Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku
Evropská unie rozhodla, že napříště jedinou alternativou současné mobility bude elektromobilita. Jiné pohony, například vodíkové nebo plynové, sice připouští, ale zatím za podmínek, které nedokážeme splnit. Veškerá podpora nyní a do budoucna je namířena k elektřině. Sem také míří vývoj masové produkce automobilových výrobců.
Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců. Zakázat ji zatím úplně nelze, ale vztyčí se problémy, emisní a bezpečnostní normy, aby se zdražila a znelíbila. Postupně se získá veřejné mínění opakovaným zdůrazňováním, jak je hnusná a vlastně zbytečná. Teprve pak se přikročí k zákazu spalovacích motorů. Ten je sice určen na rok 2035, ale už v roce 2027 má platit norma Euro 7, která spalovací motory prakticky vyřadí z výroby. Automobilky hlásí, že pro malá vozidla se jim nevyplatí nové motory vyvíjet a vyrábět.
Už nyní se ale ukazuje, že nebude tak snadné plánovaných cílů dosáhnout, dokud se ještě spalovací motory mohou. Lidé elektroautům nedůvěřují, jsou pro ně drahá a mají nižší užitnou hodnotu. Málo se kupují. Proti tomu plánovači najdou dva protihmaty. Dotace a podporu hybridních aut. Dotace se částečně zařídí tím, že se uvalí daň – pokuta na automobilky za to, že vyrábějí auta, která chtějí zákazníci, tedy ta spalovací. Na hybridy pokuty nepadnou a navíc se jim poskytnou podobná privilegia, jako plně elektrickým vozům. Jenže se ukáže, že lidé zvesela poberou dotace a další výhody na hybridy, ale s dobíjením se neobtěžují, je to opruz a někdy ani není dostupné, tak dál jezdí na benzín. Tak už je v návrhu další protihmat. Že by se do hybridů přidávalo zvláštní zařízení, které ohlídá, zda je vůz v městském provozu, a když je a baterie za jízdy dojde, tak se auto zastaví a nepojede ani na benzín.
Plány hatí další potíž: nízká hustota dobíjecích stanic. Ale snadná pomoc. Nachystá se další plán, další úřední rozhodnutí, že dobíjecí stanice musí být po každých 60 km dálnice. Ber kde ber. To se bude zase dotovat. Samozřejmě to má zase předem naplánovaný termín. A odpadne tím další problém, proč lidi elektroauta nekupují.
Přesto je nyní situace taková, že plán přechodu na elektromobilitu se neplní. Jezdí jich stále málo a v cílovém roce jich nebude jezdit tolik, kolik si naplánovala EU. Automobilky už hlásí, že stahují z výroby malá auta, protože se jim jejich elektrické verze nevyplatí. Levnější elektromobily také nebudou, navzdory ujišťování, slibům a plánům, že se zlevní na základě úspor z velikosti výroby. Dotace nezabraly, velikost výroby se nekoná. Tak se od příštího roku v Německu a Velké Británii dotace na elektromobily krátí a na hybridy se ruší. Nasazuje se nový protihmat: emisní povolenky na dopravu. Restrikce a pokuta místo podpory.
Co teď s tím? Trošku zavzpomínejme a zavymýšlejme. EU nařídí automobilkám, aby malá auta vyráběly, a stanoví na ně cenový strop, aby byla dostupná prostému lidu. Protože jinak by ten lid dál jezdil v zastaralých vozech se spalovacím motorem, což je proti plánu. Automobilky na to dostanou dotace. Ty se zařídí novými daněmi a pokutami na benzín a naftu a na zastaralá spalovací auta. Automobilky prohlásí, že na vývoj a zavedení výroby potřebují trochu času. Řekněme tak pět let – to je taková obvyklá doba v plánované ekonomice. Dobrá, EU souhlasí, ale s tím, že po pěti letech už nebude možné žádné nové spalovací auto přihlásit k provozu. Otevře se nový šedý trh s novými ojetými spalovacími vozy. Po určeném datu se v každém slušném autobazaru vyskytne solidní pan vedoucí nebo jeho zástupce, který si vás vezme stranou a nabídne auto, skoro nové, s neprůstřelnými papíry ojetiny, a kdyby byly potíže s převodem, hned mu zavolejte, on tam má známé a zařídí to. Nových malých elektroaut se zastropovanou cenou bude málo. Bude se na ně stát fronta, dodací lhůty bez známosti nějakých 9 až 12 měsíců.
