Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Říkali, že v Čechách žádné nevolnictví neexistovalo

Podle progresivních osobností vděčíme za blahobyt otrokům a měli bychom platit reparace. Copak u nás žádné nevolnictví nebylo?

Pokud si vzpomenete, tak před covidem nastala taková divná móda, kdy někteří výtečníci veřejného života hovořili o tom, že celá Evropa vděčí za blahobyt černošským otrokům. Prý dokonce i my, Češi, tvrdil Deník N. Dovolím si rovněž připomenout agresivní výlevy mgr. Martina Šorma v časopise Dějiny a současnost, kde hrubými slovy napadl historika prof. Pánka a v sérii svých výkřiků rovněž tvrdil, že prý české země byly „po staletí integrálně svázány se zločiny koloniálních mocností“. Levičáci v USA a Zelení v Evropě z toho hbitě odvodili požadavek, že bychom měli „komunitám postiženým kolonialismem“ platit „klimatické reparace“. Všichni. Tenkrát jsem si říkal: Copak my jsme tady to nevolnictví neměli? Copak naši nevolníci žili v blahobytu, nebo dokonce z práce amerických otroků?

Už tenkrát jsem se v několika blozích vyjádřil, že to nějak neštimuje. U nás přeci byl velký hladomor let 1770-72, lidé tu těžce pracovali, nežilo se tu nijak dobře. Jenže potíž je v tom, že o nevolnictví se u nás po Sametové revoluci přestalo psát i mluvit. Jako by to bylo tabu. Žili tady lidé v nevolnictví? A jestli byli jen „poddaní“, znamená to, že jako žili v blahobytu? Jelikož tu dobu trochu dělám, tak jsem si tento problém dovolil nabádat a sepsat o tom knížku. Nazval jsem ji Zrušení nevolnictví. Základ občanské svobody. Měla vyjít vloni k 240. výročí, ale to se nestihlo, tak vychází až teď.

Proč je to tabu?

V mlčení o nevolnictví se ukázal zvláštní problém nás Čechů, že řadu věcí z historie zavrhujeme v domnění, že jde o "mýty", aniž bychom si to ověřili. O nevolnictví se nepochybuje kvůli tomu, že by se objevily nějaké nové nezvratné důkazy, ale kvůli tomu, že se o něm prostě přestalo mluvit.

Samozřejmě tady hlavní vinu má to nešťastné slovo. „Nevolnictví“ je výraz, který se v době nevolnictví vůbec nepoužíval. Je to výraz, který se užíval a dodnes užívá v polštině, ale znamená tam „otroctví“. Mám za to, že právě z polštiny jsme ho převzali i my. V češtině se objevuje až v 19. století. Je to spojeno s takovou kuriozitou. V době předbřeznové vydal jistý Carl Leiner příručku zákonů pro sedláky. V českojazyčné verzi byl Josefův patent o zrušení nevolnictví jaksi nově přeložen do češtiny, a v rozporu s původním originálem z roku 1781 zde bylo tentokrát užito polské slovo „nevolnictví“. (Které krátce předtím použil Šafařík jako údajný staroslovanský výraz, pak se vyskytoval v překladech z ruštiny.)

Je samozřejmě jednoduché říct, že to slovo, stejně jako ta věc, jsou obojí pozdější výmysl. Ale to je úvaha, která sleduje špatnou stopu. To slovo nevolnictví znamená jednoduše „nesvoboda“. Označuje poddané, kteří byli osobně nesvobodní. Jenže my v češtině už slovo „volnost“ ve smyslu „svoboda“ neužíváme, takže v tom pojmu nevidíme původní jednoduchý smysl. Místo abychom se ptali „v čem byli tehdejší poddaní nesvobodní“, ptáme se „existovalo nevolnictví?“.

Takže já se v té knížce ptám, v čem byli tehdejší poddaní nesvobodní. I když v tomto ohledu je třeba připustit, že se tu směšují dva problémy: osobní nesvoboda a život v bídě. Ukazuje se, že naše nevolnictví fungovalo více u lidí, kteří měli nemovitý majetek, byli k něčemu připoutáni. Zatímco chudoba potrefila spíše lidi, které majetek nevázal, zato byli osobně „ilegálně“ svobodnější.

Existoval nevolnický abolicionismus?

Ale jelikož jde i o to zrušení nevolnictví, ptám se taky, kdo a proč jako první navrhl, aby bylo nevolnictví zrušeno. Tady se nám to opět zajímavě protíná s americkým a britským otrokářstvím, protože v případě jejich abolicionism(ů) se tvrdí, že ke zrušení nakonec vedl argument ekonomické nevýhodnosti nucené práce. Tento argument ale poprvé zazněl v abolicionismu nevolnickém.

V „našem“ abolicionismu jsou ale úplně jiní hrdinové a jiné určující země. Významnější byla spíš Francie, než Velká Británie. Pro mnohé čtenáře asi budou nejpřekvapivější „evropské“ pasáže v II. části knihy, kde rozebírám celoevropskou osvícenskou diskuzi, a 5. části knihy, kde rozebírám paralelní „rušení nevolnictví“ v západní Evropě a východní Evropě. Stěžejní otázka pro mě zněla, zda hlavní (či první) podnět vzešel od právníků, kteří chtěli rovnost, nebo od ekonomů, kteří chtěli efektivnější práci.

A ano, rozebírám i rušení v rámci celé habsburské monarchie a v Haliči se opravdu už tenkrát použilo výrazu "nevolnictví".

