Copak EU přispěje na trasu D metra?! To k letišti spíš

Praha zas fantazíruje o automatickém metru na trase D, první kilometry za padesát miliard.Což o to, přáli bychom obyvatelům jižních sídlišt´ a satelitů, aby do centra dalším metrem jezdili, ale dozrál čas? To spíš k letišti

No hlavně finančně!

Rozvoj města se nikde na světě neřídí zbožnými přáními mít postavené najednou všechno, ale vládnou peníze a váhy priorit. Marná sláva, potřeba propojit letiště s centrem je významnější, než zlepšit cestování z jihu, které je pomocí autobusů vcelku slušně, i když samozřejmě nikoli nejkomfortněji, zajištěno.

A protože to bude tak, že na výstavbu bude potřeba peněz z Bruselu a dotace od státu, spíš se lze nadít toho, že Brusel raději přispěje na evropský integrační projekt, kterým je prodloužení trasy metra A na mezinárodní letiště v Ruzyni, než na zájem sice významný, ale přece jen lokální: napojení padesáti tisíc obyvatel jižních sídlišť a satelitů přímou linkou metra na centrum bez nutnosti přestupu na městský autobus.

Ano, mluví se sice o výstavbě rychlodráhy do Ruzyně s pozdějším pokračováním na Kladno, avšak opravdu unese Praha finančně nákladnou současnou výstavbu metra D a rychlodráhy v trase Veleslavín - Ruzyň? A to zvláště když před ní stojí nutnost stavět silniční tunel pracovně nazývaný Blanka II, aby se rozvoj městského okruhu neoddálil o další desetiletí? Z hlediska ochrany životního prostředí musí mít Blanka II přednost před rychlodráhou na letiště. A z hlediska rozvoje města a státu je dopojení kvalitní kolejovou dopravou k letišti významnější než druhá trasa metra z centra k jihu. Proto pravděpodobnější než stavba rychlodráhy na letiště a metra trasy D k jihu je stavba tunelu Blanka II a protažení metra A k mezinárodnímu Havlovu terminálu Ruzyň.

Samozřejmě, pražští radní a i primátorka budou jistě za své občany z jihu bojovat, protože ti mají trasu D již dávno slíbenu, jenomže miliardy bude přidělovat Brusel a přesvědčit jej, aby dotoval dřív metro na sídliště než k letišti, to se, myslím si, sotva podaří. Nakonec bude totiž rozhodovat celostátní a celoevropský zájem, což je při rozhodování o evropských penězích docela pochopitelné. Prostě metro D až potom, ale to už určitě.

Autor: Miroslav Gruner | pátek 31.7.2015 23:08 | karma článku: 5,33 | přečteno: 176x