Tak natočil Kubrick přistání na Měsíci nebo ne?
Zkusím pro tentokrát vynechat i nesmyslné debaty kolem Van Allenových pásů a podobných jevů, které nechám na nějakém fyzikovi, vynechávám důkazy v podobě hromady měsíčního materiálu přineseného na Zemi nebo opuštěných modulů, které jsou na povrchu Měsíce dodnes viditelné a případně hmatatelné. Budu se věnovat čistě filmařině.
Začněme uvědoměním si, že Apollo tehdy běželo v televizi v mnohahodinových nepřetržitých přenosech, v nichž není střih. K tomu vzpomeňme, že tehdejší techika dovolila buď natáčet na celuloid, nebo na analogové televizní záznamy, které se ukládaly na magnetický pásek. A tehdejší televizní technika neoplývala kvalitou a digitální triky, na které jsme samozřejmě zvyklí z moderních filmů, byly tehdy zcela nerealizovatelné.
Záznamová média měla velice omezenou kapacitu, na celuloid jste natočili maximálně dvanáctiminutové záběry, na magnetický pásek jen o málo delší, a to už byly cívky o váze několika kilogramů. Pokud byste chtěli záznam delší, museli byste mít příslušně větší kazety. Celuloid navíc můžeme rovnou vyřadit, jeho nedokonalosti s tehdejší technikou nebylo možné maskovat. Nepřerušený záznam v délce kolem 8 hodin bez střihu byl v říši naprosté utopie. Prostě muselo by se to natočit na místě a v přímém přenosu odvysílat, jak to bylo.
Ne oříškem, ale ořechem by byla nízká gravitace, která je ze znáznamu viditelná. V moderních sci-fi filmech se používají mnohé techické vychytávky, včetně speciálních bazénů a složitého trikování v postprodukci. Ale pozor - v době letů Apolla žádné digitální triky neexistovaly a žádná postprodukce mnohahodinových přenosů nebyla možná. Upřímně - nemáme představu, jak by se to s tehdejší technikou dalo obelstít.
Za důkaz, že šlo o natáčení v hale se vydává, že na obloze nejsou hvězdy. Přičemž se opět zapomíná na limity tehdejší techniky. Nemohly tam být, dynamický rozsah osvětlení skutečné scenérie byl tak velký, že tehdejší technika neměl šanci ho zpracovat. Pokud nejsvětlejší místa neměla být nekoukatelně vypálena, musela být clona zatažená natolik, že všechny jemnější věci z obrazu zmizely.
Ale je tu něco, mnohem podstatnějšího, natolik zřejmého, že ostatní můžu klidně vynechat. A tím je světlo. Podíváme-li se na záznam, nebo fotografie, je jednoznačné, že situace je nasvícena jediným zdrojem (Sluncem), který je velmi ostrý a velmi jasně můžeme změřit jeho směr podle stínů (Pomíjím ambientní světelný odraz od země, tedy Měsíce.) Tedy jde o jediný zdroj.
Že to není víc zdrojů (třeba reflektorů) je jasné, protože stíny by byly mnohačetné. Někdy kvůli optickým klamům můžeme mít pocit, že stíny nejsou rovnoběžné, ale když srovnáme fotografií víc, nebo se podíváme na filmový záznam, vidíme, že jsou. Pokud by šlo o umělý světelný zdroj, musel by být velmi vzdálený. Velmi, to znemaná minimálně kilometry.
Ještě jeden fyzikální poznatek dokládá, že je takhle vzdálený. A to je úbytek světla. Pokud nasvítíme jedním reflektorem filmovou scénu, je velikost osvětlení nerovnoměrná. Hodnota světelného toku klesá se čtvercem vzdálenosti. Takže čím je zdroj blíž, tím rychleji padá množství světla v pozadí. Pokud chci zasvítit rozsáhlou scenérii tak, aby světelný tok byl v popředí i pozadí pokud možno co nejvíc podobný, musel by zdroj být velmi daleko a musel být velmi silný. Když říkám "velmi silný", člověk, který nemá zkušenost s filmovým svícením, netuší, co to znamená. Naše nejsilnější filmové lampy mají halogenové žárovky s příkonem 20kW a odpovídajícím světelným tokem.
Kdybychom s jednou takovou lampou chtěli točit něco jako přistání na Měsíci, nemohla by být od kosmonautů a modulu dál než nějakých 30 metrů, protože by scénu prostě nezasvítila. Jenže při téhle blízkosti by bylo jednoznačně identifikovatelné, že stíny jdou paprskovitě od lampy a navíc pozadí scény by se rychle propadlo do tmy. Kdybychom chtěli lampu postavit do vzdálenosti třeba 1km (připusťme, že by to stačilo), potřebovali bychom halogen o příkonu ne 30x silnějším, ale 900x silnějším (čtverec vzdálenosti). Tedy aspoň 18MW. Nic tak obludného nemáme, neměli jsme, a popravdě, neumím si ani představit, jak by vypadala, a nechci si představovat, co by znameno její rozsvícení a zhasnutí pro rozvodnou síť.
Zní to banálně, ale už jen samotná nemožnost nasvítit věrohodně filmový plac tak, aby byl zaměnitelný s přenosem NASA pro televizi stačí k tomu, abychom úvahy o zfalšování celého přenosu mohli pustt z hlavy.
