Co Gréta nevidí, jako by neexistovalo. Výfuky elektromobilů jsou viditelné v krajině.

Je to dar, vidět CO2 pouhým okem. Gréta vidí, že elektromobily jsou čisté. Kdyby však nestávkovala, mohla se naučit, s jakými ztrátami se pro ně vyrábí elektřina, kolik CO2 a skleníkové páry se přitom uvolní. Nechte žít diesel!

K napsání tohoto blogu mě inspirovala televizní reklama na elektromobil Škodu Citigo E IV, která mě poněkud nadzvedává z kanape. Jak je to revolučně čistý a ekologicky šetrný způsob pohonu. Vidí však ekologičtí aktivisté, jak čistá je obecně výroba elektřiny v elektrárnách, jak nesmírné náklady vyžaduje infrastruktura pro nabíjení elektromobilů, a k jakým ztrátám dochází při jejich provozu? To, že stojí 2x víc, než obyčejný benzínový model, je jen detail.

Pokud někde udávám konkrétní čísla, na konci uvádím odkazy na odborné články, ze kterých jsem čerpal.

Nemá cenu příliš rozebírat kapacitu a váhu akumulátorů, o tom už bylo napsáno dost a vývoj jde kupředu. Stačí uvést jen základní kvantitativní údaje, které se příliš nemění:

  • Účinnost výroby elektřiny v elektrárnách je pod 40% (ztráta 60% energie), zbytek je odpadní teplo, které lze využít k vytápění, značná část se však valí z elektrárny jako skleníkový plyn - vodní pára
  • Technické ztráty přenosové soustavy přesahují 3%
  • Ztráty při nabíjení činí 16%
  • Účinnost pohonu 80% (motor se započtením dobíjení při brzdění) - ztráta 20%

Výsledná účinnost využití energie od výroby do přeměny na pohon vozu je cca 26%
(0.40 x 0.97 x 0.84 x 0.80). To je opravdu tragická bilance, když přímo do dieselového auta lze nalít naftu bez těchto ztrát, s účinností 40-50%, benzínový cca 35%.

Elektromobily jsou určeny jen pro opravdové fajnšmekry a milovníky stresu, kteří si libují v nejistotě, stojíce v zácpě, zda najdou nějakou dobíjecí stanici a stihnou k ní dojet. V zimě pak budou řešit otázku, jestli zmrzat, nebo si topením podstatně zkrátit dojezd, zatímco klasickým automobilům stačí odpadní teplo z motoru.

Jednu výhodu však mají. Nemusí platit astronomické náklady na budování sítě dobíjecích stanic a mají výhodnější sazbu na odběr elektřiny. To jim my ostatní v našich cenách elektřiny a daních jistě rádi zaplatíme. Zadarmo totiž opravdu není nic.

Představme si, že dieselová a benzínová auta zakážou a elektřina pro osobní auta se bude vyrábět ze slunce. Solární panely mají účinnost pod 20%. Každý den vyjedou na naše silnice statisíce automobilů, které spotřebují výkon asi 20kW každý z nich. Každé auto s tímto průměrným příkonem  potřebuje plochu solárních panelů "pouhých" 110 m2, pokud ovšem slunce svítí. Kdo vykoupí takové množství zemědělské půdy pro tento účel? To bude chtít obrovské dotace do "zelené" energie. Kromě toho bude nutno postavit stovky GW výkonu v nových klasických elektrárnách pro případ, že by nesvítilo, nebo dokonce nastala noc. V tom případě budou desítky kilometrů čtverečních solárních farem k ničemu a nafta a benzín se budou spalovat přímo v elektrárnách, aby se 26% energie dostalo k vystresovaným řidičům.

Vidím to jinak: Němci si zakážou všechny jaderné i tepelné elektrárny. Potřebná kapacita se postaví v Česku na uhlí a plyn. Česko bude elektřinu vyvážet a bude pokutováno tak, že bude muset kupovat za šílené částky emisní povolenky. Z jejich výnosů se budou stavět dobíjecí stanice po celé EU. Je na tom něco špatně?

Odkazy:

Energetická účinnost elektráren

Technické ztráty přenosové soustavy

Ztráty nabíjecí soustavy elektromobilu

Energie ze solárních panelů

Autor: Jan Hink | úterý 17.9.2019 10:17 | karma článku: 41,97 | přečteno: 2107x