Pojistěte se proti zvěrstvům politiky

Při setkávání se s politickou, společenskou, soudní a jinou úřednickou praxí se myslící člověk leckdy táže, jak dlouho ještě bude tato země (ČR) místem k žití. Sledujeme všechny ty kolosální průšvihy z médií a jiných zdrojů informací. Kdo v duchu spoléhá na šťastnou náhodu, že ho to vše mine, že si jej krutá nespravedlnost nenajde, ten podle mne jen strká hlavu do písku.

Ano, i na horní palubě Titaniku bylo ještě desítky minut po nárazu sucho, teplo, světlo, podávalo se šampaňské – prostě vypadalo to tam na první pohled úplně v pořádku, jakoby nic. Úplně normálně – tak jako když dnes našinec nakoukne na typickou českou velkoměstskou ulici nebo do hypermarketu.

Ne, nebudu teď od plic nadávat na nějakou konkrétní kauzu. I když vím, že vaše krátkodobá úleva by byla citelná a příjemná. Na krátkodobou úlevu zde ze najít řadu skvělých blogů. Pokusim se vás přimět k zamyšlení nad vaší dlouhodobou úlevou.

Když na člověka někdo nebo něco útočí, logicky je třeba zaujmout obranu. Tu vidím v několika rovinách. A) Hledání a získávání spojenců, b) obrana vlastní neboli posilování vlastní obranyschopnosti.

Dnes se zaměřím na oblast b). Spojenci se totiž mohou odklonit, odejít, zemřít, zradit. Ale to, co máte v sobě – fyzické i psychické vzdělání, to vám nelze zcizit. Rozvinutá osobnost odolá lépe.

V této oblasti obrany vlastní bych vypíchl dva momenty:

1. Umění zvládat vlastní negativní emoce. Nejen navenek, ale i uvnitř. Příliš se vztekat nad absurditami života, to oslabuje. A není dobrou cestou mstít se takto na sobě za chyby druhých.

2. Získání nezávislosti na českém dolíčku a přilehlé Moravě s částí Slezska. Plynné ovládání světové cizí řeči, ať můžete v případě nutnosti změnit bydliště, pracoviště – a dělat kdekoliv v nejvyspělejších zemích, v právních státech, tutéž profesi co doma. Samozřejmě jde o světovou řeč číslo jedna, o „zemštinu“, podle země původu nazývanou též angličtina.

Z důvodu místa se dnes poradíme jen o tom druhém. Podrobně a aktivně sleduji angličtinové snažení české střední a starší generace už přes čtvrt století. Zkusím shrnout to nejdůležitější z dvaceti pěti let práce do pěti minut vašeho čtení. Do desatera.

Zaprvé: Pokud nejste tak mladí nebo tak nezávislí, že můžete vyjet na více než devět měsíců studovat do anglicky mluvící ciziny, připravte se na to, že doma plus s kratšími výjezdy to bude tvrdá práce. Naučit se anglicky = asi jako postavit rodinný dům. Nebo vychovat dítě od narození po vstup do školy.

Zadruhé: Zázračný Norimberský trychtýř neexistuje; i když jich už mnoho bylo za posledních dvacet let nabízeno, leckdy s velmi mohutným PR a reklamou, vnímám u těch reklamních kampaní jako primární snahu nabízitele vydělat a až jako sekundární snahu vám pomoci. Nicméně ani ty mohutně propagované pomůcky nemusí být zcela bez dílčího užitku.

Zatřetí: Maximum vylepšení této studijní „stavby rodinného domu“ nebo „výchovy dítěte“ je ve dvou faktorech. A) Dá se výrazně zkrátit, při optimálním postupu až na cca pětinu ( tedy o 80%) původního běžného časového průběhu. B) Dá se neobyčejně zpříjemnit. Tak, že z dusné povinnosti se stane zábava, koníček až posedlost podobná závislosti, kdy se musíte nutit ne k učení, ale k přerušení učení.

Začtvrté: Každá slušná metoda vede k cíli, pokud ji využijete v souladu s „technikami duševní práce“ neboli s beneopedií. Zahraničním předchůdcům technik duševní práce se často souhrnně říká soft skills.

Zapáté: Z technik duševní práce jsou klíčové dvě: A) umění profesionální koncentrace, b) využití všech možností lidské paměti. Umění profesionální koncentrace řeší známý Cimrmanův problém („už si umím poručit – ale ještě se neumím poslechnout“). Dovede vás po ochabnutí počátečního nadšení do rutinního stavu „každý den aspoň trochu, leckdy i hodně“. Zničí démona prokrastinace (= nutkavého odkládání naplánovaného studia), zlomí vaše věčné začátečnictví. Umění paměti se všemi jeho asociačními a jinými psychologickými vymoženostmi přestavuje podle mne šedesát procent jazykového studijního úspěchu. Klíčovým předpokladem fungování paměti je právě ona schopnost profesionální koncentrace. A obojí – paměť i koncentrace – musí být co nejvíce podbarveno a propleteno kreativitou.

