Společnost: Vnitřní život člověka
Možná, že jste někdy četli slavnou knihu od Martina Bubera Já a Ty. Zpočátku je obtížné pochopit pojetí bytí, o kterém v knize rozvíjí své myšlenky, takže text není zprvu pochopitelný, pokud ho jen přejíždíme očima. Není to text pro informaci, ale pro hluboké uvědomění si vztahů Já, Ty, On, Ona, Ono. Problém bytí však náš přítomný svět nijak nepálí. Dokonce se mi zdá, že si mnozí myslí, že máme ten problém vyřešený. Ale to si jen myslí.
Cit: Dvojí polarita bytí
Přítomnost povstává jen proto, že se zpřítomňuje „Ty". Já základního slova Já-Ono, tedy já, jehož protějškem není „ty", nýbrž které je obklopeno množstvím „obsahů", má jen minulost, nikoli přítomnost. Jinými slovy: pokud se člověk spokojuje věcmi, které zakouší a užívá, žije v minulosti a jeho okamžik je bez přítomnostního obsahu. Nemá nic než předměty. Předměty však patří tomu, co už bylo. Přítomnost není prchavá a pomíjivá, nýbrž ustavičně přítomná a trvalá. Předmět není trvání, nýbrž zastavení, ustání a ztuhnutí -jasná vymezenost, která vylučuje vztah a zpřítomnění. Skutečné jsoucnosti jsou prožívány v přítomnosti, předměty v minulosti.
Někdy se mi jeví, když se tak začtu či zaposlouchám do nějakých výpovědí o čemkoliv, že se nemluví a nepíše o živé přítomnosti, ale stále o něčem, co už v přítomnosti není. Jakoby neustále a trvale proudící vnitřní život v nás neexistoval, jakobychom chápali přítomnost jako shluk nějakých instinktů, které jsou jako červená signalizující světla, varující před tím čím oním nebezpečím úrazu či možného konfliktu. Až nebezpečí pomine, zase se schováme do své schránky a odháníme od sebe ty vnitřní výzvy,které nás nutí přemýšlet o přítomnosti Ty a vyvolávají v nás "nepohodlné" pocity. Je asi lepší setrvávat mezi předměty, protože je považujeme za vyřešené, ale na něco přeci musíme myslet, většinou na minulost, která je však za námi.
A tak se neustále ocitáme mezi minulými ději a věcmi, o kterých dobře víme, že je nelze vrátit do původního fungování a stavu. To je kámen úrazu našeho současného života, odmítání se potýkat s přítomností, která si vyžaduje pohnout naši mysl dopředu a tím měnit své vnitřní postoje k problémům, která vznikají právě z těch útěků do nepřítomné minulosti. Jsme zavalováni informacemi, které přijmeme jako doručený balík a neuvažujeme o jejich kvalitě a poplatnosti přítomnosti. Stojíme na místě, kde si připomeneme něco z minulosti, co bylo příjemné a na okamžik nás vzpomínka potěší. Je to pryč.
Mnozí lidé si myslí a také to svým jednáním dokazují, že naslouchání a respektování vnitřního života je něco z náboženské oblasti, co není třeba v naší sekularizované společnosti pěstovat, že stačí jen plnit to, co je po povrchu a na co je vidět, co lze nahmatat, protože to je vlastně jsoucí. Ale každá chvíle, v niž se propojujeme s tím Ty je právě ta přítomná plynoucí, nově úžasná a životodárná.
