělali, než chudí zchudli. Přerozdělením bohatství se ale žádné nové bohatství nevytvoří. Ani pro ty chudé.

31.1.2024 v 16:06 | Karma: 21,28 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ekonomika

Jan Ferenc

ESG nebo ZNHPLSV?

Zkratku ESG mohou naši občané 50+ číst také jako Zprávu o naplňování hlavní politické linie strany a vlády (ZNHPLSV).

22.12.2023 v 17:40 | Karma: 26,50 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ekonomika

Jan Ferenc

Zdražování energie je běh na dlouhou trať, tak žádnou paniku!

Co nám chtěl ERÚ říci svým návrhem cenového rozhodnutí? Tak si to shrňme, jak by řekl major Kalaš. Promítl náklady na Geen Deal do faktur spotřebitelů.

4.11.2023 v 12:22 | Karma: 22,57 | Přečteno: 535x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji

1. května 2024  16:57

Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...

První máj lákal motorkáře, nehodu na Klatovsku jeden z nich nepřežil

1. května 2024  16:40

Krásné počasí a sváteční volno vytáhly ven motorkáře, jarní vyjížďky měly ale v Plzeňském kraji i...

Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici

1. května 2024,  aktualizováno  16:31

Politické strany, hnutí a spolky a jejich příznivci se sešli k oslavám prvního máje. V Praze se...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 765x
Vzděláním ekonom, praxí novinář, nyní šéfredaktor deníku svethospodarstvi.cz, dědeček, stále (bohužel) kuřák, no a tak... 

Seznam rubrik