Nejkrásnější metro světa?
Severské metropole, Kodaň, Oslo, Stockholm a Helsinky, jsou na okraji zájmu evropských turistů. Samozřejmě ne úplně, ale přiznejme si: jsou daleko, půl roku je tam skoro celý den tma, a tak raději vyrážíme do Londýna, Paříže, Madridu nebo Říma. Důvodů je ale víc, všechna čtyři tahle severská města mi nepřijdou moc sexy, jsou taková sterilní, předražená a přestože jsem je, byť krátce, navštívil všechna, jejich architektura ve mě nezanechala takové to "wow".
Pak jsem pochopil, v případě Stockholmu, že aby člověku spadla čelist, musí opustit běžný svět nadzemní, a vydat se do tunelů metra. Město tvrdí, že jeho systém metra je nejdelší výstava na světě - měří 110 kilometrů. 90 ze současných 100 stanic má nějakou tu výzdobu, což má několik výhod. Jednak si stanice nejsou podobné jako vejce vejci, jako třeba v Praze, a pak taky slouží jako turistická atrakce. Když jsme si v neděli ráno projížděli nejzajímavější stanice, a fotili si místní umění, nebyli jsme rozhodně sami.
Dlouho jsem si myslel, že ono "umění" vzniklo tak trochu naschvál, někdy na přelomu tisíciletí, jako bláznivý projekt ve stylu dětí na žižkovském vysílači, ale není tomu tak. Jistě, některé stanice prošly zkrášlovacím procesem postupně, některé nejsou nic moc, ale většina fresek, instalací, maleb, rytin a mozaik vznikala už v době stavby stanic, nebo krátce po ní. První se objevovaly v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy byl i největší rozmach stavby podzemní dráhy, v devadesátých letech se umění šířilo i do stanic na okrajích města.
Na rozdíl od západních metropolí je metro poměrně hluboké a připomíná tak spíše podzemky východního bloku. Má to dva důvody: jeden, poměrně zřejmý, je budování stanic v době Studené války, Kubánské krize a jiných virtuálních přestřelek mezi západem a východem. Druhý, praktičtější důvod, je dán položením města, zejména jeho centra, na soustavě ostrovů a kanálů. Novější části jsou dnes spíše nadzemní, půlka metra je tak dnes vlastně nadzemka.
Krátce povzdechnu nad Prahou a pak se vrátím na sever. Je škoda, že se nemůžeme poučit a bazírujeme na nutnosti stavět metro pod poli a lukami. Kdybychom na Veleslavíně vyhrabali krtka z nory, mohli jsme jezdit na letiště kolem Divoké Šárky za málo peněz už dnes. Proč musí "céčko" končit uprostřed pole, a nemůžeme jednu zastávku po povrchu dotáhnout až k sídlišti pro dvacet tisíc obyvatel?
Metro v Moskvě a Pchjongjangu má jistě své kouzlo. Socialistický monumentalismus, tuny bronzu, mramoru, vápence a žuly. Rolníci, dělnice, vojáci, pionýři, kouřící továrny a žací stroje. Stockholm ukazuje, že to jde i jinak. Že ani metro západního střihu nemusí být jenom nezvhledná roura jako v Londýně, kde si jako stojící cestující lámete páteř, v Paříži, kde jsou vagóny velikostí vhodné spíše pro příslušníky národů preferujících zeleninu a rýži před hamburgery a hranolkami, nebo New Yorku, kde metro vypadá jako špinavá kuchyně indického bufetu se směsí omastku a prachu na stěnách a stropě stanic.
Takže, pokud se někdy ocitnete ve Stockholmu, třeba ikdyž jenom budete přestupovat a budete mít pár hodin času na letišti, odskočte si do centra a kupte si "vstupenku" do nejdelší galerie světa. A nechte se chvilku vozit. Ani vás nemusí trápit, jestli je zrovna venku třicet stupňů nebo téměř polární noc.
Aleš Gill
Záhada bohnického paneláku
Pokud se k vám dostaly analýzy volebních výsledků, mohli jste si ve svém okolí povšimnout některých zvláštností. Sousední vesnice třeba volila jinak, než vaše, nebo než je průměr. Na našem sídlišti volil zvláštně jeden panelák.
Aleš Gill
Dvě tváře Mexika
Mexiko vnímáme jako zemi turistickou. Pyramidy, moře, pláže, turisti. Na druhou stranu tam vyjma několika destinací zahraniční turisty skoro nepotkáte. A pak je to země kartelů, nebezpečná, ale zároveň se tam utíká před zákonem.
Aleš Gill
Neznámá místa 11 - Africký Kandahár
Amerika se vcelku logicky dělí na Severní a Jižní. Mezi nimi je uzoučký pruh země zvaný Panama. Pro znalé spíše Darien Gap. Nicméně i Afrika je podobně rozdělená, jen to na mapě není na první pohled vidět.
Aleš Gill
Neznámá místa 10 - Zelené peklo uprostřed Mexika
Osm hodin jízdy autem severně od Mexico City leží místo, o kterém jste nejspíše nikdy neslyšeli. Uprostřed neprostupné džungle a hor je zahrada, která - kdyby byla v Evropě - bude v učebnicích a obležená davy turistů. Ale není.
Aleš Gill
Neznámá místa 9 - Poslední nosorožci na rovníku
Čas od času zprávami proběhne informace o skupince posledních nosorožců tuponosých (bílých) severních. Dvůr Králové nad Labem a nějaká rezervace Ol Pejeta kdesi uprostřed Afriky. Místo, kam se nikdy nepodíváme. Nebo ano?
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí
Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...
Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos
Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...
Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil
Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...
Musíme to řešit rychle, říká Válek. TOP 09 má po konci Tuleji čtyři možnosti
Hledá se nový ministr. Zn.: Rychle. Takový inzerát by si teď mohla dát vládní TOP 09 poté, co...
- Počet článků 245
- Celková karma 19,46
- Průměrná čtenost 1413x
Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.
Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.
Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.
Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.
Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...
Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.
Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.