Zašesté: Při výběru školy, učitele, metody, učebnice dejte zejména na tyto dva faktory: A) Tradice, konkrétní fakta,  b) reference ústním podáním, raději většího počtu důvěryhodných nezávislých osob.

Zasedmé: Samozřejmostí při výběru učitele je dovědět se, jak se naučil anglicky on sám. Nakolik mimořádně důkladně a rychle, nakolik v podobných podmínkách jako budou ty vaše – při zaměstnání, při péči o rodinu, při obvyklém stresu a nedostatku času. Ať se může do vaší situace co nejlépe vcítit. Plus další učitelská vlastnost - zda umí ty náročné věci podat druhým, nezasvěceným – tak, jako byste měli pocit, že mluví o nejprostších záležitostech. Za mnoho let školní docházky jsem – zejména na vysokých školách – potkal kromě tlusté vrstvy „expertů plných těžko srozumitelné odbornosti“ vzácnou tenkou vrstvu těch, kteří i z nejtěžší matematiky uměli za katedrou udělat něco a la „pohádka o Sněhurce“. Přemíra odborničení je u učitele mínusem; schopnost výkladu „jak pro malé děti“ velkým pedagogickým mistrovstvím a plusem.

Zaosmé: podle mého nejlepšího vědomí a svědomí je velkou hybnou pákou vašeho úspěchu multidisciplinarita učitele. Znám řadu vynikajících českých i rodilých angličtinářů-specialistů. Pro žáky, kteří potřebují angličtinové univerzitní vzdělání, kteří nesmějí zaváhat ani u výjimky z výjimek, jsou nejspíše nenahraditelní. Ale pro vás, kteří nemusíte dosáhnout úroveň docenta anglistiky, může být rozhodujícím urychlovačem multidisciplinarita vašeho učitele a jeho životní zkušenost a zralost. Tedy – historii středověké angličtiny nebo výčet stovek anglických autorů a stovek jejich knih a her váš angličtinář znát nemusí. Odlišit přechodník přítomný a minulý samozřejmě ano, stejně jako souvětí s vedlejší větou podmínkovou a časovou. Ale – když k tomu navíc suverénně řeší logaritmické a exponenciální rovnice, nelekne se Ohmova zákona nebo aromatických uhlovodíků, má slušné znalosti ještě aspoň dvou dalších cizích jazyků pro porovnávání, je výborný psycholog – pak je vysoká naděje, že to s ním zvládnete i ve svém věku a ve svých náročných životních rolích střední části života. Ovládá totiž obecné umění učit se - i tam, kde od boha není vrozený talent. Ví dobře, co je kázeň. Chcete se přece hodně odlišit od předchozích pokusů - takže logicky s učitelem, který se v dobrém hodně odlišuje.

Zadeváté: Nikdy není pozdě začít, nikdy není beznadějné znovu začít. Avšak: Nikdy už nebudete mladší. Nasazení učitele a autorů pomůcek je půl úspěchu, vaše nasazení druhá půlka. „Kdo dobře vytyčí svou cestu, ten už nikdy nemůže zcela zabloudit. A dojde po ní k cíli, i když bude na ní někdy klopýtat.“ Tak nějak to řekl L. N. Tolstoj.

Zadesáté: Nenechte si vsugerovat na studium jednu metodu. Metoda je jako předem ušité jedno konkrétní sako v konfekčním obchodě; výjimečně někomu padne zcela; často však s výhradami, mnohým pak nesedí vůbec. Nastudujte a využijte multimetody (= psychovzorce). Multimetoda vám umožní s nadhledem poznat principy všech dosud známých metod a sami posoudit užitečnost pro váš konkrétní případ a typ osobnosti. Umožní vám sami si odvodit další rozumné metody a postupy, které třeba ještě nebyly publikovány. Metoda je ryba hladovému, multimetoda je udice plus umění nachytat si kdykoliv tolik ryb, kolik chcete. Metoda je jako dělat dnes administrativu na mechanickém psacím stroji s kopírákem, multimetoda je jako dělat ji na počítači spojeném s tiskárnou, kopírkou, skenerem.

 

                Přiznávám, že jsem s radami na angličtinu v poslední době trochu „usnul na vavřínech“. A bláhově si myslel, že když mé knihy o těch radách se u nás prodalo v deseti vydáních, v řadě dotisků a ve čtyřech jazycích snad více než jednotlivých titulů Harryho Pottera (konkrétně – přes 140 tisíc výtisků jen oficiálně), tak že o ní každý Čech nad 30 let ví a že se do ní opakovaně dívá.

Asi nedívá, asi potřebuje připomenutí a povzbuzení častěji. Zde výše tedy je.

Držím vám všem palce – ať se co nejvíce přiblížíte životnímu příběhu těch, kteří dokázali dát vale naší zemi naprosto hladce – a žijí si. Rád vám jejich osudy zprostředkuji.

Buďte silní.

Autor: David Gruber | neděle 26.8.2012 18:09 | karma článku: 17,59 | přečteno: 1768x