I ty si můžeš koupit svůj článek

Ano vážení, už je to tady. Český mediální svět se pod taktovkou pana Babiše (majitele Agrofertu, Mafry a hnutí ANO) postupně začíná měnit.

V těchto dnech na radnice měst a obcí chodí nabídka z MAFRy, ve které se píše: „Zpravodajský portál iDNES.cz rozšiřuje své zpravodajství z regionů o sekci, která je vytvořena speciálně pro potřeby krajů, radnic a místních úřadů.“ Dále nás pak vyzývají: „Informujte své spoluobčany o novinkách ve vaší obci či kraji. Využijte speciálního balíčku pěti nebo deseti profesionálně napsaných komerčních článků Z RADNIC A OBCÍ!“

To je vskutku hezká nabídka, ale má to několik háčků… Nabídka pěti komerčních článků BASIC stojí 55.000,- Kč, nabídka deseti komerčních článků PREMIUM pak 79.000,- Kč. A teď babo raď, je to inzerce (tedy reklama) nebo není? Domnívám se, že to vykazuje veškeré znaky reklamy („komerční článek“, úplata). Podle zákona o reklamě je zakázána skrytá reklama, čímž se rozumí taková reklama, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu. Formálně právně tedy půjde o to, jak budou tyto články označeny. Osobně jsem ovšem bytostně přesvědčen, že za zpravodajství (v propagačním materiálu se píše, že iDNES.cz rozšiřuje své zpravodajství) se platit nemá. Mám obavu, že tímto otvíráme pandořinu skříňku, která v konečném důsledku může ohrozit naši demokracii. Kam to může až dojít? Politické strany si budou kupovat články ve zpravodajství? Jednotlivci také? Nakonec již nerozlišíme co je reklama a co není. Doufám, že bude rada pro reklamu bdělá, i když tuhle práci jí nezávidím.

Stejně jako iDNES.cz u všech článků, v nichž je zmíněn Babiš, Bureš, Agrofert či ANO, i já (obzvláště proto, že tento článek je na blog.iDNES.cz) uvádím, že „Andrej Babiš je majitelem holdingu Agrofert, pod nějž spadá i MAFRA, vydavatel MF DNES a iDNES.cz“. A toto je také velmi významný aspekt celé problematiky. Příjmy z této inzerce (poskytnutí článků za úplatu), budou příjmem Babišovy kapsy, z které je placena politická partaj ANO. Je to správné? Já se domnívám, že nikoliv. Nemyslím si totiž, že je správné z veřejných peněz (byť de facto nepřímo) podporovat konkrétní politické hnutí. Jsem zvědav, zda-li si tuto službu budou za rok objednávat nově zvolení starostové za ANO. A taky jsem zvědav, zda ti starostové, kteří tuto službu objednají již nyní, převléknou kabát a budou příští rok v komunálních volbách kandidovat právě za ANO. Uvidíme…

V neposlední řadě chápu, že MAFRA vycítila prostor na trhu, protože od nového roku bude platit novela tiskového zákona, která zejména říká tuto věc: „Vydavatel periodického tisku územního samosprávného celku je povinen poskytovat objektivní a vyvážené informace o územním samosprávném celku a poskytnout přiměřený prostor pro uveřejnění sdělení, které vyjadřuje názory členů zastupitelstva územního samosprávného celku, týkající se tohoto územního samosprávného celku.“ To znamená, že místní plátky již nebudou hlásnou troubou některých radnic a starostů. Ti budou muset dát prostor i opozici. To je samozřejmě dobře. Někde s tím nebude žádný problém jako třeba u nás v Roztokách, protože zde je tento prostor vyhrazen komukoliv už desítky let. Mnohde to ale asi problém bude a dovedu si představit, že možná povede i k rušení těchto plátků. Mafra tedy vytušila jakousi díru na trhu. Doufám, že touto drahou službou nebudou někteří starostové, kteří ji pro své obce objednají, argumentovat právě ve prospěch rušení místních plátků. Jen pro zajímavost, za částku 55.000,- Kč (tedy pět článků na iDNES.cz) jsme v Roztokách schopni postavit 90 m2 nového chodníku, podpořit až deset kulturních akcí či vydat tři vydání našeho místního měsíčníku (náklad 3.900 ks, zpravidla 32 stran, průměrně cca 30 článků), který dostane každá domácnost zdarma do schránky.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Jakob | čtvrtek 14.11.2013 11:42 | karma článku: 30,09 | přečteno: 5461x
  • Další články autora

Jan Jakob

Stát nehodlá dostát svým závazkům

31.1.2014 v 10:23 | Karma: 27,91

Jan Jakob

Rozvoji obcí brání levicová ODS

10.9.2011 v 15:40 | Karma: 19,27