I nevolníci dostávali nabito a navíc platili daně

V novinářském pojetí je ale hlavní, že američtí otroci dostávali nabito a krutě se s nimi zacházelo. Pro nevolníky to snad neplatilo? I u nás byly případy krutosti – na začátku knihy se tím zabývám – a bití poddaných nebylo vlastně nikdy zakázáno. V robotních patentech se zakazovalo jen usmrcení a zmrzačení. V Americe dělají velké haló z pravomoci pána podrobit otroka tzv. correction, tedy usměrnit ho bitím. U nás tato pravomoc existovala taky, jen se jí říkalo Züchtigung, latinsky correctio, což zní stejně jako americký ekvivalent.

Zároveň ale u nás pozorujeme, že krutost vůči poddaným byla hlavním tématem jen pro jakousi „první generaci“ kritiků, kteří působili na začátku 18. století. Tedy okruh kolem kameralisty Schierla von Schierendorf. Pak se toto téma vytrácí. Ovšem ve spisech, které tito ranní kritici napsali, se vyskytují hrůzostrašné popisy, které si v ničem nezadají s horrory, které známe z líčení amerického otroctví. Musel jsem trochu opravit i své dřívější názory, protože se ukázalo, že jeden šlechtic prý v Čechách praktikoval dokonce i právo první noci!

Ale nemá cenu zkoumat, kdo zažil více krutosti. Hlavní rozdíl mezi naším nevolnictvím a americkým otroctvím tkvěl v oblasti, která tak spektakulární není. U nás platili nevolníci daně, otroci v USA daně neplatili. Od této skutečnosti se vám odvíjí celá řada důsledků. Nevolník v českých zemích musel zvládnout nejen robotu, ale i práci na vlastním hospodářství. Jinak by neměl, z čeho daně zaplatit. Ale zároveň si uvědomíte, že v USA byli oporou státu občané platící daně, zatímco u nás byli poddaní platící daně nižší vrstvou bez vlivu na politické záležitosti. U nás představovali nevolníci onu „majoritu“, tedy většinové obyvatelstvo, v USA byli černošští otroci minoritou.

Mimochodem v těžkých dobách po třicetileté válce navrhoval i u nás kameralista Johann Joachim Becher, aby se nedostatek pracovních sil vyřešil dovozem otroků z Afriky. Ale nakonec to nebylo třeba, práci zastali nevolníci z domácích zdrojů. 

Autor: Ivo Cerman | pátek 9.12.2022 15:28 | karma článku: 28,07 | přečteno: 839x
  • Další články autora

Ivo Cerman

Pozitiva islamizace, aneb perličky z revize RVP dějepisu

Nemá-li krajní levice dost stoupenců na to, aby vyhrávala volby, musí jim je státní školství vychovat.

17.6.2024 v 9:00 | Karma: 26,40 | Přečteno: 675x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

V čem se antiizraelská petice z 6. 2. mýlí

Podívejme se, jak se to má s mezinárodním právem, a posuďme, zda se Izrael ve válce dopouští genocidy.

15.3.2024 v 11:59 | Karma: 28,05 | Přečteno: 857x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Rozbor signatářů antiizraelské výzvy z 6. února (doplněno o reakci)

Zkusme si za jména doplnit instituce, kde signatáři působí. Zjistíme organizační zázemí levicového "antiizraelského hnutí".

5.3.2024 v 10:10 | Karma: 36,02 | Přečteno: 1844x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Když Erasmus Rotterdamský bránil svobodu proti luteránům

Podle školního dějepisu byla reformace krokem k moderně, ve skutečnosti bránil lidskou svobodu spíš katolický kněz Erasmus Rotterdamský.

27.1.2024 v 14:10 | Karma: 17,68 | Přečteno: 375x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Překvapivá obvinění Izraele v pořadu Máte slovo!

Výsledkem pořadu Máte slovo bylo další obvinění Izraele z vraždění dětí a pohádka o dobrotivé vládě Hamásu v pásmu Gazy.

23.10.2023 v 7:04 | Karma: 45,95 | Přečteno: 9347x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Za reportáž povolávací rozkaz. Ukrajinští novináři se obávají o svobodu tisku

23. června 2024  17:57

Ukrajinští novináři se v poslední době setkávají s případy pokusů ovlivnit jejich zpravodajství ze...

Útok na Krymu zranil na 120 lidí. Rusové kvůli dodávkám střel viní USA

23. června 2024  8:44,  aktualizováno  17:23

Sledujeme online Ukrajina v neděli na území okupované Ruskem vyslala desítky bezpilotních letounů. V Sevastopolu na...

VIDEA TÝDNE: Rozmary počasí, hádka ve studiu a vyšetřování střelby

23. června 2024  17:17

Česko v pátek zasáhly bouřky se silným větrem a obřími kroupami, které způsobily rozsáhlé škody....

Chocholouškovy schody i blyštivý luxus. Jak vypadá nejdražší česká nemovitost

23. června 2024

Premium Přes nádvoří štiřínského zámku a park míříme ke schodišti, které zná každý filmový fanoušek. Odtud...

Máte starý fén? Přečtěte si, co vašim vlasům způsobuje.
Máte starý fén? Přečtěte si, co vašim vlasům způsobuje.

Máte ve své koupelně starou žehličku na vlasy nebo fén? V oblasti vlasové péče došlo v poslední době k obrovským inovacím. Je ale opravdu nutné...

  • Počet článků 274
  • Celková karma 26,40
  • Průměrná čtenost 2410x
Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni.