Koronavirus v Karibiku a návrat domů

Čas utíkal a my jsme s lodí zůstávali na Martiniku. Sledovali jsme vývoj situace doma i na okolních ostrovech. Nemít internet, tak nevíme, že nějaký koronavirus vůbec existuje.

Opatření se pomalu, ale jistě začala uvolňovat. Jak v Čechách, tak na Martiniku. Začaly otvírat specializované obchody, bufety i restaurace. S velkou slávou jsme si zašli na pizzu. Tu nám vydali přes plexisklo v papírové krabici, ale nemohli jsme si ji sníst na místě, protože stoly a židle byly stále uklizené. Ale ta radost byla veliká. Paradoxní je, že se na Martiniku ve vlně uvolňování začaly nosit roušky. Do té doby nebyly povinné, ale nyní si ji člověk musel nasadit při vstupu do obchodu. Takže mi nezbývalo nic jiného, než si roušku na lodi ušít.

Prodej přes "okénko"

Na konci dubna jsme měli odlétat z Trinidadu domů. Letenky nám zrušili, Trinidad zůstal pro veřejnost zavřený. Co budeme dělat? Mohli jsme nechat loď na Martiniku a letět domů. Tato varianta pro nás ovšem nepřipadala v úvahu, protože Martinik leží v pásmu hurikánů a hurikán tam může v létě zavítat. Narazila jsem na článek, který nabízel variantu pro lodě hledající úkryt před hurikány. Jedná se o Francouzskou Guyánu.

Kde vlastně leží Francouzská Guyana? Začali jsme zjišťovat více informací. Francouzská Guyana leží na kontinentu Jižní Ameriky a jedná se o francouzský zámořský departement. Takže tam platí stejná pravidla jako např. na Martiniku – nepotřebujeme žádná víza, platí se zde Eurem. Hranice je pro nás otevřená, protože máme loď registrovanou v České republice a lodě s registrací v EU mají vstup povolen. Navíc letadla Air France létají po celou dobu a zajišťují spojení mezi kontinenty.

Bylo rozhodnuto. Spojili jsme se s místní marínou a domluvili tam stání lodi přes léto. Vyřídili jsme potřebné celní doklady, oznámili pobřežní policii změnu kotviště a vydali se na plavbu, která nám trvala šest dní. Nakoupili jsme potřebné zásoby, upekla jsem čerstvý chleba, české buchty a usmažila řízky. Toto pro mne byla doposud nejdelší plavba, kterou jsem bez zastávky absolvovala. Zpočátku mi nebylo dobře, ale naštěstí to rychle přešlo. Poté jsem si plavbu začala užívat. Občas bylo i nevlídné počasí, ale s tím člověk musí počítat. Naštěstí má loď krytou kormidelnu a plavba i za nepříznivého počasí je celkem příjemná. Takže na vás neprší nebo nestříkají vlny, které se valí přes příď.

Rybaření za plavby

Konečně nastal okamžik, kdy jsme byli na dohled Jižní Ameriky. Tedy pluli jsme ve vzdálenosti do 20 Nm od pobřeží a stále neviděli pevninu! Viděli jsme ji jen na naší GPS navigaci. Je to dáno tím, že země je v těchto místech plochá, nevystupují zde žádné vysoké hory, které by člověk viděl již z dálky. Za tmy jsme vpluli do řeky Maroni, která je hraniční řekou se Surinamem. Zakotvili jsme a teprve ráno viděli tu obrovskou šíři řeky Maroni, která byla okolo nás. Přes den jsme dopluli na naše kotviště, které bylo vzdálené dalších 15 Nm proti proudu řeky. Jedná se o město Saint-Laurent du Maroni, které se proslavilo díky filmu Motýlek a místní trestanecké věznici.

