Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nikdy jsem nejel MHD a jsem na to hrdý

    Promiňte mi zavádějící titulek. Tramvaje, autobusy i pražské metro používám denně. A jsem na to hrdý. Na rozdíl od těch, kteří se v lepší společnosti rádi chlubí, že do veřejného dopravního prostředku vstoupili naposledy, když se v Praze poprvé rozjela podzemní dráha. Nepovažuji tento způsob přepravy za „socku“, ač připouštím, že někdy se jedná o malé dobrodružství. Sem tam narazím na kapsáře, jindy na feťáky, spící opilci a „vonící“ bezdomovci asi budou věční, protože u každé soupravy a u každého autobusu nemůže stát stráž, která by podezřelá individua i opilce předem vyloučila z přepravy.

    Pořád si však myslím, že se jedná o nejlepší způsob dopravování nejen po velkém městě. Můžete mi teď spílat, že za ty ceny, které hlavně hlavní město letos nasadilo, se vyplatí jezdit načerno a raději riskovat útěk před revizorem nebo občasnou pokutu. Nedávno jsem si však počítal, na kolik, by mě vyšlo každodenní cvakání lístků a pořád ještě je roční lítačka nejlevnější. Ač se to zdá nemožné, tak například v sousedním hlavním městě Rakouska se na jednotlivé jízdenky, jak se říká, našinec nedoplatí. Tam opravdu necháte za den v tramvajích a podzemce majlant.

    Ale to jsem se už dostal příliš daleko zeměpisně i tématicky. Hodně se nyní debatuje o jednotlivých parkovacích zónách. Pražané i dojíždějící lamentují, že za chvíli bez rezidenční karty nebo placení nezaparkujeme ani v obchodních zónách na okraji města. Něco pravdy na tom bude. Jde o to, jestli to bude proto, že se všude budou vybírat peníze, anebo proto, že nebude kde zastavit auto. Ministerstvo dopravy odhaduje, že jen letos přibude sto tisíc nových vozů. Pár starých skončí v bazarech, pár kusů asi i na vrakovištích, ale určitě přibudou rychleji, než novorozenci. Ukazuje se, že se asi máme a budeme mít natolik dobře (ne všichni), že najdeme v peněženkách dost prostředků na další auto do rodiny, firmy a na jeho provoz.

    Jenže, je to i znamením, že lenivíme. Autem jezdíme i pro noviny do trafiky za rohem. Nákup bez auta, jak dokazují návaly a zácpy kolem nákupních center, si už mnoho z nás nedokáže představit. A rostou nové a nové generace dětí, které za chvíli nebudou vědět, jak vypadá metro a kudy se leze do autobusu. Natož, kde se kupují jízdenky a kudy se tou prapodivnou dopravou vůbec dostat na vysněné místo.

    Myslím si, že peníze vynakládané na obecní blaho by se daly vynakládat účelněji, snad by pak zbylo víc na levnější veřejnou dopravu. Nejsem dvakrát nadšený z myšlenky, že do centra města by se mělo vjíždět jen za poplatek, ale když denně koukám na posunující se čtyřkolky, asi ani nám nic jiného nezbude. Němci už sáhli alespoň k poplatkům pro staré rachotiny.

    Přesto bychom se problémům vyhnuli, kdyby každý, kdo se všude chlubí, jak si už nepamatuje, jak vypadá tramvaj zevnitř, tenhle prostředek zkusil. Třeba by v něm narazil na exministra zahraničí a europoslance Josefa Zielence a dokonce na eurokomisaře Vladimíra Špidlu. Oba jsou živoucím příkladem toho, že používat „socku“ místo limuzíny je, alespoň podle jejich zkušeností z velké Evropy, hodně „in“. Kdyby jejich příkladu následoval aspoň každý desátý každodenní uživatel auta, možná bychom žádné zóny a mýta nepotřebovali. A ten, kdo by se chlubil nepoužíváním MHD, by byl konečně za blbce ...

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Hulinský | úterý 8.1.2008 9:14 | karma článku: 27,88 | přečteno: 2925x
  • Další články autora

Petr Hulinský

Letouny CASA už jsou hrozbou i pro občany České republiky

Tragikomický příběh s letouny CASA zdá se být nekonečným. Náčelník Generálního štábu Armády České republiky Vlastimil Picek v pondělí zakázal létání na všech čtyřech letadlech CASA C-295, dokud nebude prošetřeno, proč měl jeden z letounů technické problémy.

