Proč Netflix a další filmoví producenti dávají to nejlepší do trezoru

Ve starých filmech se prý na černochy díváme pokřivenou optikou. Není správně vidět v nich násilníky, nevzdělance, rabiáty. Naopak dnešní hnutí BLM ukazuje jejich vlídnou tvář, lepší, než ta naše.

Filmy z otrokářské epochy USA ve mně zanechaly hluboký dojem. Předkládaly divákovi k zamyšlení různé postavy bílých. Od bigotních rasistů, kteří byli přesvědčeni, že černoch bez biče pracovat nebude, po vizionáře, kteří si mysleli, že soudit lidi skrze barvu kůže není spravedlivé.

My, Středoevropané, si moc dobře pamatujeme, co to znamená trezorový film. Netflix a další distributoři ve své podlézavosti a ve snaze vyhnout se bonzákům na sociálních sítích prohlásili, že stáhnou největší klenoty z toho žánru. Prý se pohled na to období i názory na rasismus od doby natočení změnil. Sice po následné kritice tvůrců, herců i diváků od toho upustili, ale divák třeba u "Jih proti severu" bude muset strpět vysvětlující plky nějaké historičky.

Ano, svět se určitě mění. V žádném z těch historických filmů jsem neviděl černochy páchat násilí, s výjimkou obrany vlastního života. Byla tam řada velmi ošklivých charakterů, hlavně bělochů. Ale mně byl nejodpornější jeden černoch. Je to jen můj názor, tak mi ho nechte vyslovit. Byl to něco jako komorník, nejvýše postavený otrok. Měl pod sebou všechny ostatní otroky, kterým vštěpoval, že jejich (černá) rasa je méněcenná. Že mají poslouchat, a mladá černá otrokyně má být šťastná, když ji znásilní syn pána a narodí se jí dítě o něco světlejší.

Byl to exemplární příklad rasismu obrácený proti vlastní rase. Z toho člověka se mi dělalo špatně. A takových je dnes hodně zbožňováno médii. Jak úžasné jsou to scénky, když běloši klečí před černochy a líbají jim boty, prý kvůli nějaké vině v 200 let staré záležitosti. A z toho mi nemá být špatně? Každý má ctít otce a matku svou, i barvu jejich kůže. To platí pro černé i bílé.

Dnes v Americe nad černochy bičem už dávno nikdo nepráská, ale opravu nevím, jak významná část černošské populace v USA je ochotna pracovat za těchto nových podmínek. Jedna věc je však zvláštní. Možná, že se moc dívám na americké filmy, ale postavení Mexičanů a jiných "latinos" je tam mnohem horší. Ti pracují jako otroci dodnes, často jako ilegálové, nikdo je sociálními dávkami nehýčká a do BLM je nepřijmou.

Dnešní protagonisté BLM se podle mě nemohou hlásit k odkazu svých předků, kteří byli v postavení otroků. Jsou úplně jiní. Ztratili schopnost uživit se prací, jsou násilní, agresivní a jedinou vysoce rozvinutou schopností je hlásit se o svá práva. Možná v tom spočívá příčina snahy dát ty filmy do trezoru. Aby si divák nemohl uvědomit, jaká změna se stala s potomky těch černých otroků, kterým ve filmech fandil.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Hink | úterý 30.6.2020 10:17 | karma článku: 37,55 | přečteno: 1484x