léto je nejkrásnější na kole

Začínají prázdniny, čas pro cyklistiku jako dělaný. Ať už pojedete do lesů anebo si prohlédnout nějaké město, přeju příjemnou jízdu.)

Cyklistika- český národní sport

Cyklistika je v Čechách zkrátka opravdu populární. Má to spoustu důvodů- můžete jet sami nebo s rodinou, s přáteli, za výkonem nebo jen tak poznávat zajímavá místa, pomalu, rychle, dnes dokonce s menší námahou na elektrokole. Cyklistika má neuvěřitelně široký záběr a díky tomu se jí také věnuje více lidí než všem míčovým hrám a hokeji dohromady. Každý rok se prodá 350.000 kol (!).

Rekreační cyklistika a dopravní cyklistika

Je jasné, že o víkendu, s dětmi a na dálkové trasy se vydáme radši někam do přírody, na cyklostezky nebo lesní cesty, kde nezavadíte o auto celý den. Druhá část cyklistů používá kolo jako dopravní prostředek, tak jak ho používali pravděpodobně naši předkové někde na vsi nebo když zkrátka ještě nebylo tolik aut a nikomu na tom nepřišlo nic divného. Ono na tom není nic divného ani teď, jen občas narazíte na někoho, kdo se na vás špatně koukne, jaktože nejedete zrovna autem nebo aspoň pěšky jako každý slušný člověk.

Do práce na kole

Nebojte, další kolo soutěže až zase v květnu 2020:) V jarních, letních, podzimních měsících se to prostě nabízí samo, namísto do auta  sednout na kolo a trochu si cestou provětrat hlavu. Funguje to spolehlivě, to jsem zkoušela po několik let při dojíždění do Prahy a také po Kladně, nebo v Německu při práci během studií. Jízda na kole do práce má samozřejmě různé přínosy- jednak si utužíte fyzičku, provětráte myšlenky, ušetříte někomu místo na parkování a něco benzínu. Vědí o tom své i v Británii, kde se dokonce v rámci programu Cycle to work stalo firemní kolo resp. dojíždění na firemním kole jedním z nejžádanějších benefitů. A to tam prší o dost víc než u nás:)

V Čechách se letos účastnilo soutěže Do práce na kole skoro 20.000 lidí. To už je docela dost:) Vlastně o nic nejde, jen v týmu jezdit celý květen do práce. Něco udělat pro zdraví, pobavit se a ještě třeba něco vyhrát. A hlavně, zjistit, že jde jezdit do práce i jinak.

Důležité je si uvědomit, že spoustu stížností k dopravě u nás Kladně směřuje k parkování. Deficit je strašlivý, to je pravda. Nicméně pro dojížďku do centra, za některými službami, do školy a podobně by se určitě řada požadovaných parkovacích míst dala ušetřit, kdyby část z nás prostě sedla na kolo.

Na podzim budeme zjišťovat od škol, co by jim pomohlo, aby část lidí mohla pro dopravu za vzděláním použít právě kolo. Když to tak dělají u sousedů a v zemích severnějších, než jsme my, proč bychom nemohli trochu změnit dopravní návyky?

Infrastruktura pro kolo ve městě

Na Kladně zatím moc opatření pro cyklisty nemáme. Máme rekreační okruh kolem města a několi tras po městě, které jsou ale většinou po chodníku, kde je smíšený provoz pro chodce a kola, což působí nněkteré problémy třeba v blízkosti zastávek MHD nebo tam, kde je větší provoz chodců. Někde jsou navíc chodníky ještě zúženy lampani, jinde musíte různě objíždět zábradlí u křižovatek, správně byste měli sesedat na přechodech. V jednosměrkách samozřejmě v protisměru nesmíte, i když kilometry navíc při objíždění bloků a hledání správné jednosměrky na kole narozdíl od auta znát jsou. Vybavení stojany je prozatím také spíše bídné. Takže nás  v tomto směru čeká dost práce, chceme-li v rámci udržitelnosti dopravy po městě část zátěže od aut nechat zmizet tím, že začneme jezdit víc na kole. V nedaleké české metropoli, kde si můžeme prohlédnout, jak je možné pro cyklisty město postupně upravovat, existuje už spoustu příkladů.

Různá města při pohledu ze sedla kola

Závěrem trochu inspirace nejen ze zahraničí. Celkem rádi navštěvujeme na dovolené města. Často volíme pro prohlídku kolo, je to rychlé a pohodlné a člověk toho spoustu stihne. Taková jízda v běžném německém, holandském nebo švédském městě je samozřejmě pohodlná, bezpečná, prostředí je pro vás připravené, kolo je kde zaparkovat, a všude je spoustu dalších lidí na kole, takže si připadáte patřičně. I Čechách se dá takhle projet spoustu měst, nejen v Polabí nebo na jižní Moravě, ale i taková Ostrava je při jízdě na kole celkem příjemným městem. Takže, doufám, že i Kladno se stane postupně pro cyklisty vstřícnějším městem.) Hezké prádzniny v sedle kola- a ať vám prádzniny hned tak neskončí a můžete na kole jezdit i po zbytek roku, třebaže jen po městě:)

 

Autor: Anna Gamanová | pátek 28.6.2019 22:05 | karma článku: 5,96 | přečteno: 230x