?Říkáte si, jestli natočení falešného přistání na Měsíc bylo skutečně obtížnější než tam opravdu doletět? No, v jistém ohledu ano. Techniku pro cestu na Měsíc už lidé měli, byť nám dnes přijde archaická. Techniku pro zfalšování tohoto přenosu neměli.
Zajímavý příspěvek k tématu přidala nVidia - samozřejmě hlavně proto, aby demonstrovala, co umí jejich nová grafická karta. Tedy, připomínám, tu Kubrick v šedesátkách k dispozici neměl.
Tomáš Houška
432 Hz aneb božská frekvence průměrného pomeranče
Jedna z nejmarnějších cest, jak se pohádat s hudebníky, kteří hrají starou hudbu, je zeptat se: „A proč neladíš na 432 Hz?“ A zkuste jako muzikant něco vysvětlovat.
Tomáš Houška
„Chceme mír!“ – aneb proč to není instantní polívka
Kdo by nechtěl mír? Já, vy, vaše babička, i ten chlapík na rohu, co nosí ponožky v sandálech (a přitom se tváří, že je módní ikona). Nikdo si ráno u kafe neřekne: „Víš, co by mi dneska spravilo náladu? Trocha války.“
Tomáš Houška
Škola základ života… pokud tedy život plánujete v 18. století
Kdyby bohatství rostlo z krtinců, jsme světová velmoc. Jenže neroste. A tak buď postavíme školství pro 21. a 22. století – nebo zůstaneme zemí, kde největší exportní pecka je Krteček na tričku potištěném v Číně.
Tomáš Houška
Evropské zrcadlo …aneb pohádky z hnijícího dvoumilionového sídliště
Evropa vaří polívku z migrantů, solárů, genderů a růžových slipů. V hrnci bublá bordel, všichni hledají pevnost tradičních hodnot (třeba kamenování a házení z oken). Jenže největší mešita Evropy zatim vyrostla za zvuku balalajky.
Tomáš Houška
Politici slibují všechno. Jen školství je krtinec na mapě.
Politici před volbami slibují vyšší platy, vyšší důchody, nižší daně a rychlejší cestu do pekla. Jediné, co neslibuje nikdo: školství, které by fungovalo i v roce 2080. Asi z toho nečouhá dost dotací pro velkouzenáře.
| Další články autora |
Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí
Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty,...
Duku na pohřbu uctili prezidenti i herci. Na Hradě zněl zvon Zikmund, proletěla letadla
V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé státu rozloučili s...
OBRAZEM: Prezidenti, Turek i Kalousek s Babišem. Kdo nechyběl na Dukově pohřbu
S kardinálem Dominikem Dukou se v sobotu v katedrále sv. Víta na Pražském hradě rozloučily stovky...
To nebylo ani za Zemana. Pavel si přisuzuje roli, která mu nepřísluší, říká politolog
Premium Prezident Petr Pavel v pondělí uvedl, že pokud by Andrej Babiš nebyl schopen vyřešit svůj střet...
OBRAZEM: Labská bouda slaví půl století, nahlédněte do kuchyně i wellness
Labská bouda v nadmořské výšce 1340 metrů severozápadně od Špindlerova Mlýna je i po padesáti...
Agresivní pacient v nemocnici děsil sestry, spolu s ostrahou se zamkl na vrátnici
Dramatické chvíle si prožil v neděli v podvečer personál boskovické nemocnice. Z interního oddělení...
Muž napsal dopis na rozloučenou a chtěl vypít žíravinu, našel ho myslivec
Myslivci pomohli k záchraně muže, který si chtěl vzít život. V dopise se loučil s blízkými, nechal...
Roztržka graduje. Japonsko vydalo varování pro své občany v Číně
Japonsko nabádá své občany pobývající v Číně k opatrnosti. Varování bylo vydáno v souvislosti s...
V havarované cessně byly tašky plné marihuany, pilot dostal osm a půl roku
Unikátní případ havarovaného malého letadla na Novojičínsku, ve kterém ležely tašky se zhruba...

Maminky rozhodly! Tohle jsou nejlepší porodnice v Česku pro rok 2025
Každá z nás chce rodit tam, kde se cítí bezpečně a kde se o ni i o miminko postarají s respektem. Proto už tradičně pořádáme hlasování o tu...
- Počet článků 226
- Celková karma 13,78
- Průměrná čtenost 4156x
Žiju hlavně psaním filmových a knižních příběhů, hudbou a občasným cestováním časem (to poslední se obvykle maskuje jako LARP). Tohle je místo, kde parkuju svoje „myšlenky pozdě v noci“ – od politiky přes civilizační turbulence až po absurdní nápady, které se samy derou na papír.
Pokud chcete nakouknout i do dalších mých světů:
- asheraband.com – naše muzika
- cestycasem.cz – historie a LARP jako stroj času (kdyby vám to znělo jako sci-fi pohon vesmírné lodě, přečtěte si mojí knížku Hráči (larp-sword.com/hraci)
- bohyneasera.cz – moje poslední knížka Svět podle Ašéry a všechno kolem bohyní, mýtů a herezí
Pro upozornění na nové články (a drobnosti, co mi upadnou od ruky) sledujte FB stránku Sedmá vlna.



