Cit: O světě idejí a lásce
Tuto podstatně dvojí povahu světa nelze překonat tím, že se budeme dovolávat „světa idejí" jako něčeho třetího, co je nad protiklady. Neboť to, o čem hovořím, je skutečný člověk, vy a já, náš život a náš svět, nikoli nějaké já o sobě nebo nějaké bytí o sobě. Pro skutečného člověka však prochází pravá hranice i napříč světem idejí. Mnoho lidí, kteří se ve světě věcí spokojují tím, že je zakoušejí a užívají, si ovšem k tomu všemu a nad tím vytvořilo stavbu z idejí, v níž nalézají uklidňující útočiště před nicotností, která doléhá. Odkládají na prahu šat nemilé všednosti, oblékají čisté prádlo a osvěžují se pohledem na prvotní bytí nebo na ideál, na nichž se jejich život nepodílí. Často jim dělá i dobře, když to mohou hlásat. Lidstvo, které si takový člověk představuje, postuluje a propaguje patří k pouhému „Ono". Ale takové lidstvo nemá nic společného s živoucím lidstvem, jemuž lze vskutku říkat „ty". Nejušlechtilejší fikce je fetišem, nejvznešenější fiktivní smýšlení je nepravostí. Ideje netrůní nad našimi hlavami - stejně tak jako v nich nesídlí -: ony mezi námi chodí a obracejí se na nás. Politováníhodný je ten, kdo nechává základní slovo nevyřčeno, ubohý však ten, kdo jim místo něho odpovídá abstraktním pojmem nebo heslem, jako by to bylo jejich jméno! Že bezprostřední vztah zahrnuje působení na protějšek, to je zřejmé na jednom ze tří příkladů: Bytostný čin umělce určuje pochod, v němž se tvar stává dílem. Protějšek se naplňuje setkáním, vstupuje jím do světa věcí, aby tam nekonečně působil, aby se z něho nekonečně stávalo „Ono", ale stejně tak nekonečně zase „Ty" -aby obšťastňoval a inspiroval. „Ztělesňuje se": jeho tělo vystupuje z proudu bezprostorové, bezčasové přítomnosti na břeh existence. Méně zřejmý je význam působení tam, kde jde o vztah k lidskému „Ty". Bytostný akt, který tu dává základ bezprostřednosti, je obvykle chápán jako něco citového a zůstává tak nepoznán. City doprovázejí metafyzický a metapsychický fakt lásky, ale nejsou jeho podstatou; a tyto doprovázející city mohou být nejrůznějšího druhu. Ježíšův cit k posedlému je jiný než jeho cit k oblíbenému učedníku, ale láska je jedna. City jsou něco, co „máme"; láska se děje. City přebývají v člověku, ale člověk přebývá ve své lásce.
Uskutečnění lásky je to nejvyšší, co člověk může dokázat vůči světu i druhému člověku. A člověk může být opravdu šťastný, když ji dokáže opravdu uskutečnit.
.
Irena Aghová
Kam všichni odešli?
Zrovna včera, když jsem otevřela okno do mezibloku jsem si najednou uvědomila, že je tu náhle prázdno a dřív jsem to tak nevnímala. – kam všichni odešli?
Irena Aghová
Euripides. Hippolitos.
Tragédie Hippolitos se hrála v Athénách za archonátu Epaminonda, čtvrtý rok Příběh Hippolyta je spojen se jménem Faidra. Byl několikrát zpracován: 1) jako Euripidova tragedie Hippolitos v roce 428 př. n.l.; 2) Senecova tragedie
Irena Aghová
Povídka. Cesta k šípkovému keři.
Šli jsme okolo potoka. Kolem se rozprostíraly louky a pole a už z dálky voněly lesy. Drželi jsme se za ruce a nepromluvili jsme spolu už od té chvíle, co jsme ve vsi zaparkovali na parkovišti auto . Psáno v ich formě
Irena Aghová
Amnézie. Povídka je psána v ich – formě
Jak člověk zapomíná na minulost, tak se mu najednou vrací a s ní i úvaha to, co mělo nebo nemělo být
Irena Aghová
Povídka: Osamělý muž
I. „Já za to nemůžu,“ řekla drobná starší paní, když byla dotázána policistou, který byl pověřen vyšetřit smrt pana Hanáka včetně vyloupení jeho bytu druhou noc po jeho odvozu z domu.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Nevítají přistěhovalce, jsou xenofobní, řekl Biden o Japonsku a Indii
Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...
„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás
„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Byt 2+kk, 110 m2 v kompletně zrekonstruovaném bytovém domě v Lukavci u Fulneku
Fulnek - Lukavec, okres Nový Jičín
3 520 000 Kč
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016