Autobusové nádraží, architektonická soutěž a investiční možnosti Kladna

Podrobnější zamyšlení o tom, proč jsme se rozhodli nerealizovat vzorně připravený projekt vzešlý z návrhu z architektonické soutěže.

V průběhu přípravy projektu autobusového nádraží se město dostalo do několika situací.

achitektonická soutěž

Pro takto velký a nákladný projekt je jistě na místě udělat architektonickou soutěž, zvláště protože cílem bylo kromě samotného dopravního řešení centrum dostavět o budovy a zacelit tak jizvu, která ve městě od likvidace parku na tomto místě setrvává. Architektonická soutěž na autobusák proběhla v roce 2016.

Architektonická soutěž má několik výhod- za relativně nižších nákladů získá její zadavatel na výběr variant možného řešení, získá publicitu, kontakty na obvykle kvalitní projekční týmy. Finální výběr navíc posvěcuje porota soutěže a návrhy anonymně ocení. Teprve potom zjistíte, co kdo navrhl,  aproto je v celém procesu garantováno to, že skutečně vyberete nejlepší z dodaných možných řešení.

Zároveň jako zadavatel riskujete, že se nepřihlásí dost dobrých týmů a take, že zadání z vaší dílny nebude dokonalé, a tak návrhy nebudou odpovídat tomu, co skutečně potřebujete. Celý proces zabere klidně I vice než rok času a je náročný na administraci.

V soutěžích zadavatel obvykle pracuje se svými investičními možnostmi. Ty zpracovatelé návrhů mají zohlednit a přizpůsobit se jim. Také technické podklady musí být co nejkomplexnější.

podklady pro architektonickou soutěž

Podobně jako v jiných případech při řešení projektů v dopravě na Kladně k autobusáku nebyly dobře zpracované podklady k provozu autobusů. Město obvykle vychází nekriticky naprosto vstříc provozovateli MHD a nehodnotí jeho požadavky z hlediska komfortu cestujících. Proto kapacita autobusáku nebyla prověřena a tento problem se táhnul celou soutěží i následným projektem.

Investiční možnosti oceněný vítězný návrh více než dvakrát překročil, ale město tento problem dale neřešilo a projekt pokračoval v této drahé podobě až do doby, kdy se změnila politická reprezentace a do popředí se dostala otázka investiční náročnosti.

V případě autobusáku se sešlo v architektonické soutěži 6 návrhů a díky ne zcela propracovanému zadání nebyl ani jeden z nich přesvědčivý. Území je navíc natolik komplikované, že bez spolupráce přinejmenším s Lidlem je každý stavební počin zde napůl cesty ke zlepšení celkového stavu lokality.

Lidl a ti druzí

Zde je namístě podotknout, že velká část problémů v tomto místě (provoz osobních aut, provoz autobusů, provoz pěších, nevzhlednost celé ulice Dukelských hrdinů a její charakter) je silně poznamenán existující stavbou obchoďáku. V tomto místě a s nevyhovujícím dopravním napojením nejenže nevypadá v centru právě "hezky“, ale působí zde opravdové provozní komplikace.

Poučme se z tohto prosím dobudoucna a než někam pustíme takovýto provoz, musí mít jasně vyřešenou dopravu a nekomplikovat vše kolem sebe. V současné podobě obchod konzervuje na desetiletí naprosto nevyhovující charakter lokality.

rozpočtové možnosti města

Kladno nemělo nazbyt prostředků v rozpočtu ani v loňském roce https://www.facebook.com/anicegam/posts/343011046314555

Proto jsme přehodnotili ve světle dalších investic projekt autobusového nádraží. Zkrátka si ho nemůžeme v původní projektované podobě dovolit. Letošní jaro a jeho ekonomické dopady nikdo nepředpokládal, ale je jasné, že budeme muset přehodnocovat, to co už jsme přehodnocovali vloni a znovu pečlivě vážit, do čeho město bude investovat.

přestavět, ale podle jiného projektu...

Osobně jsem se snažila o to, abychom pokračovali právě vzhledem ke složitosti území s původním zpracovatelem projektu, který prokázal už jednou, že se s územím umí poprat až do prováděcího projektu. Kvůli krátkému termínu a ceně za zpracování změny projektu pro takvou úpravu jsme se bohužel nedohodli a zpracování nového řešení tak navrhnul architekt pro veřejný prostor přímo na městě, další podrobné rozpracování pak zpracoval odborný projektant, podle časových možností a cenové dostupnosti.

noční vizualizace upraveného aktuálního návrhu

autobusák není nejdůležitější ani jediná věc, která na Kladně vyžaduje investice

Osobně bych to shrnula takto. Uvědomujeme si, že autobusové nádraží vyžaduje přestavbu, ale nepovažujeme to za prioritu takového rozměru, abychom mu obětovali všechny investiční prostředky v  jednom roce. Skutečně neodkladné investice nás čekají na zimním stadionu, na Sítenském mostě a na dalších místech. Autobusové nádraží je nehezké, ale není havarijní.

Autobusové nádraží není turistickým magnetem, nezlepší renomé města ani kdyby bylo ze zlata. Jeho reálný charakter je užitný a tam by měl i zůstat. Kladno má jenom určité množství peněz a musí volit, kam je vloží.

Nový návrh pracuje s komfortem cestujících, moderními požadavky na stavbu, organizuje podle objektivně dané analýzy provoz osobních aut i autobusů a zcela jistě dobře poslouží, aniž by zcela vyčerpal peníze z rozpočtu, které nutně budeme potřebovat jinde.

Autor: Anna Gamanová | středa 22.4.2020 22:36 | karma článku: 8,01 | přečteno: 244x