- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Televizní divák možná namítne, že má jiné starosti, než si všímat "R" a správné výslovnosti slova GARNIER. A má pravdu. Má plné právo o ní nic nevědět a nezabývat se jí. Ale televize, jejímž posláním je bavit, informovat a vzdělávat (a v posledních letech také zvyšovat prodej), musí výslovnosti věnovat patřičnou pozornost. Poněvadž to, co slyšíme z obrazovky, se stává obecnou normou.
Kromě toho může jediné písmeno slovo úplně změnit. A proto není jedno, jak se obchodní názvy renomovaných firem a výrobků čtou a vyslovují. A obzvlášť v médiích. Tam si v žádném případě nemohou říct : písmenko sem, písmenko tam, vždyť to nevadí…
Uvedu příklad... Kdybychom v televizi zaslechli jména firem Filis, Akila a Koda, asi by nám nic nepřipomínaly. A přitom by se jednalo o Philips, Aquilu a Škodu, jen bez jednoho písmena! A kdybychom automobilku Rolls Royce vyslovovali jako Rols RojsE? Neznělo by to divně? "E" na konci je přece neznělé! A proč tedy vyslovená koncová hláska nevadí u GarnieR? "R" tam také nepatří!
Je zajímavé, že v německých, anglických a španělských reklamních spotech správnou výslovnost Garnier respektují. Ne však v českém televizním marketingu. Tam snad platí jiné výslovnostní normy?... A porušování pravidel výslovnosti v české televizi se pochopitelně netýká pouze Garnier, ale řady dalších názvů - namátkou Citroën, Peugeot a Renault (Sitroen, Pežo, Reno)... A zadavatele reklamy to zřejmě nezajímá.
Ono vlastně vůbec nejde o výslovnost konkrétního názvu, ale o obecnou nechuť a pohodlnost si cokoliv zjistit a ověřit. S podobnou povrchností se v poslední době setkáváme často - v ekonomice, politice, atd...
Televizní reklama nepatří zrovna mezi oblíbené a v nejlepším případě ji bereme jako nutnost - představuje totiž významný zdroj příjmů. Jestliže však na komerčních kanálech zůstane, měla by být aspoň kvalitní. Cizí slova, vlastní jména a názvy firem by se v ní neměly libovolně "pozměňovat" (s výjimkou vžitých pojmenování).
Vždyť kdyby někdo v televizi vyslovoval chybně naše jméno (a Garnier mimochodem patří mezi běžná francouzská příjmení), asi bychom ho na to upozornili.
odkazy na reklamní videa Garnier (název; stopáž, ve které zazní název firmy; jazyk):
http://www.youtube.com/watch?v=RGETY6lNmHE Jak si barvit vlasy 2.37 ČJ
http://www.youtube.com/watch?v=8QjcyAWO5Jo Garnier Fructis Pure Clean Commercial 0.08 AJ
http://www.youtube.com/watch?v=7QQCW2bg1KA Garnier Herbashine 0.01 NJ
http://www.youtube.com/watch?v=7UUoy0lCMdU Nuevo Comercial de Garnier Danna García 0.07 ŠJ
foto: www.obchod-kosmetika.cz/garnier
Další články autora |
Výživné kaše GERBER Grain&Grow přináší to nejlepší ze světa obilovin. Potěší všechna malá bříška a především uspokojí potřeby děťátka v klíčovém...