Zrušíme zvláštní školy?
Na první pohled možná jednoduché a zdánlivě efektní řešení. Ve skutečnosti složitý problém, který je obtížné pouze zmapovat, natož úspěšně vyřešit. Protože se mě téma profesně dotýká, chci v úvodu uvést pár věcí na pravou míru.
Pro žáky se smyslovým a tělesným postižením nebo se souběžným postižením více vadami jsou zřízeny základní školy pro daný typ zdravotního postižení, které zajišťují nezbytné podmínky pro vzdělávání těchto žáků. Jedná se především o speciálně pedagogické působení všech pedagogických pracovníků, speciálně pedagogické metody a formy práce, snížený počet žáků ve třídách, materiálně technické vybavení, bezbariérovost školního prostředí a další podmínky. Žáci se vzdělávají podle školního vzdělávacího programu, který zohledňuje druh a stupeň jejich zdravotního postižení.
Současná praxe je taková, že bývalé „zvláštní“ dnes základní školy praktické navštěvují děti, které prokazatelně nezvládají vyučování v běžné škole, což zdaleka nemusí být jen děti romské. Pokud je u dítěte podezření na vývojové opoždění, je odesláno do speciálního pedagogického centra, které po komplexním vyšetření dítěte rozhodne o jeho dalším zařazení. Možností je víc, řešením nemusí být vždy umístění v ZŠP. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že poradny neposílají do SPC zdaleka jen děti romské populace. Mimochodem, k romské národnosti se v dotaznících, které u nás rodiče těchto dětí vyplňují, přiznává jen minimum z nich. Pokud bych měla posuzovat klientelu poradny podle údajů v dotaznících, musela bych nutně dospět k závěru, že romské děti v podstatě neexistují (minimálně v naší poradně).
Kritériem pro zařazení do ZŠP je v současné době zdravotní postižení v podobě mentální retardace. Jinými slovy – tvrzení, že romské děti jsou automaticky umísťovány do „zvláštních“ škol se nezakládá na pravdě, rozhodnutí o vzdělávání dítěte ve specializované škole podléhá rozhodnutí odborníků a musí být podloženo odpovídajícími důvody.
Protože politici stavějí svou kariéru na prosazování inkluze, žádají od poradenských pracovníků přesné stanovení IQ, což je logický nesmysl. Prakticky je možné pouze stanovit pásmo, ve kterém se bude s 95% pravděpodobností IQ vyšetřovaného pohybovat. Přesto aktuálně ona hranice 70 bodů rozhoduje o osudu řady dětí. Podotýkám, že znám ze svého okolí rodiče, kteří by své děti rády vzdělávali ve specializované škole s menším počtem dětí z prostého důvodu, že dítě nároky běžné školy nezvládá. Nároky běžné školy totiž většinou nezvládají ani děti s rozumovými schopnostmi v tzv. „hraničním pásmu.“ Ovšem pokud se jejich potomek náhodou zrovna dobře vyspí, nezanedbá pitný režim nebo ho prostě osvítí duch svatý, závěrem vyšetření mohou být dva body navíc a dítě se ocitá na běžné škole, kterou není schopno zvládnout (a později na psychiatrii).
Úmyslně teď opominu problematiku diagnostikování romských dětí, protože se k ní necítím být zcela povolaná a především by vydala na další obsáhlý článek. Pokud by měřítkem byla úroveň výkonu romských dětí, zkušenosti jsou takové, že ve většině případů se pohybuje pod průměrem většinové populace, ačkoli malá část z nich by mohla vyjít i nadprůměrně. Rozhodnutí o zařazení konkrétního dítěte do konkrétní školy by mělo být motivováno spíše úvahou, co je schopno zvládnout a jaký vzdělávací program mu vyhovuje.
Aktuálně zažívají pracovníci poradenských center na jedné straně tlak na přesné bodové stanovení IQ, na druhé jsou napadáni, že jejich metody neberou v potaz kulturní odlišnosti romského etnika. S tím by se dalo do jisté míry souhlasit, skutečně se velmi těžko zjišťuje třeba pouhá zralost k zahájení školní docházky, když romské dítě netuší, co je to tužka a v životě nic podobného v ruce nedrželo. Na druhé straně pokud romské děti opravdu tak touží navštěvovat běžné školy, jak se nás opakovaně snaží někteří politici přesvědčit, pak by měly být také schopné požadavky běžných škol zvládnout (minimálně tam alespoň chodit). Snaha připravit romskou populaci na školní docházku prostřednictvím přípravy v tzv. „nultých ročnících“, často ztroskotá na faktu, že rodiče dítě nepřivedou k vyšetření do poradny a neodnesou si tím pádem potřebné doporučení určené dětem ze sociálně znevýhodněných rodin. Statistiky jsou neúprosné, poradna si vede evidenci návštěv, takže je velmi snadné vyčíslit, kolik z objednaných klientů skutečně dorazilo, dodalo vše potřebné a vyšetření dokončilo. Další statistika, která by doložila, kolik zařazených dětí přípravný ročník skutečně navštíví, by byla jistě také zajímavá. Pracovníci školského poradenství navíc zažívají tlak i ze strany romských rodičů, kteří automaticky očekávají, že jejich děti budou chodit do škol, kam už chodí starší sourozenci nebo příbuzní (tedy do ZŠP) a nechápou, proč by to mělo být jinak. Není tedy pravdou, že romské děti jsou do ZŠP neoprávněně vřazovány, tlak na zařazení ve většině případů vyvíjí právě jejich rodiče.
