- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Rozvíjení paměti
S překvapením jsem zjistila, že děti si málo pamatují texty. Neumí se učit a přemýšlet o tom, co se naučily. Jejich paměť je zahlcena tolika zbytečnými informacemi, které do sebe dokáží vsoukat, že nerozlišují, co je v danou chvíli důležité, na co se je ptáte a co mají odpovídat. A přitom jsou to inteligentní děti, které se jinak velmi dobře orientují, ale jejich projev znalostí je jako svodka, což svědčí sice o povrchní informovanosti, ale ne o znalostech, které by si měly postupně osvojovat. Proč ze začátku se snadno všechno naučí a postupem času se prospěch zhoršuje a i motivace se učit? Proč si napamatují slovní zásobu z cizího jazyka z předchozích lekcí a musí se znovu a znovu k tomu vracet a proč si nepamatují řešení matematických úloh, které třeba před časem zvládaly a raději se uchylují k jednoduším věcem, kde "chytají" známky, aby si vylepšily svůj celkový průměr. Ale to není řešení pro rozvíjení celkového intelektu a pojímání znalostí, které by měly v paměti zůstat a bezpečně na sebe nabalovat další a další.
Internet není vždy pro děti vhodný
Internet jako informační zdroj má tak širokou základnu, že není vždy nejvhodnější pro získávání konkrétních znalostí v určitém věku a navíc, mnoho informací uložených na Internetu je neúplných nebo již zastaralých. A proto by bylo nejlepší, kdyby se vrátily k učebnicím, učitelé k výkladu látky a přezkušování a nutili je, aby si v paměti uchovaly důležité informace, které si po čase dokáží dávat do souvislostí. Možná, že by nebylo na škodu, kdyby školy zavedly tzv. Intranet, kam by byly vkládány pro určitý věk a stupeň školního vzdělání informace, které děti potřebují k osvojování si školních znalostí a dovedností a pokyny učitele k jejich zpracování. Učitelé i rodiče by měli na stránku svého dítěte odkudkoliv přístup a také kontrolu, jak dlouho a jak pravidelně se věnuje učení a zda jeho výsledky jsou správné. I to by mělo být klasifikováno. Takový způsob výuky však nemůže nahradit školní kolektivy a živého učitele, který je ve výuce nezastupitelný.
Zkrácená doba studia není žádná legrace
Ale bude vyžadovat úplně nový přístup k metodice učení. A hlavně na takové studium si nebudou moci troufnout všichni, ale jen ti, kteří budou schopni si osvojit strategii učení a ruku na srdce, to bude asi největší problém. Takže se neobávám, že se z České republiky stane Doktorland, ale v tomto systému, který pan Dobeš navrhuje, uspějí jen ti nejodolnější vůči svodům světa. A možná i lépe uspějí v dalším působení v praxi, protože budou flexibilnější a schopnější reagovat na nové změny. Délka studia rozhodně nezaručuje kvalitu, ale spíš je pro mnoho lidí ubíjející a nakonec, v posledních dvou ročnících studují s vyplazeným jazykem a ztrácejí na kvalitě vědomostí a i paměti. Kdo chce, může si sám získávat encyklopedické znalosti a podřídit svůj život zkoumání nejrůznějších problémů ze světa vědy a techniky. Ale k tomu by mu měla právě sloužit dobře organizovaná výuka a strategie učení, správná koncetrace a umění třídění informací dát volnou cestu k samostudiu.
Pokud by měla projít školská reforma
Pak by asi měl být v určitých oborech, kladen vysoký důraz na samostudium, aby v daném čase člověk studium zvládl a mohl dospět k určitému stupni absolvování vzdělávacího programu. Jak jsem ten návrh na reformu studovala, nezdála se mi tak do věci, jak ji mnozí kritizují, ovšem za předpokladu, že už v raném věku se dítě vede k soustředění, k rozvíjení paměti, dovedností a motivaci k učení.
Další články autora |
Ovoce, nebo čokoláda? Zapojte se do testování a ochutnejte oboje najednou! Šnek BOB přichází s novinkou v podobě ovocných pochoutek v čokoládě....