Opravíme čtvrtinu sídliště Kročehlavy. Anebo radši autobusák.

Je to vlastně docela jednoduché. V omezeném množství peněz na investice musíte volit z rozpočtu města priority. 

Dvě investice pro srovnání.

Realizační cena obou etap autobusáku vyšla podle projektu na 460.000.000,- Kč, území má cca 1,5 ha a nastoupí tam denně 700 lidí (2015).

Pokud bychom stejné prostředky vložili do revitalizace sídliště Kročehlavy, stačilo by to na komplexní rekonstrukci 32 ha území, což je více než čtvrtina sídliště. Denně tudy projde odhadem 7000 lidí, což je také zhruba čtvrtina obyvatel sídliště.

 

Ceny pochází z projektové dokumentace pro provedení stavby na autobusové nádraží a ze studie obnovy okolí Bajkalu, ve srovnání jde o přibližný odhad.

 

Ráda touto cestou reagovala na rozhovor dnešního radního Ondřeje Ryse v listopadovém městském měsíčníku Kladno.

 

Klíčové projekty na Kladně

Z projektů města v něm zmiňuje autobusák, hlavní třídu a Sítenský most. Kromě toho pak několik již běžících staveb. Obecně také mluví o navyšování příležitostí ke sportu na sídlištích a v lesích, o cyklostezkách a o tom, že “v rámci finančních možností se budeme věnovat revitalizacím a úpravám veřejného prostoru ve všech částech města. O jednotlivých projektech budeme samozřejmě Kladeňáky včas informovat.” Myslím, že obyvatelé doufají v totéž.

 

Potíž je, že bohužel naše město nemá na investice do ulic a veřejného prostoru zdaleka tolik peněz, kolik by bylo potřeba. Proto jsme například zmíněný autobusák přehodnotili. Pokud zakázka překročila svou z architektonické soutěže (150 milionů) očekávanou cenu 3x (byť šlo samozřejmě o odhad), je jasné, že by na zbylé investice v jiné částí města asi moc nezbylo, protože by akce spolkla celý roční investiční rozpočet (v roce, kdy není koronavirus a městské finance na tom jsou relativně lépe). Nezbylo by ani na školy, městské byty, veřejné prostory ani nic dalšího. Je to opravdu tak moc nutná investice do místa, kde projde podle dostupného čísla z roku 2015 700 lidí denně? 

Diskutabilníinvestice do hlavní třídy

Druhou diskutabilní investicí je rekonstrukce Hlavní třídy. Hlavní třída není kladenskou ozdobou, nicméně opět se dá namítnout, že až na prostor před Sokolem a případně poštou opět není tak tragická, aby zde město muselo dláždit za desítky milionů. Ondřej Rys nám vyčítá, že jsme podobu projektu přehodnotili podle ohlasu na sociálních sítích. Ráda bych připomněla, že v letech 2015-2016 právě pan Rys pořádal něco jako Setkání s občany, kde se některé projekty, jako třeba podoba návsi v Rozdělově, náměstí Edvarda Beneše nebo zmíněná hlavní třída s občany řešila. V případě hlavní třídy ne však po celou dobu přípravy projektu, ale jen na jeho začátku. Od roku 2016 pak plánovací setkání k městským projektům skončila docela a vrátila se až v roce 2019 s námi. 

 

Naváže pan radní na tradici opravdové diskuze s veřejností?

 

Anebo je radnice pod nadvládou jiného muže, který na veřejných setkáních velice rád vystupuje, ale nerad na nich někoho poslouchá? Právě na diskuzi v Sokole v červnu 2020 se ukázalo, že názory lidí na tento projekt se liší nejen “na sociálních sítích”. A představitel města by takovým názorům jistě naslouchat měl. 

 

Možná by se na nich totiž dozvěděl, že to, co vnímají lidé na Kladně daleko více než nehezký autobusák nebo hupy na hlavní třídě, jsou desetiletí neopravené sídlištní chodníky a chronický nedostatek parkovacích míst. Vedle toho zaostává tragicky obnova zeleně a rovněž veřejný pořádek není na úrovni moderního města. Radní bohužel nezmiňuje, kolik studií a projektů jsme zanechali na radnici a předali jsme mu tak, aby je mohl zrealizovat a nepřišly vniveč. Teprve uvidíme, jak s nimi naloží.

Autor: Anna Gamanová | neděle 8.11.2020 9:00 | karma článku: 6,10 | přečteno: 290x