2.11.2011 v 11:50 | Karma: 18,04 | Přečteno: 921x | Diskuse| Ostatní

Petr Hulinský

Protikorupční strategie hlavního města Prahy musí být přísnější

Připravovaná Protikorupční strategie hlavního města Prahy představuje určitě krok správným směrem. Přimlouval bych se však za další rozšíření navrhovaných opatření, zejména směrem k co nejúplnějšímu zveřejňování zakázek na internetových stránkách hlavního města. Zatímco stávající návrh počítá s jejich zveřejněním až po skončení soutěže, osobně bych uvítal, pokud by všechny zakázky v hodnotě přes jeden milion korun bylo možné sledovat na webu města průběžně po celou dobu výběrového a schvalovacího procesu a následně v i době jejich plnění.

12.10.2011 v 12:42 | Karma: 5,82 | Přečteno: 604x | Diskuse| Ostatní

Petr Hulinský

Obrana Prahy aneb v čem se ministerstvo financí mýlí

Systematické tažení ministerstva financí proti hlavnímu městu se zaštiťuje líbivými hesly o nespravedlivém rozdělování peněz. Odvolává se na několikanásobně větší příjem peněz na jednoho obyvatele, než mají menší sídla v republice, a chce novým modelem rozpočtového určení daní Praze sebrat 2,2 miliardy korun ročně. Přitom však účelově pomíjí řadu skutečností, kterými se Praha odlišuje nejen od ostatních měst a obcí v české kotlině, ale dokonce i od jiných evropských metropolí.

16.9.2011 v 12:39 | Karma: 11,03 | Přečteno: 899x | Diskuse| Ostatní

Petr Hulinský

Vládní boj proti korupci je bez zrušení anonymních akcií falešný

Velice mě zaujala čísla, která nedávno zveřejnilo Sdružení zIndex. To zkoumalo 50 firem s nejasnými vlastníky, které v letech 2007 až 2009 získaly zakázky nejméně za 100 milionů korun. K nim pak přidalo finanční data, jež firmy uveřejňují v obchodním rejstříku, převedená na ukazatele výnosnosti vlastního jmění a výnosnosti investic. Vyšlo najevo, že firmy s netransparentní vlastnickou strukturou jsou jednoznačně ziskovější. Rozdíl činí 23 až 70 procent.

6.9.2011 v 13:00 | Karma: 11,38 | Přečteno: 975x | Diskuse| Ostatní

Petr Hulinský

Bratři Mašínové jako hrdinové? Pro mě jsou vrazi

Sdílím odpor většiny společnosti k vyznamenání bratrů Mašínů. Vždyť o jakém hrdinství a protikomunistickém odboji můžeme v jejich případě mluvit? Bratři Mašínové zabíjeli nevinné lidi. Pro mě jsou prostými vrahy.

29.8.2011 v 11:32 | Karma: 47,92 | Přečteno: 14563x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Kácíš? Pak sázej či plať. Novela zákona zpřísní podmínky kácení stromů

8. května 2024

Premium Pokuta až milion pro jednotlivce, až dvacet milionů pro firmu. Tedy desetkrát víc než nyní. Takové...

Padlého rudoarmějce oplakali u Rudolfina. Jenže ho zabili sami Sověti

8. května 2024

Seriál Je to snad nejslavnější fotografie z květnového osvobození Prahy a dlouho se věřilo, že Georgij...

Princezna z Kremlu. Touha po diamantech se stala Brežněvově dceři osudnou

8. května 2024

Premium Letos uplynulo 95 let od narození Galiny Leonidovny, dcery sovětského generálního tajemníka Leonida...

U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník

7. května 2024  17:49,  aktualizováno  23:02

Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2379x
Stínový ministr pro místní rozvoj ČSSD. V roce 1996 zvolen poslancem Parlamentu ČR, v letech 2002 až 2006 byl náměstkem primátora hl. m. Prahy a od roku 2006 je předsedou finančního výboru ZHMP. Je víceprezidentem Českého svazu taekwondo WTF, členem Českého olympijského výboru a čestným předsedou Českého paralympijského výboru.
Více o autorovi na www.hulinsky.cz

Seznam rubrik