Kup továrnu a dvě housky!

  Naše Poslanecká sněmovna si zahrává s motorem ekonomiky - s prodeji a se spojováním podniků! Mohli by nám naši poslanci sdělit ještě před Vánoci, jaké budou sazby DPH v příštím roce? Předem děkuji.

  Majitel pivovaru je nespokojený, protože musí prodávat svoje lahodné pivo za tak nízkou cenu, že jej bude muset začít vyrábět z místního rybníka. Nebo, napadlo ho náhle, by si mohl koupit síť restaurací. Sám sobě pak bude prodávat pivo klidně i za vysokou cenu. Je to stejné, jako když si chcete vzít za manželku nějakou slečnu servírku, ona o tom ještě neví a točí vám "podmíráky". Jak zpívá Ivan Mládek v písničce "Drahomíra", dá se klidně říci, tím, že vás šidí, krade vlastně sama sobě.

  Jaké možnosti má náš majitel pivovaru? Může si koupit pár hospod od kamaráda, který vlastní velkou síť restaurací a hotelů. Nebyl by sice jistě ochotný prodat všechny své hospody (na to by ani našemu majiteli pivovaru banka neposkytla úvěr a také by neměl manažerský talent ke spravování tak rozsáhlé sítě), ale pár hospod by za oboustranně výhodnou cenu určitě prodal. To bychom měli první možnost.

  Jenže kamarád zaměstnává v těchto hospodách svoje kamarády. Na jedné hospodě v historickém centru města má zákonem chráněné logo, které bylo vytvořeno speciálně pro tuto hospodu. A také má na některé z hospod hypotéku. A na jednu hospodu má nájemní smlouvu s panem domácím. Nic naplat, náš majitel pivovaru si asi bude muset koupit hospody i se zaměstnanci, logem, hypotékami a nájemní smlouvou. Kamarád po něm alespoň nebude chtít za hospody zdaleka tolik peněz. To bychom měli druhou možnost.

  Kamarád má ale veselé jméno, díky němuž si jeho hospody i hotely všichni pamatují. Náš majitel pivovaru má naopak jméno jako z antické tragédie (náš majitel pivovaru není jeho jméno). Napadlo ho, že by si mohl koupit i kamarádovo jméno (tedy alespoň v názvu kupovaných hospod). A vůbec, kamarád si pořád bere úvěry za nehorázné úroky. Co kdyby mu náš majitel pivovaru pomohl s podnikáním? Koupil by si obchodní podíl (pár akcií) na kamarádově síti hospod. Kamarád by tak dostal nějaké peníze a nemusel už by si žádat o tak vysoké úvěry. Zůstalo by mu rozhodující slovo, ale podnikali by společně. Náš majitel pivovaru by si vzal na starost těch pár hospod, které si chtěl koupit. Na nich by zůstalo kamarádovo jméno a v případě té hospody v historickém centru i logo. A to by za to náš majitel pivovaru nic nechtěl? Ale chtěl - část zisku (dividendy) přece! To už máme třetí možnost.

  Ale počkat! Vždyť se kamarád jednou zmiňoval, že by si chtěl pořídit malý pivovárek. Tak proč platit kamarádovi za hospody penězi? Oboustranně bude výhodnější, spojí-li se kamarádova síť hospod s pivovarem našeho majitele pivovarů. Zkrátka si jen spolu vymění pár akcií, budou společně riskovat a v dalších letech si budou vzájemně vyplácet zisky, nebo společně plakat nad rozlitým pivem. Pokud se bude dařit pivovaru i hospodám stejně dobře, zaplatí si oba vzájemně na konci roku stejné množství piv. To je tedy čtvrtá možnost.

  A kterou možnost nakonec zvolí? Těžko říci. Každá má svoje výhody i nevýhody. V obdobných případech ale zpravidla největší roli hrají daně. Vzájemně se doplňuje daň z příjmu s daní z přidané hodnoty. Přidává se k nim také třeba daň, kterou bude muset majitel pivovaru zaplatit, prodá-li svoje akcie se ziskem rychle zase někomu dalšímu. A celou situaci ještě zamotávají odpisy, daňové doměrky nebo třeba daň z převodu hospod (tedy nemovitostí). A to je právě problém. Dohoda kamaráda s naším majitelem pivovaru bude několik týdnů trvat. Musejí provést inventury, oběhnout úřady, zapít dohodu a podobně. Ale v lednu už budou mít vše připravené k provedení obchodu. Náš majitel pivovaru ale vůbec netuší, jak vysoké budou v lednu daně! Někteří naši poslanci se totiž hádají a vydírají, rebelují a "výtržničí", jiní se vyhýbají diskuzím a válcují ostatní. Někteří ekonomové tvrdí, že majitele pivovaru poškodí vyšší DPH. Pokud ale nebude zvýšena DPH, naše vláda nás pravděpodobně více zadluží, takže se kamarádovi našeho majitele pivovaru zvýší úroky z jeho úvěrů. Nejvíce je ale poškozuje, že ještě nevědí, jak vysoká bude od ledna daň z přidané hodnoty. Rozhodnou se tedy až v lednu, provedou inventuru, oběhnou úřady a bude duben. Škoda.

  Prodeje a spojování podniků sice nejsou základnou ekonomiky (tou jsou především živnostníci), ale jsou hlavním a naprosto klíčovým motorem jejího růstu! Ačkoli máme nyní štíhlejší léta a ačkoli jsme již ve stabilizovaném stavu, jakým se vyznačují nejvyspělejší ekonomiky, našlo se i v minulém roce několik desítek českých kamarádů a našich majitelů pivovarů, kteří obchodovali se svými podniky včetně zaměstnanců a loga, stali se spolumajiteli podniku svého kamaráda, nebo se rozhodli spojit své podnikatelské aktivity. Naši majitelé pivovarů a jim podobní si tak koupili podniky, jejichž cena se dohromady vyšplhala do několika desítek miliard, což odpovídá asi dvěma procentům českého domácího produktu. Navíc se obvykle jedná o velmi šikovné obchody, díky nimž nakoupené podniky ožívají.

  Naše národní banka nás úzkostlivě brání před inflací (která také způsobuje nepředvídatelnost), ale před těmito poslanci nás neuchrání. Tito naši poslanci to s námi ale myslí dobře. Když nám nechtějí prozradit budoucí sazby DPH, řídí se heslem z balady "Štědrý den" od Karla Jaromíra Erbena: "Však lépe v mylné naději sníti, před sebou čirou temnotu, nežli budoucnost odhaliti, strašlivou poznati jistotu!"

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jakub Černý | pátek 26.10.2012 5:30 | karma článku: 11,10 | přečteno: 1050x