Dosavadní vývoj elektromobility k těmto procesům a k tomuto nebo podobnému stavu spěje neodvratně. Ale vysvětlujte to někomu, kdo to nezažil.
Auta v této historce vystupují jako příklad. Podobným procesem prošla elektroenergetika a už letos ji máme na příděl – od 1. prosince existuje povinnost snížit o 5 % spotřebu v určených dnech a hodinách. Zatím bez sankce za nedodržení, ale systém je nastaven. Proces běží v regulaci stavebnictví – příkaz od letošního 1. ledna stavět jen nízkoenergetické domy a od roku 2030 domy bezemisní. Dostupnost bydlení se vzdaluje.
Ještě nedochází ke znárodnění. Také soukromé vlastnictví je stále chráněno. Ale volné podnikání a svobodné užívání soukromého majetku je striktně omezováno. Systém je jištěn taxonomií. Ta určí, jaké jsou správné a nesprávné průmysly. Mějte si třeba soukromou slévárnu, ale banky mají určeno, co smějí financovat a pojišťovny co smějí pojišťovat. Když si na slévárnu alespoň nedáte solární panel, nezískáte provozní úvěr. Že podnikáte v IT? Když si před kancelář nedáte stojan s dobíječkou na elektrokola, nejste dost zelení a banka vám ani neotevře běžný účet. Zanedlouho budete těžko hledat pojišťovnu, která s vámi sjedná povinné ručení na váš starý benzínový automobil.
Nová dohoda o rozšíření emisních povolenek na dopravu a vytápění budov je jen dalším krokem k plánované nedostatkové ekonomice. Zdraží se většina zboží a služeb, výrobky z dovozu ze třetích zemí budou podpultovka. Tuzex. Uměl by to někdo alespoň přeložit do eurounijštiny?
Psáno pro server Neviditelný pes
Jan Ferenc
O Kuřeti a o tom, jak by dneska skončil Vodník
Před lety dávnými se na jednom pionýrském táboře vyskytovala tábornice zvaná Kuře. Někdo ji oslovoval rodem středním (vzor kuře), někdo ženském (vzor nůše). Ale nebylo to dáno tím, jak se Kuře ten den samo cítilo/a.
Jan Ferenc
O Kuřeti a o tom, jak by dneska skončil Vodník
Na jednom pionýrském táboře se před lety dávnými odehrála scénka, která byla tehdy k pousmání. Dnes by možná pana vedoucího stála existenci.
Jan Ferenc
Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě
Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.
Jan Ferenc
Den, kdy defíni začali testovat vědce
Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.
Jan Ferenc
Problém je, jak se s bohatstvím odebraným bohatým naloží
Téma majetkové nerovnosti se neustále vrací. I nyní, v době inflace a krizí, na nichž bohatí ještě více vydělali, než chudí zchudli. Přerozdělením bohatství se ale žádné nové bohatství nevytvoří. Ani pro ty chudé.
Další články autora |
Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého
Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...
Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska
Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Žák vyskočil instruktorovi z větroně. Padák se mu neotevřel
U Slaného na Kladensku nedaleko letiště dopoledne zemřel po výskoku z větroně muž. Zřejmě dostal...
Na každou sv*** se vaří voda, řekla o potyčce s cyklistou dcera zesnulé řidičky
U Obvodního soudu pro Prahu 1 v pondělí vypovídala dcera řidičky, kterou měl před dvěma lety v...
ANALÝZA: Strach z eskalace je drží při zdi. Brzdí spojenci Ukrajinu zbytečně?
Premium Jde o hodně, možná o všechno. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, který nutně potřebuje...
Důchodcům už stát nepřispívá na spoření. Jak úspory dál zhodnocovat a co nedělat
Na 750 tisíc důchodců přestalo od července dostávat státní příspěvky ke spoření na penzi, které...
Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty
Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru...
Přes Česko do Ruska. Ukrajinci vyšetřují účast na vývozu armádních technologií
Premium Důstojníci ukrajinské tajné služby SBU provedli v polovině července razii v mykolajivské firmě...
Zábava v Brně: Vyhrajte vstupenky do BRuNO Family Parku
Hledáte tip na skvělé místo pro rodinnou zábavu, které je ideální v každém ročním období? Vyzkoušejte BRuNO Family Park v Brně, kde si přijdou na...
- Počet článků 149
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 754x