Vzdělanost: O výuce dějin
Každá žijící generace prošla výukou dějepisu, takže má zhruba povědomí o dění v antice, středověku a novověku. Hlavně si lidé pamatují takové ty klíčové okamžiky, kdy se lámaly časy a rozhodovalo se o dalším vývoji té které země nebo světadílu. To by ke všeobecnému vzdělání nestačilo. Dějiny samy o sobě jsou vždycky součástí dalších speciálních humanitních i exaktních odvětví, které z nich vyvozují své poznatky a rozšiřují svou půdu o souvislosti s minulým vývojem společnosti, kultury, umění, vědy, politiky a zápletkami, které často vyvrcholily do sporu, až do katastrofy. Ovšem k získání všeobecného přehledu, aby si člověk mohl udělat úsudek sám a nepapouškoval jen ohmatané učebnice je třeba přikročit k trpělivé četbě a kritickému přístupu, což neznamená kritizovat autora či původce předchozích historických prací, ale znamená srovnání několika odborných textů o jedné události, aby člověk získal nový text. o němž může prohlásit, že je pravdivý, objektivní a co nejpřesnější a že je možné za ním stát. Na to ovšem nemá student či zájemce o dějiny čas a ani dost znalostí ze školních lavic.
Udělat zkoušku, nebo skutečně vědět?
Mám takovou zkušenost, že zatímco jeden autor historického pojednání nasazuje nějaké osobnosti psí hlavu, takže si čtenář publikace udělá negativní úsudek, který se mu v hlavě usadí a tím je s tou určitou osobností vnitřně zatížený, setká se s další publikací, jejíž autor si dal větší práci a postaví tutéž osobnost do příznivějšího světla, vysvětlí okolnosti jejího jednání a zcela zmate čtenáře či studenta, protože ten si musí nechat projít hlavou spoustu souvislostí a dospět kritickou četbou k jinému závěru - o co tu vlastně jde? Hlavou se mu táhnou dvě volby - udělat zkouškou a jít od toho, nebo se s tím zbytečně zabývat, když to stejně vlastně nikoho nezajímá. To je docela možné, že to skoro nikoho nezajímá, ale ty, milý Honzíku, Petříku nebo Pavlíku dostaneš ze svého učení něco zvláštního - poznání a vědomí o světě, který tě předcházel a možná z té minulosti v něčem pokračuje i dnes a ty tomu porozumíš.
Negativní a atraktivní protagonisté dějin
Při trpělivé četbě je možné zjistit, kolik zajímavých a inspirativních osobností dějinami Evropy prošlo, jenže kde najít o nich více informací? Jak pohlížet na období křížových výprav, na patálie s bogomilským a katarským hnutím, které vyvolaly inkvizici a inkviziční soudnictví, na krizi 13. a 14. století, dobu, která rozhodovala o dalším vývoji Evropy, jak pohlížet na antické dějiny psané dobovými autory a chápat, o čem vlastně pojednávají? O čem jiném, než o své době, o svém světě, o vlastních představách, nadějích a zklamání s neúspěchu, protože z nich nevyvozovali žádný další vývoj. Není třeba žádnou historickou postavu zavrhovat a ani si ji malovat v krásném světle, ale je možné se poučit a podumat o životě, v němž probíhá tolik zajímavých epizod, ale ty je třeba uvádět do souvislostí. Dějiny mohou vnímavého čtenáře naučit jisté toleranci nejen k historické době a k osobnostem, ale také k současnosti. A myslím, že pro výuku ve škole jsou z tohoto pohledu důležité, pokud se nestanou z hlediska žáků jen odporným šprtáním, které je "stejně na nic". Z druhé strany, historické události nejsou rozhodně žádnou romantickou četbou, i když se to může tak jevit, ale poznáním o spoustě příčin spojených s následky, z čehož se můžeme poučit. A dozvíme se o lidech, kteří obětovali svůj život nejen své práci, ale také pravdě, která byla nepohodlná a neutekli před ní.
Historii by se mělo důvěřovat
Pohled na dějiny se časem začne lišit. Jednou napsaná publikace líčí svět ze svého pohledu, což je třeba tak chápat a postupem času se přirozeně začne doba, o které hovoří ta kniha, jevit jinak. Ale to neznamená přepisovat dějiny, spíš je správně vyložit v souvislostech, které zaústí do našeho současného vnímání času, prostoru i zkušeností. Dějiny se neopakují, ale stává se, že se lidé, působící na rozhodujících místech dopustí chyby, jejíž následky mohou být stejně tragické, jako kdysi před mnoha lety. Spíš lidé dělají chyby z obdobných pohnutek se stejnými následky. Zdá se, že pokrok nastane, až tuto skutečnost lidé skutečně pochopí a překročí sami sebe.. Už Sokrates učil (a nejen on), že lidé mají zvládat své chování a omezovat své vášně a uvědomovat si své špatné sklony a omezovat je. Správné chápání dějin působí výchovně na každou generaci. A abychom je mohli správně chápat, je třeba dbát o jejich správný výklad v souvislostech, v nichž se projevuje mimo jiné netolerance, běsnění, touha po moci a neschopnost naslouchat druhým a uznat, že i ti, kteří se nám nelíbí (ani nevíme proč), mohou mít pravdu - ze svého vlastního poznání a zkušenosti.
Přála bych si, aby v Evropě, která prošla takovým náročným, těžkým historickým a kulturním vývojem, byl společnými silami postaven památník těm, kteří se o její budoucnost od pádu říše římské zasloužili. Seznam by byl dost dlouhý a zajímavý. Možná, že bychom pocítili větší úctu k naší společné půdě.
Irena Aghová
Kam všichni odešli?
Zrovna včera, když jsem otevřela okno do mezibloku jsem si najednou uvědomila, že je tu náhle prázdno a dřív jsem to tak nevnímala. – kam všichni odešli?
Irena Aghová
Euripides. Hippolitos.
Tragédie Hippolitos se hrála v Athénách za archonátu Epaminonda, čtvrtý rok Příběh Hippolyta je spojen se jménem Faidra. Byl několikrát zpracován: 1) jako Euripidova tragedie Hippolitos v roce 428 př. n.l.; 2) Senecova tragedie
Irena Aghová
Povídka. Cesta k šípkovému keři.
Šli jsme okolo potoka. Kolem se rozprostíraly louky a pole a už z dálky voněly lesy. Drželi jsme se za ruce a nepromluvili jsme spolu už od té chvíle, co jsme ve vsi zaparkovali na parkovišti auto . Psáno v ich formě
Irena Aghová
Amnézie. Povídka je psána v ich – formě
Jak člověk zapomíná na minulost, tak se mu najednou vrací a s ní i úvaha to, co mělo nebo nemělo být
Irena Aghová
Povídka: Osamělý muž
I. „Já za to nemůžu,“ řekla drobná starší paní, když byla dotázána policistou, který byl pověřen vyšetřit smrt pana Hanáka včetně vyloupení jeho bytu druhou noc po jeho odvozu z domu.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016