- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Podívejme se, jaké reklamy jsou zakázané firmám (uvedu jen klíčová znění):
ZÁKON č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
§ 2
(1) Zakazuje se
b) reklama založená na podprahovém vnímání. Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, která by měla vliv na podvědomí fyzické osoby, aniž by ji tato osoba vědomě vnímala,
c) reklama, která je nekalou obchodní praktikou podle zvláštního právního předpisu,
d) reklama skrytá. Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena,
e) šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje; ...
(2) Srovnávací reklama je přípustná za podmínek stanovených tímto zákonem a zvláštním právním předpisem.
(3) Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat ... prvky využívající motivu strachu. Reklama nesmí napadat politické přesvědčení.
Co je to nekalá obchodní praktika podle zvláštního předpisu?
ZÁKON č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
§ 4
Nekalé obchodní praktiky
(3) Užívání nekalých obchodních praktik při nabízení nebo prodeji výrobků, při nabízení nebo poskytování služeb či práv se zakazuje. Nekalé jsou zejména klamavé a agresivní obchodní praktiky.
A co je to srovnávací reklama?
ZÁKON č. 513/1991 Sb., OBCHODNÍ ZÁKONÍK
§ 50a
Srovnávací reklama
(1) Srovnávací reklamou je jakákoliv reklama, která výslovně nebo i nepřímo identifikuje jiného soutěžitele anebo zboží nebo služby nabízené jiným soutěžitelem.
(2) Srovnávací reklama je přípustná, jen pokud
a) není klamavá nebo neužívá klamavé obchodní praktiky podle zvláštního právního předpisu,
e) nezlehčuje nepravdivými údaji podnik, zboží nebo služby soutěžitele ani jeho ochranné známky, firmu či jiná zvláštní označení, která se stala pro něj příznačnými, ani jeho činnost, poměry či jiné okolnosti, jež se jej týkají,
f) se vztahuje u výrobků, pro které má soutěžitel oprávnění užívat chráněné označení původu, vždy jenom na výrobky se stejným označením původu,
h) nenabízí zboží nebo služby jako napodobení nebo reprodukci zboží nebo služeb označovaných ochrannou známkou nebo obchodním jménem nebo firmou.
Pokud by se stejná pravidla vztahovala i na reklamy politických stran, některé z nich by platily pokuty, až by se z nich kouřilo. O povinnosti stažení takových reklam ani nemluvě. Uvedu výčet těch nejhorších zvrhlostí politických reklam (nevztahuje se na všechny politické reklamy šmahem, málokterá reklama obsahuje všechny prvky zároveň).
Že by platilo, že co je povoleno jovovi, není povoleno volovi? No - není čas vyhnat voly tam, kam patří?
Osobně jsem velmi naštvaný, když vidím kdekoliv reklamy s popsanými charakteristikami, zejména pod mým blogem.
Další články autora |
Na Jílech, Česká Lípa
3 200 000 Kč