Špinavá reklama, pro kterou platí speciální pravidla

Může se v ní téměř cokoliv, lhát, očerňovat konkurenci, slibovat nesmysly. Může být skoro všude, jen ne v rádiu a televizi. Přesto existují světlé výjimky.

Řeč je o reklamě politické, kterou téměř nikdo nemá rád. Rádi ji mají akorát reklamní agentury a média. Zadavatelé se předhánějí v barevnosti, sloganech a kreativitě. Investují poměrně velké peníze, které po volbách obvykle dostanou zpátky ze státního rozpočtu. Je to boj o politickou moc, tedy o moc nad veřejnými penězi, kterých je stále dost, protože se to vždycky nějak udělá.

Pracuji dlouhá léta v rádiu a tam je politická reklama zapovězená. I ta zjevně skrytá. Letos jsme dokonce dostali obšírný materiál, ve kterém je popsáno, co se smí a co ne. Dozvěděl jsem se, že Radu pro reklamu nechala v klidu i televizní reklama na prodejce grilované drůbeže, který je shodou okolností i předsedou parlamentního hnutí. V té době ještě nebyl.

Na druhou stranu se politická reklama může objevit prakticky všude. Na billboardech, v letácích, na velkoplošných obrazovkách, na podlaze, v tisku. Kouzelná je politická reklama na internetu, kdy se v důsledku přetlaku sdělení objeví na jedné stránce různé kuriózní kombinace. A někdy i dost pikantní.

Až bude po volbách, politici se zavřou (ne neradujte se) do kanceláří, sliby budou zapomenuty, venkovní reklama postupně oprší a stolky na kontaktní kampaň v ulicích se zaklidí do skladů partají. Agentury se začnou těšit na další volby, protože to je přece radost, sestavovat různobarevné průzkumy veřejného mínění, hýbat s davem a vymýšlet nejpřesvědčivější slogany, kterým sedne na lep co nejvíce aktivních voličů.

Politická reklama je všechno, jen ne poctivá. Za peníze, které by se měly používat jinde se národ krmí nesmysly, některá média jsou ze zákona znevýhodněna a nikdo (ani opozice) se nestará o to, aby se sliby (alespoň ty prospěšné pro společnost) proměnily ve skutečnost.

Je to drahá legrace, na kterou naše země prostě nemá. Zrušme megalomanské politické kampaně, nechť kandidáti dostanou prostor ve veřejnoprávních médiích a udělají si kontaktní kampaně, ať si na své přijdou milovníci koblih, propisek a růží. Zbytek politické kampaně by měl být formou aktivní politické práce během celého volebního období. Jinak to budou stále jen vyhozené veřejné peníze za nehorázné žvásty.

 

 

Petr Hroch Binder

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Berka | čtvrtek 11.9.2014 12:41 | karma článku: 32,80 | přečteno: 5346x