A jak z popisovaného dilematu ohledně výše IQ a metod jeho zjišťování vybruslil zmiňovaný ministr Dienstbier? Jeho řešení je zcela originální a geniálně jednoduché: Zrušíme přílohu ve školském zákoně, která upravuje vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (tím zrušíme i diagnózu lehké mentální retardace) a tím pádem můžeme zavřít i ZŠP, tedy bývalé „zvláštní školy“. Všechny děti jednoho populačního ročníku budou tedy svorně a jednotně navštěvovat běžné základní školy, (jinými slovy ve třídě se sejdou děti s nadáním v pásmu bývalé lehké mentální retardace až vysokého nadprůměru), všechny budou díky inkluzi prospívat a harmonicky spolužít a za několik let se větší část z nich (bez ohledu na barvu pleti) bude moci pochlubit státní maturitou… No uznejte, není to myšlenka zasluhující minimálně metál?
O možných dopadech tohoto rozhodnutí se tu už psalo. Myšlenku zařadit všechny děti do běžných škol už se pokusili uvést do praxe na východě Slovenska. Výsledek? Rozdělení tříd na romské a ty ostatní – takže zcela opačný, ale očekávatelný výsledek snahy o inkluzi.
Osobně bych „metál“ nebo možná spíš Nobelovu cenu přidělila těm, kteří dokáží vyřešit zdánlivě jednoduchou otázku: Jak vzbudit v romské populaci zájem o vzdělání?
Možnou cestou k řešení otázky vzdělávání romského etnika by mohla být dlouhodobá cílená spolupráce politiků, psychologů, speciálních pedagogů, učitelů a romských aktivistů na vytvoření koncepčního plánu. Co řešením určitě není, je bezhlavé rozhodnutí ministra pro lidská práva zmiňované v úvodu.
Helena Hvozdecká
Chodí vaše dítě rádo do školky?
Psychologové a pedagogové rodičům radí, aby volbu školky pro své děti nenechali náhodě, ale pečlivě ji vybírali. Praxe je ovšem taková, že pokud nezvolíme školku soukromou, jsme rádi, když se nám dítě vůbec podaří někam umístit
Helena Hvozdecká
Jedenáctého července (Letní povídka)
Náš v pořadí už třicátý pátý výroční výlet kolem brněnské přehrady vycházel toto léto na sobotu jedenáctého července. Přestože jsme cestu už znali nazpaměť, každý druhý červencový výlet v roce jsme se vydávali známou trasou.
Helena Hvozdecká
Rande, které se nekonalo
Plánovanou schůzku zrušil v posledním okamžiku. Už jsem stála u dveří, když mi přišla omluvná zpráva. Měla jsem chuť vyhodit mobil z okna. S přípravami na schůzku jsem měla spoustu práce, ale nechtěla jsem je podcenit.
Helena Hvozdecká
Léto v parku (Letní povídka)
Těžko si dokážu představit dvě rozdílnější bytosti, než jsme byly my dvě. Bianca byla krásná a byla si toho vědoma. Přitahovala pohledy kolemjdoucích a ráda se nechala obdivovat pro krásně tvarovanou postavu a svůdné zelené oči.
Helena Hvozdecká
Myšičko, myš, pojď ke mně blíž...
Kočka domácí, podobně jako další kočkovité šelmy, je od přírody lovcem. Ostatně v dávné minulosti byly popudem k domestikaci kočky právě její úžasné lovecké schopnosti. Většina našich současných domácích miláčků už lovit nemusí.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Taxikáři říkal, že postřílí několik lidí. Policie u duševně nemocného našla pušky
Psychiatrický pacient si na internetu koupil tři funkční historické brokovnice a tvrdil, že je...
Odbrzděná dodávka se zmrzlinou vjela do davu dětí, několik je vážně zraněných
Na západě Kyrgyzstánu najela během kulturní akce do davu desítek dětí ve věku od 9 do 16 let...
Poslanci mohou jednat i přes noc, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu
Přímý přenos Poslanci mají začít projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...
Bez krytí celníky by Březinova skupina nefungovala, řekl žalobce v závěrečné řeči
Soudní projednávání vynášení informací z Celní správy členům tak zvané lihové mafie se dnes dostalo...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 65
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2025x
Moje literární pokusy jsou nově k nahlédnutí i zde: https://www.facebook.com/pages/Helena-Hvozdeck%C3%A1/288031364717330 A také zde:
www.helenahvozdecka.cz