- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Byla jsem před časem na jižní Moravě, ve vesnici, kde katolická babička chodila každou neděli do kostela; její dcera se vůči církvi vymezovala argumenty, že musely jako děti pracovat na farském a pozorovat faráře laškujícího s kuchařkou. Po jeho smrti se na faře našly plné kýble peněz. Vnoučata jsou nábožensky vlažná, nicméně se žení s katolickým potomstvem a tak se třeba řešilo, že taťka kostelník donutil těhotnou dceru nést na pohřbu monstranci. V současnosti tam mají faráře, který kázání četl z Katolických novin s výmluvou, že odjíždí do ciziny. Od místních jsem se dozvěděla, že pořád někam jezdí. Urostlý, zdravý muž zasnoubený s církví svatou, u které má své jisté. Pravidelné podpory od státu, výběr peněz při nedělních mších od oveček, od kterých je zván na nedělní obědy i s výslužkou. Když jsem ho pozorovala, tak jsem si uvědomila, kolik starostí má oproti němu takový místní mladík zasnoubený nikoliv s církví, ale se ženou: byt, hypotéka, zaměstnání, živobytí, děti, manželka…
Na Staroměstském náměstí byla minulý týden agitka na ochranu nenarozeného života. Organizátoři seděli na zábradlí, před sebou měli plakáty s nápisy, že je třeba nechat žít každé embryo. Tato aktivita souvisí s přikázáním „nezabiješ“. Vzhledem k tomu, že církevní hodnostáři nemívají děti, jsou jejich rady ohledně vztahů mužů a žen a z nich počatého potomstvo neznalé reality, kterou nezažívají na vlastní kůži. Vše reprodukují celá staletí, jejich sexuální energie se přitom netransformuje do myšlení, to nahrazují dogmata, jako spíš do tělesné hmotnosti. I to je téma, kde církev nedává žádné příklady a řešení: výživa, nadváha, civilizační choroby, mechanické prodlužování života, přístup k smrti. Církev brání nenarozený lidský život, a jak se přitom staví k mrtvým v křížových výpravách, na misiích, zaživa upáleným „čarodějnicím“ včetně Jana Husa? A co metody chovu a zabíjení zvířat? K tomu církev mlčí, neboť není vegetariánská. V červnu proběhla ekologická konference RIO + 20 o životě na Zemi, kde se celé roky diskutuje největší problém světa, kterým je přelidněnost planety. I přes starost Spojených národů si církev žije klidným neměnným rytmem v celibátu a druhým radí, jak žít. Ženám povoluje charitu, službu, péči. Jiné ambice netoleruje, viz příběh paní Ludmily Javorové: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ludmila_Javorov%C3%A1.
Margorzata Klecka z Polska, která se věnuje rodinám s dětmi postiženými fetálním alkoholovým syndromem (FAS) mně blahopřála k tomu, že žiji v Čechách, kde nás Jan Hus zbavil strachu ze všemocnosti církve tím, že se jí postavil a zasloužil se tak o naši zdravou skepsi a kritický rozum. V katolickém Polsku, kde se musí narodit každé počaté dítě i matce, která nemá podmínky na to se o něj postarat, jich velká část trpí syndromem FAS. U nás se tato nemoc téměř nevyskytuje.
Každá nevládní organizace, která žádá stát o finanční podporu, musí napsat projekt a zdůvodnit každou požadovanou korunu, a tu řádně vyúčtovat. Z chování vlády, v jejímž čele stojí katolík, mám pocit, jakoby neuplynulo téměř 600 let od smrti Mistra Jana Husa. Kdyby žil, tak by měl i dnes plné ruce práce. Budou-li církvi přiklepnuty požadované prachy, pak by se mohla odsouhlasit i změna názvu České republiky na - cizinci používaný - Kafkaland.
Na závěr ukončím citátem nositelky Nobelovy ceny míru Wangari Maathai, kterým vystihla zásluhy církve: „V dávných dobách se lidé klaněli hoře, uctívali ji a přinášeli jí oběti. Poté, co se obrátili k hoře zády a začali uctívat abstraktního boha na nebesích, vykáceli stromy, půda začala erodovat, vyschly prameny vody, zmizela zvěř, ptactvo a tím začala krize přírody a s ní i člověka.“
Další články autora |
Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...