Camp de la transportation - film Motýlek

Celkově jsme upluli přes 730 Nm a trvalo nám to šest dní. Po doplutí jsme museli zůstat v karanténě. Sice jsme za ten týden na moři nikoho nepotkali, ale i tak jsme se karanténě nevyhnuli. Před odletem jsme měli možnost poznat jen nejbližší okolí městečka, zbytek si necháme na náš návrat. Už se těším na výlet po řece do Amazonie, návštěvu Ďábelských ostrovů nebo Guyánského kosmického centra.

Po osmi měsících strávených na lodi jsme se vrátili do České republiky, kde si budeme užívat krásné čtyři měsíce léta a poté se zase budeme těšit zpátky na naši loď. Kdybychom čekali na otevření hranic Trinidadu, tak jsme stále ještě na Martiniku, protože své hranice ještě neotevřel. Jsem ráda, že omezení kvůli koronaviru jsou doma již minimální, a za chvíli snad již zmizí úplně. A svět se zase vrátí do normálu.

Saint-Laurent du Maroni

Cesta domů

Autor: Helena Králová | úterý 23.6.2020 8:03 | karma článku: 18,84 | přečteno: 952x

Vánoce v Karibiku

Občas není špatné odpočinout si od shonu, který nastává před Vánoci. Vše začíná vánočním úklidem a končí u koupě dárků. Všude svítí neónová výzdoba a stoly zdobí vánoční věnce. Takové bývají Vánoce doma.

26.12.2020 v 7:31 | Karma: 14,60 | Přečteno: 1005x | Diskuse| Cestování

Helena Králová

Řeka Maroni – bez pozlátka, za zlatem, peřejemi proti proudu.

Řeka Maroni je hraniční řekou oddělující Surinam od Francouzské Guyany. My jsme se vydali s průvodcem pirogou na tři dny do vnitrozemí poznávat místní kulturu i krásy přírody Amazonie.

6.12.2020 v 7:55 | Karma: 15,78 | Přečteno: 383x | Diskuse| Cestování

Zpět ve Francouzské Guyaně

Léto na Moravě uteklo jako voda a nastal čas vrátit se na loď do Francouzské Guyany, konkrétně do městečka Saint-Laurent du Maroni. A vypadá to, že jsme odletěli v ten pravý čas...

24.10.2020 v 7:49 | Karma: 20,86 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Cestování

Helena Králová

Koronavirus v Karibiku II.

Čas po dobu koronaviru trávíme na lodi na Martiniku. Turisté tu nejsou, restaurace jsou zavřené, lodě stojí v přístavu, nikam se nepluje...

24.4.2020 v 19:41 | Karma: 19,46 | Přečteno: 1459x | Diskuse| Cestování

Koronavirus v Karibiku

Již od podzimu loňského roku trávíme čas na karibských Malých Antilách na naší lodi. Bohužel již i tady nastala omezení a opatření, která se nás týkají.

25.3.2020 v 14:54 | Karma: 19,80 | Přečteno: 1153x | Diskuse| Cestování

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Válek představil prezidentovi plán rozvoje zdravotnictví. Řešili i ministra pro vědu

30. dubna 2024  13:34,  aktualizováno  16:01

Prezident Petr Pavel přijal ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09). Představil mu...

Opilý řidič naboural šest aut. Na pumpě pak rozlil benzin a hrozil, že se zapálí

30. dubna 2024  15:50

Opilý cizinec zaměstnal v sobotu ráno prachatické policisty. Nejdřív naboural šest aut, pak na...

Není to o lajcích a na TikToku nebudu, říká budoucí ministr pro vědu Tuleja

30. dubna 2024  15:37

Pavel Tuleja, který má být příští týden jmenován novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace za TOP...

Podpořte český tým, užijte si atmosféru MS. iDNES.cz rozdává vstupenky na hokej

30. dubna 2024  15:28

Každý den víte, o jaké zápasy soutěžíte, na úvod to budou duely Česko - Finsko a Švýcarsko -...

Cestovatelka, která tráví osm měsíců na lodi v Karibiku a čtyři měsíce v Čechách. Mým domovem se stala 17ti-metrová plachetnice Southern Fox.