Pravomoc obcí: Jak to, že to bouchlo až teď?

Denně čteme nové a nové a znepokojivé zprávy o eskalaci problémů v pohraničních oblastech. Situace je vážná, ne-li zoufalá a možná, že by veřejnost ráda slyšela, co všechno obce za celou dobu udělaly, aby tomu předešly. Protože situace v obcích je převším v rukou jejich zástupců. Rozhodně by nebylo od věci se podívat na usnesení zastupitelstva v každéí problémové oblasti, jak se snažilo řešit situaci se sestěhováváním a zda vysílalo varovné signály k možném propuknutí problémů. Stát by neměl do pravomoci obcí zasahovat a zastupitelstvo je ve své rozhodující pravomoci odpovědné na stav obce po všech stránkách.

Situace je vážná

Je vážná proto, že představitelé obcí v jednotlivých oblastech nezvládli až do dnešní doby situaci a nemusí to být jen chyba na jejich straně. A  tak musel zakročit ve své pravomoci stát. Možná, že by bylo zajímavé i zjistit, jak fungovala obecní policie, po celou dobu, protože ty problémy nejsou rozhodně nic nového, alespoň tak to vyvolává dojem a zda i státní policie, která v obcích slouží zakročila vždy, když je někdo k zákroku zavolal. Jak vypadala na všech stranách spolupráce. Možná, že obce neměly dost peněz, a tomu se dá věřit, aby problém mohly uspokojivě řešit a napravovat jeho následky. Nyní přerostl všem nad hlavu a do akce se vkládá prezident republiky a pan premiér má těžké spaní, protože přemýšlí, co s tím a jak to rychle vyřešit. Obávám se, že starý problém, sociální napětí mezi Rómy a ostatními občany nelze řešit ze dne na den a nezbývá, než přistoupit k pokusům o jednání mezi místními občany a představiteli Rómů, kteří mají zájem uchránit své lidi a rodiny od násilí, které se šíří nebývalým způsobem. Rozhodně ale to není věcí aktivistů a jiných osob, které v obci nebydlí, nežijí a nemají k ní žádný vztah.

Myslím, že je to především a jen věcí obcí

Pokud rozdělujeme správu státu na státní správu a samosprávu a v zákonech je jasně napsáno, jak má samospráva fungovat, pak je třeba kontrolovat, což je zásadní věc, jak si počíná v oblasti sociální, vzdělávací, zdravotnické apod. , tedy ve věcech, které má přímo v kompetenci. Jinak bude prolomena oblast, pravomocí oproti systému spravování státu a obcí, což je nežádoucí nerovnováha, která by neměla nastat. Stát by měl do chodu obcí zasahovat minimálně. Systém vazeb mezi obcemi, kraji a státem je dán i ústavním pořádkem a zákony souvsejícími s problematikou a ty by neměly být porušovány. Každý občan, který se do obce odněkud přistěhuje, se má hlásit na obecním úřadě, protože ten, ve své kompetenci a funkci spravuje jeho záležitosti od A až do Z. Od toho jsou lidé voleni, od toho sestavují zastupitelstva a vedou úřad s několika odbory. Stát nemůže organizovat život v obcích tam, kde je vše v jejich plné pravomoci. Takže nejjednodušší řešení by bylo, kdyby kontrolou z kraje byly zjištěny nedostatky, které dlouhodobě přetrvávají a mohly vést k eskalaci problémů a provést nápravu, pokud na to volené orgány obce nestačí, pak se musí přistoupit k novým volbám a ve spolupráci s kraji problém řešit s přizváním expertů na tyto otázky a vytvořit nosný program, který se bude postupně plnit aktivním přístupem z obou stran, protože i Rómové, a v to já věřím, mají ve valné většině zájem se vyprostit z problémů, z bídy a nevraživosti od většinové společnosti, které se však zase tak nemohou divit. Rozhodně, pokud přistoupí na řešení, které se jim nabídne a povede k uspokojivému životu, mnoho lidí nebude proti nim nic mít. Mají svých starostí dost.

Ono je to sice drahé , ale dobré poučení

Uvědomit si, jaký význam, funkci a pravomoce má samospráva, je stále aktuální a o tom by se mělo především hovořit, aby si to všichni stále uvědomovali. Zvláště v oblastech, kde mohou hrozit zvýšené nepokoje pro vysokounezaměstnanost, která sebou nese hluboké sociální důsledky, zhoršení mezilidských vztahů, nervozitu, která může eskalovat v násilí. Pan ministr Drábek našel sice mast v podobě zapojení dlouhodobě nezaměstnaných a odmítajících práci, ale současně to ještě není cesta, jak je k práci donutit a omezit další nebezpečný jev, a to je zadlužování se u lidí, kteří samozřejmě nemají na to, aby své dluhy spláceli. A tím se vrší jeden průšvih za druhým. V obcích, kde je nouze o práci, protože tam nefunguje pracovní trh, investoři nemají zájem o své působení, je těžké požadovat po komkoliv, aby pracoval. Veřejné práce, jak je navrhuje pan ministr Drábek, to rozhodně neřeší, protože je třeba plynule tyto lidi zaměstnávat, aby mohli vést slušný život, který se po nich požaduje. A jistě, pokud je zájem o zklidnění situace a zapojení do obvykle očekávaného způsobu života, musí hlavně obce hledat řešení a komunikovat o problémech s kompetentními  orgány, které jsou určeny k tomu, aby nejen nastavily podmínky, ale také dohlížely na provádění, řekněme, programu.

Rozhodně je nutné omezit jakýkoliv projev násilí a pokud se ho někdo dopustí nebo dopouští, musí být potrestán, protože společnost se musí chránit před takovými projevy, které podlamují zásadní pilíře jejího života a ohrožují ji tím, že se omezují občanské svobody pro všechny. A v tom, vidím ten nejzásadnější problém. Z toho kruhu se musí vyjít, uvědomit si chyby, které kdo udělal a napravovat je. Je to běh na dlouhou trať.

 

Autor: Irena Aghová | středa 14.9.2011 2:48 | karma článku: 21,05 | přečteno: 4706x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50

Irena Aghová

O svědomí

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07