Příspěvek na nové auto.

Musím říci, že návrh přispívat 25.000 Kč na nákup nového auta za podmínky likvidace starého auta se mi docela líbí. S tímto návrhem přišel člen ekonomického poradního týmu vlády NERV Martin Jahn, podobný návrh má ČSSD. Když může stát zavést nový poplatek za převod starého auta, tak by mohl taky stát podpořit zrychlení výměny vozového parku.

tyto ojetiny bych se za 25.000 Kc nevzdal

  Aby program měl smysl, domnívám se, že by právo na slevu mělo být mezi lidmi převoditelné (prodejné). Málo který majitel ojetého auta v ceně do 25.000 Kč si může totiž dovolit koupit nové auto. Proč by se do systému nemohli zapojit i majitelé dražších ojetin, tak aby byli motivováni si koupit nové auto. Mohlo by se to týkat třeba jen aut nižší, nižší střední a střední třídy, které jsou u nás vyráběny.

   Fungovalo by to například takto: Majitel Wartburgu by nechal svůj sporťák sešrotovat a zato by dostal od státu poukaz na slevu při nákupu nového vozu 25.000 Kč. Tento poukaz by někde ( třeba v prodejně nových aut, nebo v RM Systému ) prodal dejme tomu za 15.000 Kč. K těm 15.000 Kč by si přidal ze svých úspor dejme tomu 25.000 Kč a může si koupit za 40.000 Kč daleko kvalitnější vůz, než je ten Wartburg . Kupující nového auta by za poukaz v hodnotě 25.000 Kč zaplatil 15.000 Kč, nebo o trochu více v závislosti na zprostředkovateli.Za tyto peníze by měl slevu na nové auto v hodnotě 25.000 Kč. Mohl by tak prodat svoji ojetinu například za 40.000 Kč a pomoci tak urychlit obnovení zastaralého vozového parku.

   Průměrné stáří automobilů registrovaných v České republice činí téměř 14 roků. Starší vozy jsou zpravidla méně bezpečnými, mají větší spotřebu pohonných hmot a tedy vypouštějí více výfukových plynů.V České republice přitom máme velké výrobní kapacity automobilek. Tyto moderní „montovny“ mají pro českou ekonomiku ohromný význam. Prodávají v zahraničí auta, utrženou zahraniční měnu musí měnit za koruny, aby zaplatili mzdy, pojistné, elektřinu, vodu, plechy, plasty a dalším českým subdodavatelům i vývojářům. Díky tomu mohou obchodní firmy nakupovat v zahraničí zboží a služby a ty prodávat u nás za koruny.

   Nyní dochází vlivem problémů na zahraničních trzích k poklesu exportu aut. Bylo by dobré v zájmu zaměstnanců automobilek, zaměstnanců navazujících dodavatelských firem i živnostníků, kteří z nich žijí, pomoci udržet výrobu na určité úrovni. Státní pomoc by urychlením obnovy vozového parku pomohla taky zlepšit bezpečnost na silnicích a taky ekologii.

   Program by byl na řešení krize určitě účinnější, než snižování daní a pojistného. Běžných občanů se totiž snižování daní ani moc nedotkne. Menší kladný efekt je totiž někde jinde doprovázen vyššími náklady. Někteří podnikatelé sice na nižších daních vydělají, ale protože se nezlepší odbytová situace na trhu, do investic se úspora nepromítne a ekonomiku nenastartuje. Část úspory z nižších daní odteče také do zahraničí k zahraničním majitelům firem, ani tyto peníze nepodpoří tuzemskou poptávku.  

Autor: Václav Hlavatý | pátek 30.1.2009 11:08 | karma článku: 10,56 | přečteno: 1538x
  • Další články autora

Václav Hlavatý

Referendum o Evropské unii

3.10.2017 v 22:06 | Karma: 17,56

Václav Hlavatý

RVHP a EU.

11.9.2016 v 10:25 | Karma: 20,97

Václav Hlavatý

Czexit, a co bude potom.

15.7.2016 v 18:31 | Karma: 22,42