Harakiri matematiky a Covid 19

„Koronová doba“ v plné míře odhalila  nedostatky ve výuce i ve výchově dětí. Že by nějaká vyšší moc spustila na zem dobu „koronovou?“

Velmi nepodařené harakiri, které se  uskutečňuje už  dlouhou dobu, je namáhavé pro děti a nákladné pro rodiče. Matematika postupně likvidovala sama sebe nánosem učebnic, pomůcek, pracovních sešitů, příruček pro učitele a rodiče, zbytečných testů, organizací, kurzů…metodických kotrmelců - a k tomu  se sugeruje dětem i rodičům, že se učí něco nového a novátorského!
Co se učí prvňáček, je slovní zmatek  okolo čísel 1 až 20. V první třídě má pomůcky, které jsou spíše hračkami pro MŠ, výsledek je, udělat z dětí stejné, nepříliš chytré ovečky tak, aby zapomněly, co už ví a co by jejich 6-letý rozum snadno i bez toho pochopil.
Pro takový způsob každé činnosti jsou zaužívaná přísloví:"Mlácení prázdné slámy!, "Stokrát nic umořilo vola"(bohužel děti), nebo jemněji "Mnoho povyku pro nic". Celá neskutečně složitá a náročná cesta dětí na začátku ZŠ od k jasné a jednoduché matematiky se dá přirovnat ke stavbě Babylonské věže. Víme, jak dopadla.
Prudce klesající úroveň matematiky dosáhla až na dno - zrušení povinné matematiky u maturity mladých lidí, kteří stojí na začátku cesty ke vzdělanosti národa. Už to není jen matematika, kde úroveň vědomostí klesá všeobecně, zasahuje češtinu i ostatní. Chabé hlasy, které mají být omluvou, že tento problém je i v cizině – jako jejich obhajoba neobstojí. Není tajemstvím, jak tato situace vznikla a kdo ji má na svědomí. V cizině to řeší soukromými školami, kvůli kterým se rodiče zadlužují. V naší zemi to nebylo zvykem, ani zapotřebí.    
Jak stát odpovídá za vzdělání pro všechny děti na zvyšující se úrovni požadavků  doby.        
Do nedávné minulosti bylo samozřejmostí, že všechny děti nemají stejné předpoklady a schopnosti, proto vznikla stupnice hodnocení vědomostí žáků 1 až 5. Děti se tím samy přirozeně zařazovaly do odpovídajícího stupně svého nejvýše možného uplatnění a podle toho si vybíraly své zaměstnání.
Měly možnosti jít na střední školy, žádoucími byly průmyslovky, zdravotní školy i učební zařízení různých oborů.
Tím bylo umožněno, aby historicky vznikaly a fungovaly všechny potřebné činnosti společnosti. Jen takto uspořádaná společnost je schopna se vyvíjet a dosahovat vyšší úroveň.  Naše zem patřila - není to ani tak dávno k nejvzdělanějším nejen v Evropě. Dokládají to výsledky přelomu 19.a 20. století, technický pokrok, objevy a vynálezy začátku 20. stol.
Proces vývoje různorodé společnosti je za několik posledních desetiletí silně narušený.
Zestejnění dětí na škole se docílilo jen výrazným snižováním úrovně jejich vědomostí.
Školství zradilo své poctivé ideály vzdělávání dětí, hledá náhražky bez ohledu na to, jestli  to společnost potřebuje. Podíváme-li se na seznamy pracovníků v různých odvětvích, školách, úřadech, první sloupec seznamu je pod sebou  tvořen stejným Mgr.
Jsou opravdu stejní ? Ve vědomostech a schopnostech? Například v dovednostech lékařských, technických anebo také v razítkování žádostí na úřadech? Je to vyšší stupeň vývoje všech? Ne, je to jen předstírání vyšší úrovně vzdělanosti, která se měří počtem titulů za nepotřebné kvalifikace vysokých škol. Bc, Mgr. a jiná titulová chytrost zaplavuje naši zem, ale ouvej ! kam se pod tou titulolavinou  poděli učitelé, zubaři a ostatní lékaři, schopní řemeslníci a jiná povolání, aby zabezpečili potřeby obyvatel a úspěšný chod země? Vynechám zde velkou ekonomickou újmu, kterou stát utrpěl.
Označ(k)ování nejlépe všech lidí nepotřebným  titulem se neosvědčilo! Proč?
Co tak si připomenout, že dobré vzdělání je základ prosperity státu?
Povinností státu je - poskytnout možnost vzdělání na zvyšující se úrovni požadavků doby. Jak se s tím vypořádá ? Jak napravit nevyrovnanost a úpadek společnosti, který způsobila pýcha a peníze? I když se to zdá jako protimluv - tou  příležitostí je Covid 19.
„Koronová doba“ v plné míře odhalila  nedostatky ve výuce i ve výchově dětí.
Možnost, jak je napravit, a nejen v matematice, nastává paradoxně právě teď. Jedinou možností je zbavit výuku nepotřebného nánosu zbytečností a vsadit na jednoduchost a efektivitu.
Že by nějaká vyšší moc spustila na zem dobu „koronovou?“

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Hana Daňková | neděle 30.8.2020 11:54 | karma článku: 23,77 | přečteno: 885x