Končící radní Kolínská chce Prahu zbavit „vizuálního smogu“, tj. reklamních billboardů

Strana zelených sice nemá v Česku na rozdíl například od Německa příliš velkou voličskou podporu, nicméně nechybí jí představitelé s originálním přístupem ke smogu.

Smog je chemické znečištění atmosféry způsobené lidskou činností. Název pochází z anglického smísení dvou slov smoke (kouř) a fog (mlha). Astronomové k tomu přidali jedno adjektivum a na světě byl a je světelný smog. Tím se označuje rušivé noční světlo nad velkými městy, které zhoršuje podmínky pozorování noční oblohy.

Končící pražská radní za Stranu zelených Petra Kolínská se podle novinky.cz postavila proti rozhodnutí pražských radních, kteří těsně před ukončením svého mandátu prodloužili smlouvu reklamní společnosti  BigBoard a dokonce jí pronajali sedm nových reklamních ploch. Radní měli unikátní možnost zbavit Prahu v souladu se zákony velké části vizuálního smogu a tuto jedinečnou příležitost svým rozhodnutím zhatili. Nehledě na to, že takovou věc měli rozhodně nechat na nové radě,“ míní Kolínská.

Paní Kolínská nás tak obohatila o zcela nový pojem, z něhož se zřejmě v některých politických stranách právě typu „zelených“ stane terminus technicus.

Co se vlastního aktu schválení nových smluv těsně před koncem mandátu pražských radních, není to praxe vůbec ojedinělá. V tisku již proběhlo několik zpráv o tom, že končící rady schválily a podepsaly smlouvy, které města zavazují k využívání služeb privátních firem. Známá je kauza v České Lípě, kde končící starostka za ČSSD podepsala smlouvu na provozování MHD na dalších deset let. Taková praxe samozřejmě budí přinejmenším rozpaky. A bezpochyby, strany, které se takové aktivity dopouštějí, to budou mít u voličů ve svých městech docela těžké v dalších volbách.

Ještě k onomu „vizuálnímu smogu“.  Kolem komunikací první třídy a dálnic jsou tyto reklamní plochy již dva roky nezákonné a přesto je jejich odstraňování až skandálně pomalé. Ve městech jsou ze zákona povoleny a jen za pronájem sedmi nových míst pro billboardy dostane Praha podle na poslední chvíli podepsané smlouvy dva miliony korun. Do pražské pokladny tak tečou desítky, možná stovky milionů korun ročně za pronájem reklamních ploch a tyto peníze jsou pro hospodaření Prahy zcela jistě velmi důležité.

Osobně beru „vizuální smog“ ve městech na vědomí a nijak zvlášť mi nevadí. To za mnohem vtíravější považuji desítky propagačních letáků, které vybíráme ze své poštovní schránky týdně a akceptujeme je jenom proto, že je využíváme stoprocentně na zatápění v kamnech.  

Autor: Jan Bartoň | čtvrtek 1.11.2018 13:29 | karma článku: 13,12 | přečteno: 335x
  • Další články autora

Jan Bartoň

TOP 09 míří k TOP 00

26.4.2024 v 12:00 | Karma: 32,50

Jan Bartoň

Koalice SPOLU má „problém“

15.4.2024 v 9:00 | Karma: 33,12